Firmowa strona internetowa to nie tylko „własne miejsce w sieci”, ale także bardzo skuteczne narzędzie marketingowe. Aby jednak spełniała swoje zadanie i przyczyniała się do wzrostu sprzedaży, musi być dobrze zaprojektowana. A to zadanie dla web designerów, czyli specjalistów od projektowania witryn internetowych. Czym jest web design oraz jakimi zasadami się kieruje? Na te pytania odpowiemy w dzisiejszym wpisie.
Web design — kilka słów o jego znaczeniu i historii
Pod hasłem web design kryje się proces projektowania interfejsu oraz szaty graficznej witryny internetowej. Od stworzenia „mapy podróży użytkownika”, czyli ścieżki, którą klienci pokonują podczas interakcji ze stroną, przez rozplanowanie rozmieszczenia i wzajemnych interakcji poszczególnych elementów witryny po dobór kolorów.
Co ciekawe, historia web designu jest krótsza, niż mogłoby się wydawać. Pierwsze strony internetowe były niewiele bardziej zaawansowane od prostych dokumentów tekstowych; dopiero druga połowa lat 90. przyniosła (wraz z rozwojem CSS-a i jego arkuszy stylów oraz języka JavaScript) inne spojrzenie na tworzenie witryn WWW — stawiające wygląd strony na równi z jej treścią. Jeszcze więcej lat minęło, zanim projektanci stron skupili się na tym, co dziś jest w web designie najważniejsze — czyli doświadczeniach użytkownika.
Współczesny web design dzieli się na dwie składowe:
- UX (User Experience) — skupiająca się na tym, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze strony i jej interfejsu; strona zaprojektowana zgodnie z zasadami UX powinna nie tylko prezentować się w sposób atrakcyjny dla użytkownika, ale także być funkcjonalna, ergonomiczna, dostarczać wartościowych treści i… przynosić satysfakcję z jej użytkowania;
- UI (User Interface) — skupiona na aspektach wizualnych interfejsu — strukturze strony, rozkładzie treści, szacie graficznej.
Pracujący nad nimi projektanci korzystają przede wszystkim z zaawansowanych programów graficznych oraz aplikacji do budowy makiet (takich jak Figma, Sketch czy Adobe XD).
Czym web design nie jest?
Projektowanie stron internetowych wielu osobom kojarzy się z programowaniem — a są to dwa różne zagadnienia. Za projekt strony odpowiada web designer. A za jej budowę i wdrożenie — web developer. Oczywiście, jeden nie może pracować bez drugiego; warto o tym pamiętać, jeśli planujesz rozwój własnej strony.
Web design nie jest również tym samym, co grafika komputerowa — a dosyć często używa się tych pojęć zamiennie. Znaczenie tego drugiego jest o wiele szersze i obejmuje wszystkie materiały wizualne tworzone przy pomocy oprogramowania cyfrowego.
5 pojęć-kluczy w świecie web designu
Jeżeli zamierzasz zatrudnić web designera do pracy nad stroną swojej firmy — lub, być może, sam jesteś początkującym projektantem — przygotowaliśmy dla Ciebie opis pięciu pojęć, o których na drodze do stworzenia atrakcyjnej, funkcjonalnej i konwertującej (!) witryny nie można zapomnieć.
- User flow („przepływ użytkowników”) — czyli „mapa” całej strony, opisująca krok po kroku wszystkie działania, które podejmują użytkownicy na drodze do swojego celu. Wytyczenie ścieżek, którymi mogą podążać użytkownicy strony jest jednym z najważniejszych zadań UX designera — a uczynienie ich jak najbardziej przystępnymi, obowiązkiem.
- Responsywność — pojęcie, które w erze smartfonów stało się jednym z najważniejszych dla web designera. Oznacza dostosowanie strony (układu interfejsu i treści) do rozdzielczości ekranu. Co ważne, responsywność strony ma swój wpływ na pozycjonowanie — to znak dla Google, że witryna rzeczywiście jest przyjazna użytkownikom.
- Hierarchia wizualna — poszczególne treści i elementy na stronie mają dla użytkownika różne znaczenie. Najważniejsze z nich — te, na które chcemy zwrócić jego uwagę — powinny wychodzić na pierwszy plan dzięki swoim rozmiarom, wyrazistym kolorom lub pozycji na górze strony. Tym właśnie jest hierarchia wizualna — stopniowaniem treści przy pomocy ich cech wizualnych.
- Treść — interfejs witryny nie istnieje w próżni. Wręcz przeciwnie — powinien on służyć zawartemu na stronie contentowi. Najlepsze projekty powstają we współpracy z copywriterami… a nie z użyciem Lorem ipsum. Na tym połączeniu opierają się m.in. strategie SXO.
- Call to action — wspomnieliśmy już o „mapie” strony; call to action jest punktem „X”, do którego chcemy doprowadzić użytkownika. To wezwanie go do podjęcia oczekiwanego przez nas działania — dodania produktu do koszyka czy wysłania maila z zapytaniem o wycenę usługi.