Czym jest Instagram Checkout i jak go wykorzystać?
4 min
4 min
Została uruchomiona po raz pierwszy w marcu 2019 roku w Stanach Zjednoczonych, w grupie testowej uwzględniono 26 wiodących marek, takich jak Zara, Nike, Burberry czy Revolve, zyskała całkiem spory rozgłos, a jej funkcjonalność sprawdzana jest przez licznych użytkowników – o czym mowa? O nowej funkcji Instagram Checkout – co to takiego? Rozwiązanie, które pozwala kupować produkty bezpośrednio w aplikacji. Właściciel marki tworzy katalog produktów (na podstawie wgranego pliku w Menedżerze firmy na Facebooku), łączy go ze swoim kontem na Instagramie, a następnie oznacza konkretne pozycje z katalogu w swoich postach. Użytkownik podpina do aplikacji kartę płatniczą, debetową (lub korzysta z PayPala), a gdy klika na dany znacznik, zostaje przeniesiony do instagramowego modułu sprzedaży. Opcja wciąż dostępna jest wyłącznie na rynku amerykańskim – czy ma szansę przyjąć się globalnie?
Jak wykorzystywać Instagram Checkout?
Media społecznościowe już nie pierwszy raz bacznie obserwują i inspirują się branżą e-commerce, szukając możliwości w zakresie efektywnej współpracy. Nowa opcja Instagram Checkout ma za zadanie między innymi skrócenie ścieżki zakupowej klienta – jak skutecznie z niej skorzystać w przypadku właścicieli sklepów internetowych, a jak w przypadku konsumentów? Perspektywa e-handlowca jest, co najmniej, kusząca. Według najnowszych statystyk Instagram to platforma o sporym potencjale – ponad miliard aktywnych użytkowników każdego miesiąca, ok. 500 milionów osób, które każdego dnia korzystają z Instagram Stories, a co więcej imponujące 28 minut jako średni czas spędzany dziennie na platformie przez jednego użytkownika. To dane dotyczące 2020 roku, a dalsze prognozy bynajmniej nie należą do pesymistycznych. Oczywiście sprzedaż Instagram Checkout będzie raczej rozwiązaniem dodatkowym (zwłaszcza dla dużych firm), a wystawca będzie musiał liczyć się z uwzględnieniem stosownej prowizji od każdej transakcji, niemniej przygotowanie katalogu produktów i udostępnienie go w aplikacji nie powinno okazać się skomplikowanym procesem.
Co z potencjalnymi klientami? Dla nich Instagram stanie się już nie tylko towarzyską czy rozrywkową, ale i w dużej mierze komercyjną platformą, co z jednej strony poszerzy możliwości, z drugiej z pewnością nie dla każdego okaże się krokiem w dobrą stronę. Robienie zakupów za pośrednictwem smartfona, poprzez przeglądanie np. ulubionych stylizacji w postach i relacjach oraz wyświetlanie otagowanych produktów brzmi atrakcyjnie – ale czy jest to opcja pozbawiona wad?
Zalety i wady Instagram Checkout
Jak każda nowość, Instagram Checkout budzi zachwyty i obawy – przyjrzyjmy się jasnym i ciemnym stronom tej funkcji. Niewątpliwe plusy to:
Na tym jednak nie koniec, Instagram Checkout może mieć także sporo potencjalnych wad, co tak naprawdę będziemy mogli dostrzec dopiero po dłuższym czasie użytkowania tej funkcji. Obawy mogą wzbudzać:
Zwiększenie sprzedaży poprzez połączenie pozycjonowania i Instagram Checkout
Jak w takim razie, mając na uwadze potencjalne zalety i wady nowej funkcji, będzie można realnie poprawić swoją sprzedaż, zbytnio nie ryzykując? Patrząc w przyszłość, najlepsze możliwości kryją się w kompleksowości i różnorodności działań. Średnie i większe firmy e-commerce nie będą musiały odnaleźć się w modelu hybrydowym, z co najmniej dwoma kanałami sprzedaży. Rozwijanie potencjału funkcji Instagram Checkout to jedno, wciąż liczyć będzie się jednak sprawne i profesjonalne pozycjonowanie witryny sprzedażowej – praca nad jej widocznością, intuicyjnością, szybkością etc. W ten sposób będzie można efektywnie optymalizować źródła przychodu, dawać użytkownikom możliwość wyboru (zakupy na dowolnym urządzeniu, w aplikacji bądź na stronie internetowej), co pozwali poszerzyć grono klientów (zarówno młodszych, jak i starszych), a także ograniczy ryzyko inwestycji w wyłącznie jeden, jeszcze niesprawdzony kanał sprzedaży. Podążanie za trendami jest ważne, podobnie, jak szukanie nowych ułatwień dla klientów – z pewnością zwiększamy w ten sposób swoją konkurencyjność i wyróżniamy się w branży, zostaniemy też za to słusznie docenieni. Nie zmienia to jednak faktu, że warto działać z pewnym zabezpieczeniem, którym w tym przypadku jest niewątpliwie skupienie na podstawie – własnej witrynie sprzedażowej i jej aktywnym pozycjonowaniu.