Czym są algorytmy cenowe? Przykłady
4 min
4 min
Na skróty
Zastanawia Cię, co to algorytmy cenowe? Jak sama nazwa wskazuje, narzędzia te służą do monitorowania, analizowania i przewidywania cen. Dzięki nim w e-commerce możliwe jest odpowiednie dostosowanie stawek do wymagań społeczności, aby wygenerować jak największy zysk. Z tego rodzaju rozwiązań korzystają przeróżne sklepy internetowe w niemal każdej branży. Zależnie od tego, o jakim narzędziu dokładnie mówimy, algorytm cenowy może wyróżniać się odrębnymi funkcjami. Niektóre analizują zachowanie konkurencji, a inne zajmują się przewidywaniem zmian na rynku w niedalekiej przyszłości. Nie zawsze wdrożenie tego rodzaju oprogramowania oznacza, że ceny przypisane produktom zmieniają się automatycznie. Czasami narzędzie jedynie informuje o tym, jaka kwota za dany produkt jest aktualnie rekomendowana, ale ostateczną decyzję podejmuje człowiek.
Algorytmy cenowe to podstawowy element automatyzacji w e-commerce, który pozwala lepiej zarządzać ofertą. Tego rodzaju oprogramowanie staje się coraz popularniejsze ze względu na swoją wysoką skuteczność. Skoro w teorii wiesz już co to algorytmy cenowe, warto podać ich kilka praktycznych przykładów, dzięki którym zdecydowanie lepiej zrozumiesz zasadę działania oprogramowania.
Zacznijmy od Brandly360. To doskonały przykład algorytmu cenowego dedykowanego do Allegro. Choć narzędzie powstało przede wszystkim do monitoringu marki i konkurencji w sieci, to posiada znacznie więcej wartościowych funkcjonalności, którymi warto się zainteresować. Co to algorytm cenowy Brandly360? Oprogramowanie pozwala weryfikować to, jakie produkty najlepiej sprzedają się w danej branży. Narzędzie posiada integrację z Allegro, więc z łatwością wyselekcjonujesz oferty cieszące się największą popularnością oraz poznasz liderów sprzedaży. Za pomocą Brandly360 istnieje możliwość wdrożenia algorytmu, który będzie automatycznie zmieniać ceny, zależnie od sytuacji, trendów oraz zachowań konkurencji.
Wykorzystując omawiane narzędzie, przedsiębiorca może wskazać, jakie produkty powinny posiadać wyższą cenę (lub niższą) w określonych sytuacjach. System dodatkowo podpowie, jak wzbogacić ofertę, aby osiągnąć nieco wyższe dochody. Ten przykład algorytmu cenowego pozwala znacznie zautomatyzować działania sprzedażowe, dzięki czemu przedsiębiorca jest w stanie zaoszczędzić sporo swojego cennego czasu.
Omawiając temat co to algorytm cenowy, należy wspomnieć także o narzędziu LivePrice. Oprogramowanie pozwala automatycznie zmieniać ofertę wedle ustalonych wytycznych. System działa całodobowo i po poprawnej implementacji nie wymaga praktycznie żadnego nadzoru. Praca będzie efektywna i pozwoli zwiększyć zyski, równocześnie budując przewagę nad konkurencją. Przedstawiony przykład algorytmy cenowego może być stosowany nie tylko na Allegro i Ceneo, ale również na sklepach internetowych. Oprogramowanie działa właściwie na platformach SaaS i open source typu: Shoper, IdoSell, PrestaShop, Magento, WooCommerce, Shoplo, czy Sky-Shop.
Dzięki LivePrice przygotujesz kompleksową strategię sprzedażową, dzięki której zaczniesz wyświetlać się wysoko na takich portalach jak Allegro lub Ceneo. Ceny możesz ustalać dowolnie wedle własnych preferencji, aby maksymalizować zyski przy dodatkowym ograniczeniu ponoszonych kosztów. Ten przykład algorytmu cenowego pozwala na wdrożenie funkcji Dynamic Pricing, czyli dynamicznego ustalania cen. Nie musisz jednak martwić się o to, że oferta będzie wyróżniać się zbyt małą ceną, co narazi Cię na koszty – oprogramowanie dostosujesz od A do Z, ustalając progi minimalne dla poszczególnych produktów.
Google Merchant Center
Wyświetlane w wyszukiwarce Google listy produktowe Merchant Center składają się z ofert sklepów internetowych oraz porównywarek cen. Odpowiednie wdrożenie algorytmu cenowego pozwala zwiększyć konwersję z płatnych reklamach. Skoro oferta będzie korzystna dla potencjalnego klienta pod kątem ekonomicznym, istnieje znacznie wyższa szansa na osiągnięcie konwersji. Po odpowiednim ustawieniu oprogramowanie Google Merchant Center będzie wyświetlać aktualne informacje o cenach oraz dostępności, nawet gdy dane te będą ulegały dynamicznym zamianom za pomocą algorytmu. To świetny kanał do generowania sprzedaży w każdej branży online.
Wiesz już, co to algorytmy cenowe i w jaki sposób funkcjonują. Dzięki nim możesz znacznie zwiększyć swoją sprzedaż oraz zbudować silną przewagę nad konkurencją. To idealne rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy dążą do maksymalnej efektywności pracy i chcą regularnie zwiększać zyski, dodatkowo poszerzając swoją działalność online.
Wykorzystywanie algorytmów cenowych (czyli tak zwanych dynamicznych cen) umożliwia dopasowanie się do potrzeb rynku. Wyobraź sobie sytuację, w której Twoja konkurencja wyprzedaje wszystkie produkty. Wówczas możesz promować swoje oferty z nieco wyższą ceną, ponieważ ze względu na większy popyt a mniejszą podaż, klienci są w stanie wydać więcej. Gdy konkurencja uzupełni swoje magazyny, Twoje oferty będą posiadać nieco mniejszą cenę, aby rywalizować o zainteresowanie potencjalnego klienta. To doskonały przykład wykorzystania algorytmu cenowego online. Nie musisz zmieniać kwot przypisanych do produktów ręcznie – wystarczy odpowiednie ustawienie zdarzeń, a oprogramowanie zrobi to samodzielnie.
Wdrożenie algorytmu cenowego ma także pewien wpływ na SEO strony internetowe w wyszukiwarce. W pozycjonowaniu istotną rolę odgrywa czas trwania sesji. To czynnik, który może sprawić, że witryna będzie wyświetlać się wyżej na konkretne słowa kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli poprawnie wdrożysz algorytm cenowy, Twoje oferty na przykład z Ceneo oraz Google Merchant mogą prowadzić do sklepu internetowego szerokie grono użytkowników. W ten sposób wygenerujesz ruch, a gdy oferta będzie interesująca, klient spędzi na stronie więcej czasu i złoży zamówienie. Jak widać, algorytmy cenowe mogą więc mieć znaczenie w kontekście SEO, choć głównie wykorzystuje się je do maksymalizacji sprzedaży.