NarzędziaTworzenie stron internetowych

Czym są i do czego służą platformy low-code? Przykłady i porównania z platformami no-code

3 min czytania
Czym są i do czego służą platformy low-code? Przykłady i porównania z platformami no-code

Jeśli potrzebujesz konkretnej aplikacji, możesz kupić gotowe rozwiązanie od firmy, która zajmuje się ich projektowaniem albo zlecić realizację od zera zgodnie z założeniami. Tak było, a obecnie masz również inne opcje. Należą do nich platformy low-code i no-code. Czym się różnią? Jakie mają zastosowanie?

Low-code – co to oznacza?

Chodzi tutaj o tworzenie aplikacji biznesowych bez konieczności programowania od zera. Oznacza to, że otrzymujesz do dyspozycji pewne gotowe rozwiązania, grafiki, szablony, dzięki którym możesz budować bez specjalistycznej wiedzy. Zazwyczaj opiera się to na zasadzie wyboru danego elementu, a następnie skorzystania z opcji przeciągnij i upuść. Wzrost popularności tego rozwiązania wynika z prostoty jego użytkowania. Nie musisz być programistą, żeby zbudować atrakcyjną aplikację. Tak naprawdę low-code zakłada minimalne użycie kodu. Wszystko opiera się na zasadzie zastosowania grafów, diagramów czy formuł.

Czym są i do czego służą platformy low-code? Przykłady i porównania z platformami no-code

Źródło: https://teleporthq.io/blog/benefits-of-low-code-development

Czy zatem to rozwiązanie idealne? Otóż nie. Nie wszystko możesz stworzyć w ramach low-code. Zasoby bibliotek są ograniczone. Jeśli chcesz zbudować bardziej skomplikowane moduły, zasoby platformy low-code nie wystarczą. Kolejna kwestia – czy jako osoba, która nie ma żadnego doświadczenia w programowaniu i tworzeniu projektów, jesteś w stanie stworzyć coś użytecznego i atrakcyjnego dla odbiorcy? Z tym może być problem. Natomiast to ogromne ułatwienie w takich realizacjach.

A może da się jeszcze łatwiej? Okazuje się, że tak.

Czym jest no-code i czym się różni od low-code?

W przypadku platformy no-code tworzenie aplikacji nie wymaga zastosowania choćby jednej linijki kodu. Czyli nie musisz mieć nawet podstawowej wiedzy programistycznej. Low-code wymaga natomiast podstawowych umiejętności dotyczących, np. integrowania złożonych aplikacji. W no-code to już nie jest potrzebne. 

Zobacz  Czym jest Instagram Checkout i jak go wykorzystać?

Pojawienie się platform low-code i no-code spowodowało, że możliwe stało się szybsze realizowanie aplikacji. Nie trzeba oczekiwać w długiej kolejce do działu IT czy zewnętrznych specjalistów.

Czym są i do czego służą platformy low-code? Przykłady i porównania z platformami no-code

Źródło: https://teleporthq.io/blog/benefits-of-low-code-development

Z badania przeprowadzonego przez firmę Gartner już kilka lat temu wynikało, że w 2024 roku tego typu platformy będą wykorzystywane w 65% przypadków, gdzie mogą być zastosowane

Największe zalety korzystania z platform low-code

Tych jest wiele, a podczas ich użytkowania z pewnością dostrzeżesz kolejne. Oto przykłady:

  • Niższe koszty – dotyczy to nie tylko samej realizacji projektu, ale również późniejszych czynności konserwacyjnych. 
  • Możliwość szybszego rozwoju – gotowe rozwiązania możesz dostosować do swoich potrzeb.
  • Łatwe użytkowanie – w wielu przypadkach platforma nie wymaga znajomości nawet podstaw tworzenia kodu.
  • Opcja łatwego eksperymentowania – możesz wprowadzać zmiany w gotowych rozwiązaniach i sprawdzać, czy Cię satysfakcjonują.

Pojawienie się tych technologii w dużej mierze było rewolucją, a ich popularność będzie rosła. 

Low-code – gdzie ma zastosowanie?

Tak naprawdę to rozwiązanie, z którego możesz skorzystać w przypadku każdej aplikacji czy strony WWW. Oto przykłady, w których low-code ma zastosowanie:

  • Systemy zarządzania – obejmujące zapasy, transport, pracowników i nie tylko. Choć wydaje się to skomplikowane, to jak najbardziej ma tutaj zastosowanie low-code.
  • Aplikacje e-commerce – możesz tak również wdrożyć rozwiązania w sklepie WWW. Różne waluty w zależności od regionu, z którego pochodzi klient, czasy, śledzenie zasobów magazynowych – to wszystko jest realne do wdrożenia.
  • Planowanie spotkań – aplikacja może dzielić kalendarz z inną, umożliwiać rezerwowanie terminów, przypomnienia, ważne powiadomienia. 
Zobacz  Google Merchant Center – poradnik reklamowy

A konkretne platformy? Sprawdź m.in. Caspio, Zoho czy Visual Lansa. W sieci znajdziesz całe mnóstwo ciekawych rozwiązań. 

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy