Na skróty
Opisy produktów to bardzo istotna część każdego sklepu online. Powinny być przy każdej rzeczy wystawionej na sprzedaż. Informują potencjalnych klientów o tym, jakie cechy ma produkt. Muszą opisywać to, czego nie da się doświadczyć poprzez sprzedaż internetową, na przykład to, jaki w dotyku jest materiał. Warto zwrócić uwagę na kwestie techniczne i dokładnie opisać to, z czego składa się produkt. Oczywiście ten element opisu musi być dopasowany do produktu. W przypadku ubrań opisywany będzie materiał, a przy produktach elektronicznych specyfikacja. Dlaczego zatem opisy produktów powinny być unikalne?
Unikalność tekstu polega na tym, że nie pojawiają się one na innych stronach oraz podstronach (także tego samego serwisu). Muszą być napisane na nowo od początku do końca. Czasem nawet skopiowanie kilku zdań dyskwalifikuje opis. Wiele osób zastanawia się po co opisy są unikalne. Przecież producenci podają w swoich opisach wszystkie najważniejsze cechy produktów, a więc ich skopiowanie powinno być dozwolone. Otóż nie, ponieważ ma to znaczenie dla Google. Algorytmy wyszukiwarki biorą pod uwagę unikalność treści przy ustalaniu pozycji danej witryny. Dlaczego? Google chce, aby użytkownicy internetu mieli do czynienia z interesującymi treściami, które jednocześnie są wartościowe. Skopiowany opis to tylko powielenie czegoś, co już w sieci się znajduje, a więc taki tekst nie jest wartościowy i nie wnosi niczego nowego. Dlatego sklepy składające się z powielonych i kopiowanych opisów nie osiągną wysokich pozycji w Google. Ponadto kopiowanie treści to plagiat. Warto tworzyć opisy tak, aby zwrócić uwagę na cechy produktów, które są dla nich charakterystyczne i mogą spodobać się potencjalnym klientom. Unikalny i ciekawy opis przyciągnie internautów.
Poza unikalnością należy dopasować każdy tekst do wymogów SEO. To absolutna konieczność, jeśli zależy Ci na wysokiej pozycji w Google. Należy więc zadbać o dobór fraz kluczowych, a także odpowiednie ich rozmieszczenie, na przykład w nagłówkach h2 i h3. Ważne jest również nasycenie treści słowami kluczowymi. Nie należy pomijać tej kwestii, opisy nie mogą mieć zbyt wiele fraz, ale nie powinny mieć ich też za mało.
Opisy produktów powinny być unikalne z uwagi na SEO. Wyszukiwarka wyróżnia oryginalne treści i daje im wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania. Nie należy jednak zapominać o odbiorcach tekstów. Dlatego też opisy trzeba tworzyć biorąc pod uwagę wymagania odbiorców. W jaki sposób to robić? Przede wszystkim warto zastanowić się nad tym, jakie zalety i wady ma produkt. Należy opisać i jedne i drugie, aby klient kupował świadomie i wrócił po kolejne produkty. Jednak warto ułożyć treści w taki sposób, by posługiwać się językiem korzyści. Można podkreślić zalety, możliwości produktu. Dla przykładu podamy opis mebli. Można podać tylko wymiary, rodzaj materiału i pozostawić wybór klientowi. Jednak o wiele lepiej jest opisać przykładowe aranżacje, style do jakich pasują te meble, wskazać na zalety dotyczące trwałości czy innych cech. Nie oszukuj potencjalnych klientów w opisach, a podawaj rzetelne informacje. Pamiętaj jednak, że jeśli sprzedajesz dobre produkty, to powinieneś pokazać to, że są najlepszej jakości. W opisach produktów możesz zawrzeć też informacje na temat tego, w jaki sposób obsługujesz klientów, na przykład, że wysyłasz towar w ciągu 24 godzin, albo stosujesz konkretny sposób pakowania.
W tym akapicie dowiesz się w jaki sposób warto tworzyć opisy pod SEO, ale także jak zainteresować potencjalnego klienta. Przede wszystkim należy dobrać słowa kluczowe. Powinny być związane bezpośrednio z danym produktem, ale należy sprawdzić jaką mają konkurencję i jak często są wyszukiwane. Warto przy tym korzystać z płatnych i darmowych narzędzi. Dobrym sposobem będzie również zastanowienie się nad użyciem różnego rodzaju fraz, na przykład długiego ogona. Następnie należy zadbać o nasycenie tekstu frazami. Przede wszystkim powinny one być używane w naturalny sposób, a nie na siłę wplatane w tekst. Ponadto dobrze, jeśli odmieniasz frazy. Wiele osób myśli, że nie powinno się tego robić, a to błąd. Google rozpoznaje, że fraza została odmieniona. Używaj ich też w nagłówkach, ale nie zapominaj o meta opisach podstron produktowych. Opisy muszą być poprawne pod kątem językowym, ale i merytorycznym. Niech zachęcają do zakupu, ale nie w nachalny sposób. Warto podzielić opis na kilka części, dzięki nagłówkom h2 i h3. To duże ułatwienie, ponieważ podzielony tekst łatwiej czyta się i na telefonach, ale też na komputerze. Odbiorca może sam zdecydować czy chce przeczytać cały opis, czy tylko jego część. Najlepiej w pierwszym akapicie podać najważniejsze informacje techniczne, związane z konkretnymi cechami, a dopiero później przejść do tego, by rozwijać myśli związane z zastosowaniem. Część klientów oczekuje konkretów i po nich od razu zamówi produkt. Gdy zaczną czytanie od fragmentu opisującego możliwe aranżacje, to mogą się zniechęcić. Wartościowe dla odbiorców opisy to takie, które uwzględniają możliwe pytania, czyli odpowiadają klientowi zanim on zdąży wpaść na pytanie odnośnie produktu.