Nowoczesną stronę internetową może dziś zrobić… każdy. Wystarczy pomysł, trochę wolnego czasu i korzystanie ze specjalnych kreatorów oraz CMSów (takich jak WordPress). Jednym z kreatorów witryn jest Page Builder. Co warto o nim wiedzieć? Kiedy znajdzie swoje zastosowanie, a kiedy lepiej poprosić o pomoc profesjonalistę, który zna się na kodzie HTML i napisze witrynę od podstaw? Podpowiadamy!
Zdj 1. Page Builder to oprogramowanie umożliwiające szybkie wykonanie strony internetowej
Źródło: https://ps.w.org/coming-soon/assets/screenshot-1.png?rev=2402574
Kreatory stron internetowych dostępne są online od kilku lat. Początkowo były to proste programy, a tworzone na nich witryny znacznie odstawały od tych przygotowanych przez profesjonalistów. Wraz z rozwojem tego rodzaju oprogramowania, rosły jednak ich możliwości. Przykładem tego jest Page Buider. Co warto o nim wiedzieć?
Co to jest Page Builder?
Page Builder to specjalny kreator strony internetowej, który dostępny jest najczęściej jako zewnętrzna wtyczka do WordPressa (różnych firm) lub innych CMS. Służy do tworzenia konstrukcyjnej witryny www. Działa na podstawie elementów, które można przeciągać i upuszczać na dedykowanym szablonie. Jest to system niezwykle prosty w budowie, nie wymaga żadnej wiedzy dotyczącej działania stron internetowych. Do zrobienia strony nie musisz znać kodu HTML czy jakichkolwiek komend JavaScript.
Strona zbudowana na Page Builderze wygląda podobnie do witryn przygotowanych przez profesjonalnych webmasterów. Umożliwia m.in.:
- wdrażanie wideo w treść;
- publikowanie grafik;
- dodawanie buttonów przekierowujących np. do innej podstrony;
- tworzenie formularzy kontaktowych;
- przygotowywanie czytelnego menu.
Podkreślmy, że tego rodzaju rozwiązanie nie zawsze będzie skutecznym sposobem na stworzenie strony internetowej. Specjaliści podkreślają, że w przypadku zaawansowanych witryn lepiej skorzystać z usług profesjonalistów. Kiedy warto, a kiedy nie warto stosować kreatory takie jak Page Builder?
Zdj 2 Tak wygląda jeden z edytorów Page Builder przeznaczony do WordPressa
Źródło: https://undsgn.com/wp-content/uploads/2018/05/builder-example.jpg
Jakie zastosowanie ma Page Builder? Kiedy lepiej z niego zrezygnować?
Niektórzy uważają, że płacenie kilku tysięcy złotych za wykonanie strony internetowej to zbędny wydatek, biorąc pod uwagę, że mają dostęp do narzędzi typu Page Builder. To zdanie nie jest jednak do końca prawdziwe. Zacznijmy więc od tego, kiedy budowa strony na bazie kreatora nie jest najlepszym rozwiązaniem i jakie są jego wady.
- Tworzenie zaawansowanych sklepów internetowych – w sklepach konieczne jest wdrożenie zintegrowanych systemów zamówień i płatności. System musi być stabilny i nowoczesny, inaczej nie będzie spełniał wymogów SXO. Wyłącznie profesjonalista postawi taki sklep.
- Kreowanie nowoczesnych stron firmowych – nie każdy element można stworzyć w oparciu o kreator. Co więcej, nie zawsze też spełnia wszystkie wytyczne wpływające pozytywnie na reakcję robotów Google. Okazuje się, że witryna z formularzami kontaktu, multimediami czy grafikami ładuje się o wiele wolniej niż taka, którą przygotowali specjaliści – od podstaw.
- Integrowanie strony internetowej z zewnętrzną aplikacją – jeżeli chcesz połączyć swoją stronę z dedykowanym API na smartfony, nie możesz przygotować witryny w oparciu o kreator. Konieczne jest skorzystanie z usług profesjonalnego webdevelopera.
Do wad systemu zaliczymy z pewnością ograniczoną funkcjonalność, brak zindywidualizowanych rozwiązań czy trudność w ewentualnej aktualizacji witryny.
Do czego w takim razie nadaje się Page Builder?
- Tworzenie podstawowych stron internetowych takich jak wizytówki firmowe małych firm (np. jednoosobowych działalności gospodarczych).
- Kreowanie elementów dodatkowych na witrynach istniejących opartych na CMS.
- Przygotowywanie prostych blogów internetowych do amatorskiego wykorzystywania.
Pamiętaj, że realizacja strony www w oparciu o Page Builder ogranicza również możliwości SEO. Pozycjonowanie polega bowiem również na kontroli kodu witryny i wdrażanie tam odpowiednich poleceń. Jeżeli posiadasz już witrynę przygotowaną samodzielnie, w oparciu o narzędzia kreatora, agencja SEO musi przeprowadzić audyt SEO, który sprawdzi jej parametry i ewentualnie zmieni niektóre ustawienia, które mogą obniżać ranking witryny w Google.