Czym jest unboxing w e-commerce i jak weryfikować jego skuteczność?
3 min
3 min
Na skróty
Istnieją dziesiątki sposobów na darmową reklamę docierającą do milionów potencjalnych klientów. Niektóre z nich są drogie i wymagają zatrudnienia specjalistów do organizacji konkretnej kampanii, a inne zmuszają nas do wykazania się kreatywnością – chociażby w filmiku na YouTube, ciekawie omawiając rozpakowywany produkt. W dzisiejszym artykule przedstawimy, czym jest unboxing w e-commerce i jak weryfikować jego skuteczność? Poradnik 2021!
Unboxing to nagranie wideo na dowolnej platformie (najczęściej YouTube, Instagram, Facebook) przedstawiające rozpakowywanie nowego produktu z jego krótkim omówieniem. Bardzo często są to kosmetyki, gadżety lub elektronika. Według serwisu Wikipedia, pierwszy film o unboxingu został dodany na YouTube w 2006 roku i dotyczył rozpakowywania Nokii E61.
Odpowiednie przygotowanie towaru do unboxingu jest bardzo ważne. Dzięki dopracowanemu opakowaniu możemy zachwycić klienta, zbudować pozytywny przekaz i dobre skojarzenia, które sprawią, że firma sponsorująca daną paczkę zostanie zapamiętana. Poniżej przedstawiamy, jak przygotować towar do unboxingu w 3 krokach!
W pierwszej kolejności warto spersonalizować opakowanie. Rekomendujemy, aby dodać na nie identyfikację wizualną firmy, a także inne estetyczne wydruki – zwiększą one świadomość klienta o danej marce. Odzwierciedli to dodatkowo profesjonalizm sprzedawcy i jego podejście do potencjalnych odbiorców.
Na początku przesyłkę trzeba prawidłowo zabezpieczyć – aby w trakcie drogi nic się z nią nie stało. Pamiętajmy natomiast, iż należy zrobić to estetycznie, a przede wszystkim z umiarem. O co dokładnie chodzi? Otóż potencjalny reklamodawca (np. youtuber) będzie ją odpakowywał na wizji, a w konsekwencji nie może mieć z tym większych problemów, ponieważ widzowie uznają, że firma nie liczy się z ich komfortem i nie zamówią prezentowanego towaru.
Każdy lubi niespodzianki – dokładnie tak samo jest w przypadku unboxingu. Firmy, które chcą pokazać, że dbają o swoich klientów, dołączają do paczek różne drobnostki. Mogą to być m.in. własnoręcznie wykonane przedmioty, niedrogie dodatki korespondujące z danym produktem czy nawet kartka z odręcznie wykonanym podziękowaniem za zakup towaru i kodem rabatowym.
Jedno z najważniejszych pytań – jak weryfikować skuteczność unboxingu? Na początku warto zacząć od porównania liczby zamówionych towarów (w okresie przed reklamą i po niej). Powinniśmy także zweryfikować ruch w sklepie internetowym za pomocą Google Analytics oraz dokładnie przeanalizować aktywność na firmowych mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram). Poniżej przedstawiamy praktyczne sposoby na weryfikację skuteczności unboxingu!
Porównanie liczby zamówionych towarów to prosty sposób na weryfikację skuteczności unboxingu. Wystarczy zestawić standardowy miesiąc oraz okres (np. 30-dniowy) po przygotowanej kampanii reklamowej, aby zobaczyć efekty unboxingu.
Opcja dla nieco bardziej zaawansowanych. W Google Analytics możemy sprawdzić przykładowo statystyki dot. ruchu na stronie z danego okresu, które podpowiedzą nam, czy zorganizowanie kampanii reklamowej spowodowało większe zainteresowanie witryną.
Porównaliśmy liczbę zamówionych towarów i sprawdziliśmy ruch na stronie? Teraz warto przeanalizować aktywność na firmowych mediach społecznościowych. Wystarczy, że zweryfikujemy liczbę wiadomości w skrzynce oraz komentarzy i reakcji pod postami – po unboxingu powinno być ich zdecydowanie więcej.
Unboxing w e-commerce to nic innego jak reklama w formie wideo przedstawiająca rozpakowywanie nowego produktu z jego krótkim omówieniem. Wymaga kreatywności – zarówno od twórcy podczas prezentacji, jak i od firmy zlecającej przy opracowywaniu zawartości paczki oraz jej pomysłowym zapakowaniu.
Pamiętajmy również, aby po zakończonej kampanii reklamowej dokładnie zweryfikować efekty unboxingu, porównując liczbę zamówionych towarów w poszczególnych okresach, weryfikując ruch w sklepie internetowym za pomocą GA czy też analizując aktywność na firmowych mediach społecznościowych.