Biznes

Czym są bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwach? Przykłady

3 min czytania
Czym są bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwach? Przykłady

Problemy komunikacyjne mogą uniemożliwiać sprawne działanie firmy. Bariery prowadzą do chaosu, braku zrozumienia i utrudniają osiągnięcie porozumienia. Komplikacje pojawiają się zarówno w rozmowach telefonicznych z klientami, jak i przy negocjacjach biznesowych czy zawieraniu transakcji kupna-sprzedaży. Nie zawsze wszystko musi iść po Twojej myśli. Sprawdź najbardziej typowe przykłady barier komunikacyjnych w przedsiębiorstwach.

Co to są bariery komunikacyjne?

Bariery komunikacyjne to po prostu przeszkody, na które możesz napotkać, próbując skutecznie komunikować się z inną osobą. To wszystko, co wprowadza w błąd lub przeszkadza podczas procesu komunikacji. Proces ten obejmuje nadawcę, odbiorcę i wiadomość.

Czym są bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwach? Przykłady

Źródło: https://www.revolutionlearning.co.uk/blog/7-barriers-to-effective-communication/

Przykłady barier komunikacyjnych w przedsiębiorstwach

Można ich znaleźć wiele. Często chodzi po prostu o podstawy – nieprzekazanie odpowiednim osobom oczekiwanych informacji. Posłużmy się prostym przykładem związanym z pozycjonowaniem. Firma otrzymuje audyt SEO i zalecenia do wdrożenia zmian, ale pracownik nie nakazuje wykonania tych modyfikacji osobie za to odpowiedzialnej. To komplikuje działania i oddala moment uzyskania efektów.

Brak podstawowej komunikacji

Pracownicy muszą mieć zapewniony napływ potrzebnych informacji, gdyż w przeciwnym wypadku prowadzisz do ich niezadowolenia. Z badania Gallupa wynika, że jeśli zapewnisz zespołowi spójną i jasną komunikację, zaangażowanie pracowników wzrośnie. Inne badanie pokazuje, że 90% ankietowanych woli usłyszeć złe wieści niż żadne. To oznacza, że zespół po prostu chce wiedzieć, co się dzieje, nawet jeśli nie są to pozytywne wiadomości.

Oczywiście, są i takie informacje, których nie możesz ujawnić. Jednak transparentność jest bardzo ważna i sprawia, że zespół poczuje się częścią firmy i stanie się bardziej zaangażowany w swoją pracę.

Zobacz  Czym jest UX writing i jak łączy się z microcopy? Poradnik

Czym są bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwach? Przykłady

Źródło: https://www.gallup.com/workplace/236570/employees-lot-managers.aspx

Brak wyczucia czasu

Komunikacja interpersonalna wymaga wybierania odpowiednich momentów na dany przekaz. Weź pod uwagę, kiedy wiadomość jest wysyłana. Jeśli komunikujesz się po godzinach pracy, to tylko w sprawach pilnych. Uwzględnij strefę czasową odbiorcy.

To samo ma znaczenie, kiedy wysyłasz komunikat prasowy. Wykonaj badania, aby wiedzieć, kiedy uzyskasz największy odzew. Nie wysyłaj wiadomości, kiedy odbiorcy śpią. Nie ma lepszego sposobu na zrażenie ich niż obudzenie powiadomieniem telefonicznym.

Poświęć chwilę na analizę czasu trwania spotkań i ich harmonogramu. Nie powinny być zbyt długie – postaw na konkrety. Jeśli chodzi o planowanie, konsultuj się ze wszystkimi uczestnikami. Nie planuj niepilnego spotkania personelu na poniedziałek rano, kiedy wszyscy są prawdopodobnie najbardziej zajęci.

Zbyt duża ilość informacji

Kiedy przytłaczasz pracowników nadmiarem danych, instrukcji lub wiadomości, nie są w stanie ich opanować i przyswoić. Czy wiesz, że około 60% zatrudnionych ignoruje część wiadomości e-mail w pracy, bo otrzymuje ich zbyt wiele? Z drugiej strony nie ma w tym nic dziwnego, gdyż istotnych jest tylko 38% w przeciętnej skrzynce

Czym są bariery komunikacyjne w przedsiębiorstwach? Przykłady

Źródło: https://blog.sanebox.com/2016/02/18/email-overload-research-statistics-sanebox/

Wysyłaj wiadomości na raz do wszystkich, którzy muszą uzyskać daną informację. Nie rozkładaj ich na wiele maili – kiedy pracownik musi przeszukiwać skrzynkę, aby coś znaleźć, produktywność spada. Używaj wypunktowań i nagłówków, aby informacje były łatwo przyswajalne i mogły być szybko przywoływane w razie potrzeby.

Zobacz  Reklama trenera personalnego w Internecie – poradnik

Ograniczenia w komunikacji

Pracownik musi się z Tobą umawiać na rozmowę za pośrednictwem asystentki? Dostęp do wielu danych mają wyłącznie kierownictwo lub menedżerowie? Działy komunikują się jedynie między sobą? Taka komunikacja może prowadzić do konfliktów, braku zaangażowania i toksycznego środowiska pracy. To wszystko działa oczywiście negatywnie na Twój biznes. Często prowadzi to do powstawania plotek. Według American Management Association 70% całej komunikacji organizacyjnej w firmach odbywa się za pośrednictwem poczty pantoflowej.

Zachęcaj liderów i pracowników do otwartej rozmowy, organizuj spotkania międzywydziałowe. To powinno spowodować pozytywne zmiany i eliminować bariery komunikacyjne. 

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy