Czym zajmuje się dział marketingu w firmie?
3 min
3 min
Na skróty
Marketing to działania, zmierzające do skutecznego zwiększenia świadomości marki czy produktu u klientów, przekładające się ostatecznie na zwiększenie pożądanego współczynnika konwersji (np. sprzedaży w firmach czy zwiększenie wpłat w NGO). Zadania marketingowe realizowane są tak, aby odpowiadać na potrzeby odbiorców naszej marki. Za realizowanie ich odpowiadać może zewnętrzny podmiot albo wewnętrzny, firmowy dział marketingu. Jakie konkretnie ma zadania i co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1.: Dział marketingu w firmach ma naprawdę wiele zadań!
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/%D1%80%D0%B5%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BC-pismo-dziewczynka-4081842/
Marketingowcy kojarzą się najczęściej ze sprzedażą i handlowaniem. Zakres ich kompetencji jest jednak bardzo szeroki. W praktyce to oni koordynują np. działania SEO, tworzą strategię pod kampanię outdoor czy opracowują plan na promowanie nowo wdrażanego produktu. Pełnią istotną rolę w prowadzeniu przedsiębiorstwa, bo istotny jest sam marketing.
Bez skutecznie i nowocześnie promowanego marketingu nie można mówić o rozwoju przedsiębiorstwa. Marketing jest istotny z punktu widzenia wzrostu popularności danego brandu (dotarcia do nowych klientów), utrzymania wypracowanej już „bazy” odbiorców produktu lub usługi, a także prezentowania grupie odbiorców wszystkich nowości powiązanych z marką.
Działania marketingowe w znaczny sposób wpływają na budowanie zaufania w relacjach klient – sprzedawca. Pozwalają na skrócenie dystansu i obecność marki w przestrzeni publicznej. Pamiętaj, że nie ma firmy, która nie realizuje zadań marketingowych. Nawet działania „szeptane”, polegające na wymianie opinii w rozmowach prywatnych to działania promocyjne, jedna z części marketingu właśnie.
Za realizację szeroko pojętego marketingu odpowiadać może zewnętrzna agencja marketingowa albo dział marketingu. Pierwszy podmiot wykonuje działania marketingowe w formie outsourcingu, na zlecenie przedsiębiorstwa, które nie ma i nie chce tworzyć zewnętrznej jednostki do promocji usług lub produktów.
Z kolei osobny dział marketingu to wyodrębniona jednostka, w której może pracować nawet kilkadziesiąt osób. Ze względu na wysoki koszt (konieczność zatrudniania własnych pracowników) na uruchamianie rozbudowanych działów marketingu decydują się zwykle większe przedsiębiorstwa.
Jakie elementy składają się na pracę działów marketingu? Pracownicy tego rodzaju przedsiębiorstw odpowiadają za budowanie odpowiedniego wizerunku marki, promowanie ofert handlowych (wśród nowych, ale też stałych klientów), przygotowanie strategii i prowadzenie ciągłych relacji na linii klient-firma oraz analizowanie dotychczas przeprowadzonych prac pod kątem ostatecznego wyniku w postaci konwersji.
Jakie mogą być jeszcze przykładowe zadania działu marketingu w firmie?
Pamiętajmy, że zakres działań działów marketingu może być różny. Wiele zależy od liczby osób zatrudnionych tam, ich kompetencji (np. pozycjonowanie nie musi być w zakresie wiedzy i umiejętności pracowników działu) i zakresu zleconych obowiązków. Niekiedy działy marketingu łączone są z działem handlowym, zajmując się przy okazji sprzedażą bezpośrednią.
Zdj 2.: Praca działu marketingu opiera się m.in. na pomyśle, kreatywności i wdrożeniu konceptu
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/bia%C5%82a-tablica-marketing-pomys%C5%82-4876651/
Celem utrzymania działu marketingu i prowadzenia działalności marketingowej są oczywiście zwiększone wyniki sprzedażowe. Prowadzi do tego rozpoznawalność marki i konkretnej oferty, promocja określonych produktów lub usług, a także pozyskiwanie nowych baz klientów.
Dlaczego warto prowadzić dział marketingu?
Warto jednak pamiętać, że koszt prowadzenia działów marketingowych jest bardzo wysoki, a odpowiedzialność za działania promocyjne spada nie na zewnętrzną agencję, a samą markę właśnie (co może być problemem np. przy tzw. kryzysach marketingowych). W przypadku ograniczonego budżetu warto pokusić się o znalezienie zewnętrznego podmiotu, który wykona za nas wszystkie, niezbędne działania marketingowe.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.