Sztuczna inteligencja ma wiele rodzajów, które mogą kreować określone zasoby lub wpływać na te istniejące. Jednym z najpopularniejszych typów AI, który wszechstronnie używany jest w sieci to tzw. generatywna sztuczna inteligencja (z angielskiego generative AI). Co warto o niej wiedzieć? Kiedy narzędzia oparte o generative AI mogą być przydatne dla twórcy? Postaramy się wyjaśnić te zagadnienia.
Zdj 1. Sztuczna inteligencja pozwala na generowanie różnego rodzaju treści
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/technologia-biznes-futurystyczny-7111795/
Sama sztuczna inteligencja to elementy inteligencji, wykazywane przez urządzenia mechaniczne i elektroniczne. AI może operować maszynami przemysłowymi, pojazdami mechanicznymi, narzędziami dedykowanymi dla usługodawców lub komputerami. Tego ostatniego tyczy się generatywna sztuczna inteligencja.
Generatywna sztuczna inteligencja – co to?
Generatywna sztuczna inteligencja to forma AI, której celem jest tworzenie określonych elementów od podstaw, na bazie przekazywanych jej informacji. Generative AI przygotowuje treści na bieżąco, opierając się na zapytania użytkowników. Może realizować obraz, dźwięk, wideo, a także tekst pisany – w zależności od zapotrzebowania użytkownika.
Czym różni się generative AI od innych rodzajów sztucznej inteligencji? To jedyny rodzaj, który kreuje rzeczywistość, generując treści na bazie wskazanych informacji. Proces tworzenia może w jej przypadku przełożyć się na interesujące efekty o charakterze artystycznym. Z tego względu narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Mniej zorientowani w tematyce użytkownicy utożsamiają wręcz sztuczną inteligencję właśnie z generative AI. Elementem generatywnej sztucznej inteligencji jest m.in. SGE (Search Generative Experience)
Zdj 2. Obraz wygenerowany przez sztuczną inteligencję
https://pixabay.com/pl/illustrations/ai-generowane-robot-android-8015423/
Co czego wykorzystywana może być generatywna sztuczna inteligencja?
Narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji mają wszechstronne zastosowanie w biznesie, w tym w branży usług, graficznej, dźwiękowej, marketingowej itd. Do czego można wykorzystać generative AI?
- Wirtualni asystenci – generatywna sztuczna inteligencja może odpowiadać na zapytania użytkowników w sposób wydajny i skuteczny.
- Rozwój gier wideo czy animacji – obrazy oparte na sztucznej inteligencji są realistyczne i mogą być podłożem do realizacji projektów takich jak gry, animacje komputerowe, filmy czy podobne.
- Tworzenie opisów na strony internetowe – w niektórych sytuacjach można posiłkować się AI przy tworzeniu tekstów przeznaczonych na strony internetowe. Wśród nich są m.in. opisy produktów czy kategorii. Pamiętaj, że po wygenerowaniu trzeba je dokładnie sprawdzać.
- Przygotowanie materiałów marketingowych – niektóre elementy AI można wykorzystać do realizacji materiałów przeznaczonych do digital marketingu, a także do marketingu outdoorowego.
- Podstawy do kreatywnych kampanii – ze względu na kreatywność generative AI, można wykorzystać jej pomysły w tworzeniu strategii marketingowych dla określonej marki.
- Realizacja kodu strony internetowej – sztuczna inteligencja może napisać kod programu lub strony internetowej.
Generatywna sztuczna inteligencja może napisać dowcip, kreatywnie obrobić zdjęcie lub wideo, przygotować animację dla dzieci lub poprawić jakość dźwięku, dodając dodatkowe elementy. Możliwości jest naprawdę wiele!
Jak obsługiwać narzędzia oparte o generative AI?
Przede wszystkim pamiętaj, że generatywna sztuczna inteligencja nie może w pełni zastąpić procesu myślowego. Nadal bazuje ona na zdefiniowanych przez człowieka algorytmach, a wyniki jej działania mogą być dalekie od satysfakcjonujących.
Jeżeli chcesz, aby wyniki generowania treści przez AI były najbliższe ideału, skup się na przygotowaniu odpowiedniego briefu. W narzędziach takich jak zaprojektowane przez Open AI ChatGPT, czy komendy muszą precyzyjnie określać zapotrzebowanie. Im więcej konkretów znajdzie się w opisie, tym lepiej.
Przy generowaniu tekstów koniecznie napisz np. jak długa ma być treść i jakie nagłówki ma zawierać oraz szczegółowo opisz zawartość tekstu. Przy generowaniu obrazów wskaż na kolory, postaci czy inne, istotne elementy, które powinna zawierać dana grafika. Zwróć uwagę, aby formuły briefów były czytelne i precyzyjne. Inaczej nie uzyskasz pożądanego przez Ciebie efektu.