Czym są i jak sprzedawać produkty cyfrowe?
3 min
3 min
Na skróty
Czy wiesz, że nie musisz sprzedawać wyłącznie wyrobów w formie namacalnej, fizycznej? Coraz częściej w sieci poszukiwane są produkty cyfrowe, których nie da się przesłać tradycyjnym kurierem, a ich funkcje są niemniej istotne niż dóbr materialnych. Co warto wiedzieć o produktach cyfrowych? Czym one są i w jaki sposób je skutecznie sprzedawać?
Zdj 1. Produkty cyfrowe można sprzedawać jak zwykłe towary. Np. przez platformy streamingowe
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/telewizja-ogl%C4%85danie-ekran-7725366/
Pojęcie produktu cyfrowego pojawiło się wraz z rewolucją cyfrową, do której doszło na przełomie XX i XXI w. W Stanach Zjednoczonych sprzedaż tego rodzaju materiałów rozwija się od wielu lat. W Polsce popularność produktu cyfrowego datuje się na ostatnie lata. Tak też zaczęła rozwijać się jego sprzedaż.
Produkty cyfrowe to wszelkiego rodzaju dobra materialne, które nie są dystrybuowane w formie fizycznej, a wyłącznie w formie cyfrowej. Nie da się ich dotknąć, przenieść z miejsca na miejsce czy dostarczyć kurierem. Produkty działają wyłącznie za pomocą elektroniki użytkowej i są wykorzystywane zarówno w rozrywce, pracy, jak i w zastosowaniu użytkowym.
Niekiedy produkty cyfrowe mylone są z elektroniką. Wbrew obiegowej i błędnej opinii, laptop czy smartfon nie należą do produktów cyfrowych, a produktów fizycznych, elektronicznych. Produkt cyfrowy może mieć formę pliku, danych tekstowych lub graficznych, nagrań wideo, oprogramowania lub e-usługi. Przykładów tego typu produktów na rynku jest coraz więcej, gdyż e-rzeczywistość coraz bardziej przenika do naszego życia.
Okazuje się, że produktów cyfrowych używamy ich niezwykle często. Wygodę użytkowania tego typu dóbr i usług poprawia komfort płatności. Dodajmy, że płatność za usługi i produkty cyfrowe odbywa się również w formie elektronicznej (bezgotówkowo), za pomocą karty płatniczej, szybkiego przelewu elektronicznego lub poprzez BLIK.
Jakie są przykłady produktów cyfrowych?
Przykładów produktów cyfrowych dostępnych w sieci jest naprawdę mnóstwo. W jaki sposób sprzedawać tego rodzaju dobra? Na czym się skupić?
Zdj 2. Muzyka w cyfrowej formie to przykład produktu cyfrowego
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/muzyka-na-smartfonie-spotify-1796117/
Produkty cyfrowe sprzedaje się podobnie jak produkty fizyczne z tą różnicą, że pomijany jest etap dostarczenia zakupionych towarów w formie fizycznej. Nie musisz więc przygotowywać paczek i wysyłać ich przy pomocy poczty czy kuriera.
Istotna jest jednak dobra promocja, dystrybucja i forma kontaktu z klientem. Produkty cyfrowe możesz reklamować za pomocą SEO (pozycjonowanie stron sprzedażowych tego typu może odbywać się zarówno lokalnie, jak i krajowo, ze względu na brak ograniczeń terytorialnych w sprzedaży) albo reklam CPC (np. Google Ads).
Dystrybucja produktu może odbywać się za pomocą platform zewnętrznych lub wewnętrznych stron. Sposobów jest wiele. Możesz wysyłać materiały mailowo, zlecać automatyczne pobieranie na dysk lub korzystać ze specjalnych pośredników posiadających wszelkiego rodzaju infrastrukturę sprzedażową. Podobnie jest w przypadku kontaktu z klientem.
Pamiętaj, aby zwrócić uwagę na dokładny opis produktu. W przeciwieństwie do fizycznych towarów nie możesz sfotografować np. wideo czy audio. Jeżeli to możliwe, pokaż zalety użytkowania danego towaru, a także zrób screeny. To wszystko działa na Twoją korzyść.
Produkty cyfrowe możesz sprzedawać, korzystając z różnych, dostępnych form dystrybucji. To m.in.:
Możliwości jest w tym przypadku wiele, a Ty możesz dostosować je do własnych potrzeb i oczekiwań swoich klientów. Pamiętaj, że warto dobrze zainwestować w promocję produktów cyfrowych. Dobrze jest przekierować na to środki zaoszczędzone na magazynowaniu i dystrybucji towaru.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.