Dane treningowe ChatGPT, nowości w SGE, niechciane treści w Google
3 min
3 min
Na skróty
Nadszedł czas na kolejną dawkę nowości! Jedno z badań wykazało poważne luki między danymi treningowymi ChatGPT a jego realnym zastosowaniem. Jednocześnie Google rozszerza funkcję AI Overviews na sześć nowych krajów, budząc mieszane uczucia wśród wydawców treści.
Oprócz tego: John Mueller dzieli się wskazówkami, dot. skutecznego usuwania niechcianych treści z wyników SERP, a Google Ads postanowiło zrezygnować z funkcji rekomendacji odbiorców.
Czas na newsy od Semcore!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/jigsaw-puzzle-icon-symbol-sign_53876-133610.jpg?t=st=1724140966~exp=1724144566~hmac=0fa1546995cc83dd9a6903fb4e1f95f3c07312a812a4e51cbef90b63e24949b9&w=996
Niedawne badanie przeprowadzone przez Data Provenance Initiative ujawniło interesujące rozbieżności między danymi treningowymi ChatGPT a jego rzeczywistymi zastosowaniami. W analizie 14 tysięcy domen internetowych stwierdzono, że dane treningowe tego modelu pochodzą głównie z artykułów prasowych, encyklopedii oraz treści z mediów społecznościowych. Około 40% danych treningowych pochodzi z serwisów informacyjnych, jednak mniej niż 1% zapytań użytkowników dotyczy bieżących wydarzeń.
W analizie bazy danych WildChat zawierającej milion konwersacji z ChatGPT, ponad 30% dotyczyło twórczych kompozycji obejmujących pisanie fikcyjnych opowieści oraz odgrywanie ról. Te dane wskazują, że ChatGPT może mieć problemy z generowaniem treści opartych na aktualnych wydarzeniach czy specyficznej wiedzy branżowej.
Zdj 1. Oficjalne badania na temat rzetelności danych ChatGPT.
Źródło: www.arxiv.org/pdf/2407.14933
Google niedawno ogłosił rozszerzenie funkcji AI Overviews na sześć nowych krajów po jej pierwotnym wdrożeniu w Stanach Zjednoczonych w maju tego roku. SGE jest już dostępne w Wielkiej Brytanii, Indiach, Japonii, Indonezji, Meksyku oraz Brazylii z nowymi funkcjami obejmującymi m.in.:
Wyskalowanie AI Overview wywołało dyskusje na temat wpływu AI na ruch kierowany do witryn. Chociaż Google twierdzi, że nowa funkcja zwiększa liczbę wizyt na stronach internetowych, nie wszyscy są przekonani o jej długoterminowym, pozytywnym wpływie na wydawców treści.
Zdj 2. Wpis na temat nowoczesnych rozwiązań AI Overview.
Źródło: blog.google/products/search/new-ways-to-connect-to-the-web-with-ai-overviews/
John Mueller z Google niedawno udzielił na platformie Reddit wskazówek dotyczących usuwania niechcianych treści z wyników wyszukiwania. Problem ten pojawił się w kontekście zapytania o usunięcie artykułu dotyczącego aresztowania mającego miejsce kilka lat temu, który wciąż wyświetla się w wynikach wyszukiwania, mimo że sprawa została już rozwiązana.
Mueller wskazał kilka możliwych dróg rozwiązania problemu. Najbardziej efektywnym sposobem jest całkowite usunięcie artykułu przez wydawcę, co jednak często napotyka opór. Inne metody obejmują dodanie tagu “noindex”, pozwalając na usunięcie strony z wyników wyszukiwania bez jej fizycznej likwidacji. Można też rozważyć zastąpienie nazwiska w artykule bardziej neutralnym terminem (utrudni to wówczas jego odnalezienie).
Mueller zauważył natomiast, że nawet po dodaniu tagu “noindex”, może minąć do sześciu miesięcy, zanim strona zniknie z wyników wyszukiwania. W takim przypadku pomocne będzie skorzystanie z narzędzia Google do usuwania nieaktualnych treści, które przyspiesza proces weryfikacji przez Google.
Zdj 3. Odpowiedź Johna Muellera na temat deindeksacji.
Źródło: www.reddit.com/r/SEO/comments/1evi4f2/comment/liu2zgr/
Google Ads usunęło funkcję rekomendacji odbiorców z zakładki Insights – oznacza to koniec automatycznych sugestii dotyczących targetowania określonych grup odbiorców. Dla reklamodawców tego typu zmiana wiąże się z koniecznością samodzielnego podejścia do wyboru segmentów odbiorców, co może zwiększyć czas i wysiłek potrzebny do optymalizacji kampanii.
Brak szczegółowego uzasadnienia tej zmiany sugeruje, że Google chce skupić się na bardziej zindywidualizowanych strategiach, pozostawiających większą swobodę w doborze narzędzi do targetowania. Reklamodawcy od teraz będą musieli korzystać z innych narzędzi oraz źródeł danych, aby skutecznie identyfikować i docierać do swoich odbiorców.
Zdj 4. Reakcje internautów na zmianę w Google Ads.
Źródło: www.x.com/beyondthepaid/status/1821927220966789296
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.