Dlaczego potrzebujesz nowych opisów produktów pod SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Prowadzisz sklep internetowy, zleciłeś audyt swojej strony agencji SEO i nagle okazało się, że potrzebujesz nowych opisów produktów? Jeśli jesteś nieco zdziwiony, nie przejmuj się – wiele osób, nawet tych z długim stażem w branży e-commerce, nie zdaje sobie sprawy, że te treści wymagają pomocy profesjonalistów. Wysokiej jakości opisy muszą z jednej strony zaciekawić potencjalnych klientów, z drugiej odpowiednio pomóc w strategii pozycjonowania witryny. Dlaczego w tak wielu e-sklepach znajdziemy niedbałe treści i jak umiejętnie je przygotowywać?
Jeśli mamy do czynienia z branżą, która rozwija się tak dynamicznie, jak e-commerce, pośpiech oraz chaotyczność bywają czasem nieuniknione. Choć w ostatnich latach wiele mówi się o potrzebie umieszczania na stronach internetowych tekstów o wysokiej jakości, unikalnych i atrakcyjnych, to jednak wciąż w wielu e-sklepach zauważymy typowe błędy, nierzadko wynikające ze szkodliwej ignorancji. Do najczęstszych pomyłek w tworzeniu opisów produktów należą:
• powielanie treści (pobieranie ich ze strony producenta i udostępnianie na zasadzie „kopiuj, wklej” – Google wcześniej czy później zauważy to i uzna za nieuczciwą praktykę, obniżając widoczność witryny);
• pozostawianie na stałe Lorem ipsum (wygenerowanego, tymczasowego wypełniacza tekstu, który nie ma żadnej wartości zarówno dla odbiorców, jak i dla pozycjonowania strony);
• wykorzystywanie jednego opisu do wielu produktów (uwzględnienie drobnych zmian w parametrach – np. kolorze, wymiarach itp. i kopiowanie całej reszty, co również zostanie uznane za duplicate content);
• zbyt długie lub zbyt krótkie opisy (zniechęcające użytkowników do czytania, przesycone frazami kluczowymi, przesadnie upraszczające, nieprzekazujące ważnych informacji, ignorujące ważne cechy towaru etc.);
• treści pozbawione perswazji lub przesadnie gloryfikujące produkt (niestosowanie języka korzyści, bazowanie na ogólnikach typu „inne niż wszystkie”, przesadne skoncentrowanie na zaletach produktu, które nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości);
• opisy o słabej jakości (niepoprawne językowo lub stylistycznie, nudne, chaotyczne, napisanie od niechcenia, zupełnie niedostosowane do docelowych odbiorców etc.).
• opisy ignorujące formatowanie (np. niestosowanie nagłówków hierarchicznych, wyliczeń i inne opcji formatowania, które zwiększają komfort czytelnika).
Skoro obserwujemy tak wiele pomyłek, tak wiele firm ignoruje kwestię jakości tekstów, które znajdują się na ich stronie internetowej – po co tak naprawdę dbałość o ten aspekt i dlaczego opisy produktów w sklepach online powinny wiązać się ze strategią pozycjonowania? Żeby to zrozumieć, musimy cofnąć się do 2011 roku, kiedy to Google ogłosiło wprowadzenie nowego algorytmu o nazwie – Panda. W ten sposób zmieniły się zasady, które niegdyś pozwalały witrynom na mniejszy i większe niedociągnięcia w zakresie tworzenia contentu na strony internetowe. Dzisiaj strona, na której Googleboty wykryją zduplikowane, nieoryginalne treści, jak i te zbyt krótkie, słabo merytoryczne etc., zostanie stosownie ukarana, przed rokiem 2011 wcale nie było to oczywiste. Jeśli dojdzie do takiej sytuacji – co to oznacza dla właściciela strony? Konkretne, odczuwalne straty. Google obniży widoczność danej witryny w wynikach wyszukiwania, co oczywiście wpłynie na mniejszy ruch na stronie, a finalnie na obniżenie sprzedaży. Nawet jeśli inne zadania w zakresie optymalizacji strony i pozycjonowania będą realizowane z sukcesem, tak niepozorna kwestia, jak treści opisowe może pokrzyżować plany na drodze do sukcesu w branży e-commerce.
Produktowe opisy SEO w Twoim sklepie internetowym powinny być uważnie przemyślane nie tylko pod względem treści, ale i formy. Wspomniana kwestia objętości opisów wymaga doprecyzowania – powinny być nie za długi i nie za krótkie, a więc jakie? Teoretycznie Google nie podaje konkretnych wskazówek i oczywiście wiele zależy od tego, z jakim sklepem internetowym mamy do czynienia, z jakim rodzajem asortymentu, docelowym klientem etc., niemniej niepisana reguła zakłada, że średnia objętość powinna wynosić od ok. 1000 do 2000 znaków ze spacjami. Mimo to często na stronach e-sklepów znajdziemy treści produktowe zawierające nawet poniżej 500 znaków ze spacjami, które enigmatycznie informują o danym towarze, nie udostępniając żadnych szczegółowych informacji. Opis powinien być dłuższy, aby można było odpowiednio wykorzystać jego potencjał – podać stosowne dane, przekonać do zakupu, zawrzeć słowa kluczowe, zainteresować odbiorcę, uniknąć ogólników itp. Optymalnie rozbudowując treści produktowe, jesteś w stanie zwiększyć szansę na dobrą widoczność witryny, co przy kilku zdaniach, napisanych od niechcenia po prostu nie jest możliwe.
Jeśli po przeczytaniu powyższych wskazówek, czujesz, że zupełnie zignorowałeś kwestię contentu i z pewnością potrzebujesz nowych opisów produktów, pamiętaj o zachowaniu subtelnego balansu między wartością pozycjonującą a merytoryczną. Teksty, które będziesz publikować powinny zawierać wszystkie ważne informacje o produkcie (pełną specyfikację) – to podstawa, aby klient wiedział, co kupuje – oprócz tego postaraj się przyciągnąć uwagę i w oryginalny sposób skusić do zakupu (konkretnie wyróżniając swój towar wśród innych), cały czas dbając o stuprocentową poprawność językową i (nie zbyt dosadną, ale jednak) przystępność. Poza tym zadbaj o uwzględnienie wszystkich najważniejszych zasad SEO – bierz pod uwagę objętość i frazy kluczowe, unikalność etc., ale miej cały czas na uwadze, aby teksty brzmiały naturalnie i atrakcyjnie. Brzmi przytłaczająco? Biorąc pod uwagę, jak istotne w pozycjonowaniu Twojego serwisu sprzedażowego są treści, które opublikujesz, warto wziąć pod uwagę skorzystania z usług profesjonalnej agencji SEO. Wiedza i umiejętności z zakresu SEO i copywritingu wcale nie muszą być Twoją mocną stroną, a nierzadko rozsądniejszym wyjściem jest zaoszczędzenie cennego czasu i energii na rzecz zwrotnej inwestycji. Poprawa widoczności strony, user experience, lepszy wizerunek firmy, wzrost konkurencyjności i sprzedaży – w tym wszystkim może pomóc to niepozorne udoskonalenie.