Czym są badania jakościowe w UX? Przykłady
3 min
3 min
Na skróty
Istnieją różne metody przeprowadzania badań UX (ang. User Experience). Podstawowy podział to badania jakościowe oraz ilościowe. W tym artykule przyjrzymy się temu pierwszemu wariantowi. W naukach przyrodniczych, ścisłych i humanistycznych badania jakościowe nie określają parametrów liczbowych. Skupiają się bardziej na wykorzystaniu tekstu jako materiału empirycznego. Sprawdź, jak ma się to do analizy User Experience na stronach internetowych.
Badania jakościowe UX to działania analityczne, których celem jest odkrycie wszelkich problemów związanych z doświadczeniem użytkownika. Ten rodzaj badań odpowiada na otwarte pytania, czyli dlaczego i jak.
Umożliwia zatem głębsze zrozumienie sposobu myślenia, motywacji i opinii odwiedzających witrynę. Jeżeli chcesz wiedzieć, dlaczego użytkownicy mają złe doświadczenia, posłuchaj ich opinii. Podobnie jak wtedy, gdy chciałbyś pozyskać wiedzę, jakich rozwiązań oczekują w Twoim sklepie. Badania jakościowe pozwalają zidentyfikować obszary, które wymagają najwięcej uwagi, aby poprawić ogólne doświadczenie użytkownika.
Popularne przykłady badań jakościowych UX to między innymi:
Przykładem badań jakościowych z wykorzystaniem nowoczesnej technologii jest natomiast eye tracking. To technologia śledzenia wzroku, która daje możliwość określenia punktu skupienia osoby badanej. Dzięki temu możliwe jest określenie między innymi, które elementy na ekranie przykuwają uwagę, w jakiej kolejności i na jak długo. W kontekście takich obserwacji istotną rolę odgrywają tak zwane mapy ciepła. Przedstawiają one obszary punktu skupienia na ekranie poprzez nałożenie kolorów na obraz.
Zdj. 1 Strona internetowa jednego z uznanych w branży producentów urządzeń, których przeznaczeniem jest eye tracking — marka Tobii
źródło: https://www.tobii.com/products/eye-trackers/wearables/tobii-pro-glasses-3
Dobór odpowiedniej metody powinien możliwie najlepiej realizować cel badania. Wpływ badacza na postawy, reakcje, zachowania oraz emocje respondentów powinien być natomiast zredukowany do absolutnego minimum.
Ilościowe metody badawcze bazują na dużych próbach, aby ustalić pewne trendy oraz wyciągnąć ogólne wnioski. W przeciwieństwie do badań jakościowych rezultat ilościowych wyrażany jest liczbowo. W tym przypadku istotną rolę odgrywają:
Dzięki HotJar możliwe jest przeprowadzenie zarówno jakościowych, jak i ilościowych badań. Analiza z jego wykorzystaniem bazuje między innymi na mapach cieplnych, które wskazują, jakie obszary strony budzą największe zainteresowanie użytkowników. Możliwe jest także nagrywanie sesji oraz analiza konwersji.
Zdj. 2 Ilustracja map cieplnych na oficjalnej stronie HotJar
źródło: https://www.hotjar.com/website-heatmap-tool/
Profesjonalna agencja SXO (ang. Search Experience Optimization) w trakcie analizy stron internetowych swoich klientów posługuje się zarówno badaniami jakościowymi, jak i ilościowymi. Efektywne wykorzystanie informacji, które zostały uzyskane w trakcie badań, pozwala poprawić doświadczenie użytkownika (ang. User Experience) oraz pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny w wyszukiwarce. Jeżeli jesteś zainteresowany poprawą UX na Twojej stronie internetowej, a co za tym idzie zwiększeniem przychodów, skontaktuj się z nami.
Zawodowy copywriter, pasjonat SEO, przedsiębiorca. Specjalizuje się w treściach dotyczących marketingu internetowego. Miłośnik nowinek technologicznych. Kiedy nie pracuje, latem rekreacyjnie biega, a zimą morsuje.