PozycjonowanieTworzenie stron internetowych

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

3 min czytania
Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Kiedy analizujesz oferty firm hostingowych, w opisach możesz spotkać się z wieloma pojęciami, które nie są oczywiste. To od parametrów usługi w dużej mierze zależy, czy strony na danym serwerze będą działały szybko i niezawodnie. Wydajność hostingu może wpływać na widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google. Czy warto wybrać serwer z oprogramowaniem Apache? Jak taki wybór wpływa na SEO?

Co to jest serwer Apache? 

Żeby komputer mógł pełnić funkcję serwera, potrzebuje odpowiedniego oprogramowania. Jednym z nich jest Apache. To serwer WWW – oprogramowanie służące do obsługi serwisów internetowych. Apache przyjmuje żądania użytkowników wysyłane przez przeglądarkę i w odpowiedzi przesyła pliki wraz ze stroną WWW. Internauta przekazuje te żądania poprzez wpisanie nazwy domeny w pasku adresu URL. 

Apache powstał w 1995 roku. To projekt typu open source – z oprogramowania można korzystać za darmo. Dzięki temu powstała wokół niego ogromna społeczność. Podstawowa wersja oprogramowania nie zapewnia dużych możliwości, ale zainstalowanie dodatkowych modułów zwiększa jego funkcjonalność. Jest ich tak dużo, że w zasadzie mogą spełnić wszystkie oczekiwania użytkowników. 

Popularność oprogramowania Apache

Cieszy się ono bardzo dużym zainteresowaniem. Według w3techs.com ma 30,7% udziału w rynku. Liderem jest Nginx z wynikiem 34,1%. Pozycje 3. i 4. zajmują odpowiednio Cloudflare Server i LiteSpeed. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://w3techs.com/technologies/overview/web_server

Jeśli chodzi o obecnie używaną wersję, zdecydowanie dominuje oznaczona numerem 2.4. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ws-apache/2

Czy serwer Apache jest optymalnym oprogramowaniem, jeśli zależy Ci na SEO

Zobacz  Marketing sensoryczny – co to jest i czy warto łączyć go z SEO oraz UX?

Jak serwer Apache wpływa na SEO?

Google przy ustaleniu pozycji zajmowanej przez poszczególne strony bierze pod uwagę wskaźniki Core Web Vitals, które dotyczą szybkości i wydajności strony WWW. To czynniki, które przekładają się na doświadczenia użytkowników, mają także wpływ na wskaźnik konwersji. Czy serwer Apache może przyczynić się do poprawy widoczności Twojej strony? Czy jest lepszym rozwiązaniem od konkurencyjnych? Sprawdź, jak wypada w testach. 

Porównanie wydajności serwerów

Testy przeprowadził m.in. hosting Chemicloud. Porównywane serwery różniły się wyłącznie oprogramowaniem. Ich parametry znajdują się na poniższej grafice:

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://chemicloud.com/blog/litespeed-vs-nginx-vs-apache/

Porównanie obejmowało trzy najpopularniejsze oprogramowania serwera. W pierwszym teście sprawdzono czas odpowiedzi na zapytanie. Im mniej, tym lepiej. Apache osiągnęło trzy razy gorszy wynik niż LiteSpeed. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://chemicloud.com/blog/litespeed-vs-nginx-vs-apache/

W ramach kolejnego testu sprawdzono, jaką liczbę zapytań serwer obsłuży w sekundę. Im więcej, tym lepiej. W tym przypadku również zdecydowanie najlepszy wynik uzyskało LiteSpeed. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://chemicloud.com/blog/litespeed-vs-nginx-vs-apache/

Trzeci test pokazuje, ile danych poszczególne serwery dały radę przetransferować w sekundę – im więcej, tym lepiej. Ponownie zdecydowanie najlepszy wynik osiągnęło LiteSpeed. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://chemicloud.com/blog/litespeed-vs-nginx-vs-apache/

Sprawdźmy zatem test przeprowadzony przez inną firmę. Obejmował liczbę zapytań na sekundę obsłużonych przez maszynę. Pod poszczególnymi nazwami serwerów podano również nazwę zastosowanych wtyczek typu cache. W tym przypadku LiteSpeed wręcz zdeklasował konkurencję. 

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://www.wirenine.com/litespeed-web-hosting

Na koniec jeszcze jeden wykres, pokazujący, jak zmienił się czas ładowania strony po migracji z serwera Apache na LiteSpeed. Test przeprowadziła polska firma. 

Zobacz  Użycie Reacta w WordPressie - czy to dobre rozwiązanie?

Czy warto wybrać serwer apache pod SEO?

Źródło: https://hostmark.pl/announcements/47/Litespeed–hit-czy-kit-.html

Czy zatem serwer Apache powoduje, że Twoja strona działa wolniej i warto wybrać hosting z innym oprogramowaniem?

Apache w SEO – tak czy nie?

Z zaprezentowanych testów może wynikać, że jedynym dobrym wyborem dla Twojej strony jest serwer LiteSpeed. Pamiętaj jednak, że na wydajność wpływa wiele czynników – rodzaj dysku, wersja PHP i protokołu HTTP, a także inne. Zmiana z serwera Apache na LiteSpeed nie musi oznaczać lepszych wyników Core Web Vitals. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie i ocenić, co może powodować gorsze wyniki. Być może wystarczy zoptymalizować motyw, aby były lepsze. Mało prawdopodobne, aby to oprogramowanie Apache przyczyniało się do pogorszenia widoczności strony w Google.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Szymon Machniewski
Szymon Machniewski Copywriter
Przedsiębiorca i copywriter związany z branżą SEO od 2004 roku, co czyni go jednym z najbardziej doświadczonych twórców w tym zestawieniu. Od 15 lat tworzy artykuły blogowe, treści sprzedażowe oraz eksperckie materiały w tematyce finansów, nieruchomości, ubezpieczeń i marketingu online. Jego styl cechuje maksymalna konkretność — wierzy, że najlepszy tekst to taki, który w jak najmniejszej liczbie znaków dostarcza jak najwięcej informacji. Stawia na merytorykę, fakty i praktyczne wskazówki, opierając swoje treści na źródłach rządowych, badaniach i analizach branżowych. Aktualności i trendy traktuje jako narzędzie do bieżącego udoskonalania contentu i dopasowywania go do potrzeb użytkowników. Po pracy Szymon pozostaje aktywny — gra w piłkę nożną i angażuje się w pomoc dzieciom. Motywuje go działanie według planu, realizowanie celów i satysfakcja z dobrze wykonanej pracy. To twórca, który patrzy na content nie tylko jak na tekst, ale jak na narzędzie, które ma realny wpływ na decyzje i wiedzę odbiorców.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy