Dlaczego SEO wymaga cierpliwości?
4 min
4 min
Na skróty
Kolejna agencja mówi Ci, że pozycjonowanie wymaga cierpliwości? A może samodzielnie dbasz o SEO, ale ciągle nie widać efektów Twoich starań? Musisz wiedzieć, że zmiana pozycji w Google naprawdę wymaga czasu i cierpliwości – przede wszystkim dlatego, że cały proces jest dość skomplikowany. Budowa solidnej pozycji w sieci opiera się na wielu działaniach, od tworzenia treści, przez optymalizację, aż po pozyskiwanie linków. Na dodatek narzucone zmiany muszą być zindeksowane oraz zinterpretowane przez algorytm. Cały proces rozciąga się w czasie, dlatego dbając o SEO, musisz uzbroić się w zapas cierpliwości.
Wiesz już, że czas w SEO odgrywa istotną rolę. Zacznijmy od samego początku, czyli kompleksowej analizy strony WWW. Zależnie od wielkości serwisu proces ten może zająć od kilku do kilkudziesięciu godzin pracy specjalisty. W skład analizy wchodzi między innymi audyt witryny. Następnie należy przygotować odpowiednią strategię pozycjonowania – to plan optymalizacji, budowy contentu oraz linkowania. W ekstremalnych przypadkach strona internetowa wymaga sporej przebudowy, aby zapewnić stabilny i stosunkowo szybki wzrost pozycji w wyszukiwarce. Czas spędzony na SEO to także analiza podczas przeprowadzania pozycjonowania. Specjaliści na bieżąco eliminują wszystkie błędy, badają stan witryny oraz ją optymalizują, jeśli tylko zachodzi taka konieczność. Analizie poddaje się stronę nie tylko pod kątem on-site, ale również off-site. Czasami konieczne jest zrzekanie się spamerskich linków, dodatkowo pozyskuje się naturalne odnośniki z solidnych miejsc. Do przeprowadzenia gruntownej analizy serwisu wykorzystuje się specjalne narzędzia. Do ich obsługi konieczna jest odpowiednia wiedza oraz doświadczenie. Strony internetowe pozycjonuje się całościowo, a nie tylko pod kątem wybranych fraz kluczowych. Celem SEO jest zagwarantowanie stabilnego wzrostu dla wszystkich podstron.
Jaki czas potrzebny jest na efekty SEO? To zależy przede wszystkim od tego, w jakim stanie jest witryna. Czasami strony posiadają wiele błędów, co znacznie wydłuża proces pozycjonowania. Czas poświęcony na SEO przyniesie efekty, jeśli zmiany są wdrażane na podstawie ściśle opracowanej strategii, dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów. Należy pamiętać, że w konkurencyjnych branżach przydaje się nieco agresywniejsza taktyka, a czasami także większy budżet. Dzieje się tak, ponieważ w takich sytuacjach więcej domen rywalizuje ze sobą o wysokie pozycje. Jeżeli Twoja konkurencja inwestuje w SEO, cały proces nieco się wydłuży, co jest naturalne. Nie zapominaj, że na czas SEO wpływa także ilość podstron. Im bardziej skomplikowany jest serwis, tym więcej uwagi oraz optymalizacji wymaga.
Przejdźmy do konkretów i liczb. Kiedy efekty SEO mogą być widoczne? Czasami pierwsze zmiany pojawiają się już po kilku tygodniach, ale zwykle są one niewielkie. Natomiast satysfakcjonujące wyniki to zwykle efekt pracy w zakresie od trzech do sześciu miesięcy. Czas efektów SEO będzie inny nawet dla dwóch niezwykle podobnych domen. Na pozycję w wyszukiwarce wpływają setki przeróżnych czynników. Przy odrobinie cierpliwości czas poświęcony na SEO zdziała cuda. To długofalowa inwestycja, dzięki której strona internetowa zyska większą widoczność oraz ruch.
Zamiast ciągle zadawać pytania kiedy efekty SEO będą widoczne, zacznij działać – samodzielnie lub z pomocą agencji. Pierwsze zmiany w postaci lepszej widoczności daje optymalizacja wraz z contentem. Natomiast najdłużej czekamy na efekt linkowania zewnętrznego. Czasami efekt pozyskanego odnośnika daje się we znaki po kilku tygodniach. Pamiętaj również, że naniesione i zindeksowane zmiany nie pojawiają się od razu. Wzrost w SEO jest stabilny i regularny – dlatego zapas cierpliwości w tej branży jest kluczowy. Wystarczy spojrzeć na wykresy udostępniane w przeróżnych case studies. Na czas efektów SEO wpływają kwestie techniczne. Istotną kwestią jest czas ładowania, ustawienie przekierowań, a nawet certyfikat SSL. Wszystkie publiczne komunikaty od Google wskazują również na to, że istotę w pozycjonowaniu odgrywa UX (user experience). Witryna dostosowana do potrzeb użytkownika ma większe szanse na lepsze wyniki w wyszukiwarce. Pamiętaj, że to, kiedy pojawiają się efekty SEO, jest zwykle niezależne od specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Nawet grono wybitnych ekspertów nie sprawi, że czas na poziomie od 3 do 6 miesięcy zamieni się w kilka tygodni. Dlatego powszechnie uznaje się SEO oraz cierpliwość za partnerów. Jeśli chcesz skorzystać z pozycjonowania dla swojej strony internetowej, skontaktuj się ze specjalistami.
Bez względu na to, jaką dokładnie stronę internetową prowadzisz, pozycjonowanie jest dla Ciebie. SEO wykorzystuje się zarówno w kontekście witryn firmowych, sklepów, portali, blogów, jak i forum. Nawet serwisy działające lokalnie mogą skorzystać z tego rodzaju strategii. Aby zmaksymalizować korzyści płynące z marketingu online, warto połączyć pozycjonowanie z UX. Taka strategia zyskała miano SXO i opiera się nie tylko na zwiększeniu ruchu, ale także optymalizacji konwersji. To element szczególnie ważny w e-commerce. W SXO serwis jest optymalizowany pod kątem wymagań użytkowników. Wówczas całość doskonale się prezentuje i płynnie działa. Wiesz już, kiedy mniej więcej spodziewać się efektów SEO. A jak sytuacja wygląda z SXO? Całkiem podobnie – można powiedzieć, że to innowacyjna wariacja pozycjonowania, która daje znaczną przewagę w sieci. Pozycjonowanie oraz SXO to fenomenalne rozwiązanie dla osób, które chcą aktywnie rozwijać swój biznes w sieci, pozyskując regularnie klientów. Jeśli zależy Ci na tym, aby jak najszybciej poczuć efekty marketingu online, połącz SEO z reklamami Google Ads. Tego rodzaju strategia pozwoli CI natychmiast zwiększyć ruch. Z czasem, gdy pozycjonowanie będzie przynosić zadowalające efekty, budżet przeznaczony na płatne reklamy możesz zmniejszać.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
“Cierpliwość i SEO to partnerzy” – w punkt. To ten aspekt, który czasem ciężko jest wytłumaczyć, gdyż osoby, które nie wiedzą, jak przebiega cały ten proces, chciałyby efekty mieć natychmiastowo. Jednak jeśli chcemy osiągnąć dobra pozycje, musimy liczyć się z tym, że wymaga sporej dawki to czasu.
SEO to dziś najważniejszy element strategii każdej większej firmy. Każdy “szef” powinien się zapoznać z waszym artykułem. Pozdrawiam.