Czym są Media Relations i jak je kreować?
2 min
2 min
Na skróty
Media w Polsce mają bardzo dużą siłę oddziaływania, także te tradycyjne. Warto zatem mieć to na uwadze w trakcie komunikacji między przedsiębiorstwem a dziennikarzami.
Media Relations to jeden z elementów PR, czyli Public Relations. Odpowiednie relacje z mediami są bowiem kluczową częścią działań PR. Opisywane zagadnienie to zespół działań, których celem jest zatem utrzymanie jak najlepszej komunikacji z nimi. Jest to możliwe zarówno za pośrednictwem tradycyjnych form przekazu, takich jak na przykład wywiady, relacje telewizyjne, informacje prasowe oraz mediowe, jak działania w mediach społecznościowych.
Osobą, która jest odpowiedzialna za kontakt z mediami, jest bardzo często rzecznik prasowy. To on reprezentuje firmę lub instytucję przed dziennikarzami. Wspomniana relacja powinna zatem przynieść korzyści obopólne korzyści. Z jednej strony dziennikarze mogą otrzymać pożądane przez nich informacje. Firma natomiast przedstawiana jest w dobrym świetle. W ostatnich latach coraz większą rolę w Media Relations odgrywa internet, a także media społecznościowe.
Choćby nić współpracy z mediami pozytywnie wpływa na działanie instytucji lub firmy. Mogą one bowiem pomóc kształtować odpowiedni wizerunek za pośrednictwem swoich kanałów. W związku z tym warto informować media na temat iinteresujących wydarzeń, które są związane z Twoją firmą. Dla przykładu możesz organizować interesujące spotkania, takie jak choćby konferencje lub prezentacje.
Dodatkowo pamiętaj o aktywności w mediach społecznościowych. Aktualnie wielu dziennikarzy to właśnie tam poszukuje wiedzy branżowej. Możesz do prowadzenia social mediów zatrudnić ekspertów. Pamiętaj o tym, że od kontaktów z mediami może zależeć więcej niż pozornie się wydaje. Znane są bowiem firmy, które poprzez popełnienie błędu w relacjach z dziennikarzami zanotowały spore straty. Oczywiście dla uznanych specjalistów od marketingu kontakty z mediami to przede wszystkim ogromne pole do rozwoju Twojej marki.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie i reklamy Google Ads
Po pierwsze kampania musi składać się z precyzyjnie opracowanego planu. W związku z tym relacjami media-firma nie może zajmować się osoba, która będzie podejmować decyzje w sposób nieprzygotowany bądź, co gorsza, pod wpływem nagłych i negatywnych emocji. Bardzo istotne jest określenie, jakie tematy oraz wartości są dla danej marki najważniejsze. Specjaliści odpowiedzialni za kontakt z mediami powinni również określić szczegółowo zainteresowania, zawód, miejsce zamieszkania, a także grupę wiekową swoich klientów. Informacje, które pojawiają się na przykład w serwisach informacyjnych, powinny bowiem odpowiadać przede wszystkim osobom, które są potencjalnymi odbiorcami produktów lub usług.
Bardzo ważny jest również dobór odpowiednich narzędzi. W związku z tym klucz do sukcesu to stale aktualizowana baza mediów oraz dziennikarzy, którzy są odpowiednio dobrani do profilu prowadzonych działań. Informacje o nowym produkcie lub usłudze powinny zatem pojawić się na przykład w publikacji dziennikarza — branżowego eksperta.
Bardzo ważny jest również typ materiałów prasowych. Można bowiem podzielić je na trzy rodzaje tematów. Są to materiały:
Szczególną i osobną kategorią są newsy. Innymi słowy, to informacje o wydarzeniach zarówno bieżących, jak i ważnych oraz ciekawych. Najczęściej dostępne dla szerokiej społeczności. Ważne jest jednak, w jaki sposób nawiązywane są relacje pomiędzy działalnością a dziennikarzami. Jeżeli zaufasz sprawdzonej agencji marketingowej, kompletnie nie musisz się martwić o ten aspekt prowadzenia firmy