Czy warto opierać SEO na reciprocal link?
3 min
3 min
Na skróty
Czym jest reciprocal link? To termin określający wzajemne linkowanie pomiędzy minimum dwoma domenami. Praktyka ta ma za zadanie wpłynąć na SEO i czasami jest wdrażana podczas pozycjonowania. Wzajemne linkowanie bardzo często określane jest jako linkowanie krzyżowe (cross-linking). Czy jest to odpowiednia technika, która przynosi efekty? A może reciprocal link szkodzi, zamiast pomagać?
Pozyskiwanie zewnętrznych linków ciągle ma znaczenie i stanowi ważną część strategii pozycjonowania. Choć Google coraz częściej zwraca uwagę na to, że głównym czynnikiem rankingowym jest content, to odnośniki bez wątpienia są równie ważne. Algorytm wyszukiwarki traktuje backlinki jako polecenia, więc tego rodzaju element podnosi zaufanie domeny i jest w stanie pozytywnie wpłynąć na pozycję w organicznych wynikach Google.
A co z reciprocal link w SEO? Czy wzajemne linkowanie jest w stanie polepszyć sytuację domeny? Wpływ z pewnością jest – ale czy pozytywny? To pytanie zadają sobie szczególnie te osoby, które jeszcze nie mają dużego doświadczenia w pozycjonowaniu strony, ale chcą zadbać o SEO własnej strony internetowej. Skoro backlinki są wartościowe, to dlaczego nie zastosować reciprocal links, aby osiągnąć wyższe pozycje i widoczność?
Od razu udzielimy odpowiedni na kluczową kwestię, czyli wpływ reciprocal link na SEO. Z reguły wzajemne linkowanie przynosi efekt negatywny. Nie zawsze, ale często. W jakich sytuacjach reciprocal link mogą stanowić zagrożenie? Szczególnie wtedy, gdy tego rodzaju praktyka jest wykorzystywana regularnie i nagminnie, aby manipulować pozycją w wyszukiwarce. W przypadku niewielkich ilości wzajemna wymiana linków nie będzie żadnym problemem. Czasami strony po prostu polecają się ze względu na jakąś akcję lub z powodu ważnego wydarzenia. W innych sytuacjach dwie firmy są partnerami i współpracują, więc umieszczają wzajemny link na własnych stronach. Takie odnośniki są po prostu naturalne.
Mówiąc o reciprocal link w SEO warto dodać, że odnośniki pojawiające się w spontaniczny, niezaplanowany sposób, czasami mogą pozytywnie wpłynąć na domenę. Do takiej sytuacji dochodzi, gdy wymiana linków ma miejsce między silną i słabą stroną. Zwykle to ta „mocniejsza” witryna przekaże swój autorytet.
Jeżeli reciprocal link pojawiają się nienaturalnie, w sposób nagminny, możesz spodziewać się poważnych problemów. Największym z nich będzie kara (działanie ręczne) – niestety, ale wzajemne linki są niezgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów. Stosując reciprocal links do działań SEO łamiesz regulamin. Jeśli z jakiegoś powodu Twoje działania umkną algorytmowi, efektem wzajemnego linkowanie będzie spadku autorytetu. Dodając odnośniki do zewnętrznych witryn, które w żaden sposób nie są tematycznie powiązane z Twoją stroną, tracisz zaufanie i możesz spodziewać się spadku widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj, że wzajemne linkowanie działa w dwie strony. Jeśli otrzymujesz odnośniki ze słabszych witryn, Twój profil linkowy ulegnie znacznemu osłabieniu. Również i w tym przypadku efektem może być spadek widoczności oraz pozycji w Google. Aktualny stan swojego profilu linkowego sprawdzisz za pomocą narzędzia Ahrefs oraz MajesticSEO. Oba oprogramowania posiadają autorskie rankingi określające jakość domeny pod kątem zdobytych backlinków. Jeżeli chcesz zadbać o SEO, stosowanie reciprocal links nie będą zbyt dobrym pomysłem. Zdecydowanie lepiej poświęcić czas na pozyskiwanie naturalnych i wartościowych odnośników.
Portal Ahrefs przeprowadził ciekawe badanie na temat wzajemnego linkowania. Poddano analizie 112440 stron, gdzie każda zajmowała najwyższe pozycje w rankingu dla różnych fraz kluczowych. Z badania wynika, że około 43,7% stron z tak zwanej TOPki posiada wzajemne linkowanie. Autor analizy uznał tę wartość za naturalną, wynikającą z faktu, że często firmy, blogi, czy fora współpracują ze sobą, więc umieszczenie reciprocal links w tych przypadkach jest całkowicie normalne. Również algorytm Google nie zinterpretował tych działań jako niedozwolone.
Należy przypomnieć, że link building to tylko jeden z ważnych czynników wpływających na pozycję. Jeśli prowadzisz stronę internetową, nie skupiaj całej swojej uwagi na pozyskiwaniu odnośników. Czasami kluczową rolę odgrywa wartościowy content wyczerpujący temat i atrakcyjny dla użytkowników. W dużym skrócie można stwierdzić, że SEO to optymalizacja, content oraz linki. Jeśli zajmiesz się tylko jednym elementem, dwa pozostałe będą niedopracowane.
W niektórych sytuacjach zdecydowanie lepiej rozpocząć współpracę z agencją, która fachowo zajmuje się SEO dla stron i sklepów internetowych. Wiele osób starających się samodzielnie pozycjonować witrynę popełnia podstawowe błędy prowadzące do nałożenia filtra lub bana od Google. Czas na usuwanie takiej kary zdecydowanie lepiej od razu poświęcić na działania SEO prowadzone przez profesjonalistów, którzy wiedzą co zrobić, aby konkretna domena zyskała na widoczności, ruchu oraz konwersji. Przy okazji witryna zostanie zoptymalizowana w taki sposób, aby korzystanie z niej było maksymalnie przyjemne dla użytkowników.