Pozycjonowanie

Czynniki behawioralne a SEO

3 min czytania

Czynniki behawioralne to nieodłączny element SEO oparty o zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej. Określają one stopień dopasowania witryny docelowej do oczekiwań osób, które ją odwiedzają. Nie możemy jednoznacznie odpowiedzieć, co dokładnie poprawia te aspekty, jednak wiemy, że mają one służyć przede wszystkim ludziom, a nie crawlerom jak w przypadku technicznego SEO. Zatem czym są czynniki behawioralne i jaki mają wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania? Podpowiadamy!

Czynniki behawioralne — czym są?

Czynniki behawioralne są elementami, które powodują, że Twoja strona internetowa staje się bardziej widoczna w SERP-ach. Konkretne aspekty zależą od specyfiki branży, w której działamy oraz konkretnej frazy kluczowej. Zdaniem specjalistów Semcore, wpływ na pozycję mają m.in.:

  • czas spędzony na stronie,
  • powtarzalność wejść,
  • liczba podstron na sesję,
  • współczynnik odrzuceń,
  • CTR wybranego słowa kluczowego oraz całej domeny.

Warto również wspomnieć, iż czynniki behawioralne pozwalają odróżnić stronę wartościową zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google’a od witryny wyłącznie prawidłowo zoptymalizowanej. To nie wszystko, bowiem czynniki behawioralne wyróżniają się odpornością na wszelkie praktyki BHS (Black Hat SEO), co skutkuje, że strona jest bardziej zabezpieczona przed nałożeniem specjalnych filtrów przez wyszukiwarki.

Współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) pokazuje dokładny odsetek wizyt na stronie, które skończyły się maksymalnie na jednej odsłonie. Według standardów Google’a im więcej czasu użytkownik spędza w witrynie, tym lepsza jest ona dla internauty.

Zobacz  Jakie błędy można popełnić pozycjonując stronę samodzielnie?

Nie można jednoznacznie określić, czy wyszukiwarki traktują współczynnik odrzuceń jako element priorytetowy, natomiast bazując na wieloletnim doświadczeniu i analizie SEO stron internetowych, możemy stwierdzić, że jest to bardzo ważny czynnik. Pozwoli on nam upewnić się, czy domena spełnia oczekiwania użytkowników pod względem atrakcyjności.

Czynniki behawioralne a SEO — jaki mają wpływ na Twoją stronę?

Kontrowersje związane z czynnikami behawioralnymi — jak to wygląda w praktyce?

Istnieje sporo kontrowersji związanych z czynnikami behawioralnymi. Google nie bierze ich pod uwagę w pierwszej kolejności, ponieważ można nimi łatwo manipulować, o czym boleśnie przekonał się bezpośredni konkurent giganta z Mont Blanc — Yandex. Otóż jego właściciele przez pewien czas bardzo mocno sugerowali się CTR z SERP-ów, co poskutkowało, że przedsiębiorstwa tworzyły lub kupowały tysiące botów wpisujących w wyszukiwarkę konkretne frazy kluczowe i klikały odpowiedni link w celu wygenerowania ruchu.

Pamiętajmy również, że czynniki behawioralne nie zawsze są prawidłowym wyznacznikiem. Wynika to z faktu, iż często krótszy czas spędzony na stronie oznacza przyjazną ścieżkę zakupową (np. w branży e-commerce), jednak czytając bloga, jest zupełnie odwrotnie, co utrudniałoby algorytmom rozpoznawanie wartości strony, bazując tylko i wyłącznie na czynnikach behawioralnych. 

Czynniki behawioralne on-site i off-site — oficjalne czynniki wpływające na ranking Twojej strony w Google

Oficjalnymi czynnikami wpływającymi na ranking Twojej strony w Google są przede wszystkim aspekty on-site i off-site. Pierwsze z nich (on-site) odpowiadają za interpretację konkretnej witryny przez roboty indeksujące. Drugie (off-site) nie są bezpośrednio powiązane ze stroną, jednak dzięki działaniom w jej obrębie wpływają na pozycję w SERP-ach. 

Zobacz  Reklama firmy budowlanej w Internecie - Poradnik

Czynniki on-site

  • nawigacja;
  • jakość contentu;
  • struktura witryny.

Czynniki on-site to przede wszystkim aspekty wpływające na doświadczenia użytkownika, jakie wynosi poprzez korzystanie z danej strony. W tym wypadku warto zwrócić uwagę linkowanie wewnętrzne ułatwiające nawigację po witrynie oraz content, który powinien nieść merytoryczną wartość internautom.

Czynniki off-site

  • link-bulding zewnętrzny,
  • wzmianki w tematyce danej witryny lub marki na innych stronach,
  • tworzenie artykułów sponsorowanych z linkiem dofollow (element link-buildingu zewnętrznego).

Czynniki off-site bazują na linkowaniu zewnętrznym zawierającym odnośnik dofollow. Wszelkie artykuły sponsorowane i treści viralowe są mile widziane, jeśli niosą za sobą konkretną wartość i wzbudzają zainteresowanie użytkowników.

Czynniki behawioralne a SEO — jaki mają wpływ na Twoją stronę?

Czynniki behawioralne a SEO — podsumowanie

Czynniki behawioralne to pośrednie aspekty służące do weryfikacji pozycji wybranej domeny w SERP-ach. Google zwraca na nie uwagę, lecz nie są one priorytetowe pod kątem pozycjonowania. Jeśli mielibyśmy określić jeden współczynnik behawioralny analizowany przez Google — byłby to CTR. Jego wielkość jest analizowana w każdym przypadku i bardzo często porównywana z innymi stronami znajdującymi się na podobnej pozycji w SERP-ach.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 17

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy