Dlaczego w e-commerce warto dzielić się wiedzą za darmo?
4 min
4 min
Na skróty
Myśląc o darmowych materiałach w sieci, zwykle na myśl przychodzi nam blog, ewentualnie vlog prowadzony na przykład w serwisie YouTube. Jak się jednak okazuje, firmy mogą na wiele innych sposobów dzielić się swoją wiedzą, na dodatek w sposób całkowicie bezpłatny. Sporą popularnością cieszą się między innymi newslettery, podcasty, przeróżne raporty i studium przypadku, analizy oraz webinary. Forma komunikacji ze społecznością powinna być dobrana w taki sposób, aby odbiorcy chętnie korzystali z darmowej wiedzy.
Udostępnianie wiedzy za darmo jest niezwykle wartościowe, bez względu na branżę. Tworzenie artykułów na firmowym blogu może między innymi ułatwić potencjalnym klientom wybór odpowiedniego produktu. Materiały dostępne dla społeczności powinny być merytoryczne i ciekawe, a zobaczysz, że odbiorcy będą obdarowywać je swoim uznaniem. Wiedza za darmo może być specjalistyczna, szczególnie gdy omawiany temat jest szczególnie skomplikowany.
Bardzo często w e-commerce darmowa wiedza może przesądzić o tym, czy klient dokona zakupu. Wartościowy content może generować sprzedaż, mimo że treść nie została przygotowana z myślą o marketingu. To bardzo popularne w przypadku, gdy na analizie poddaje się na przykład dwa skrajnie podobne produkty. Wówczas potencjalny klient ma szansę nieco lepiej zapoznać się z ofertą, która wzbudziła jego zainteresowanie.
Nie ważne, w jaki sposób będziesz dzielić się wiedzą za darmo – zawsze musisz budować wizerunek eksperta. Dlatego istotną kwestią jest posługiwanie się konkretami, a nie tylko ogólnikami. Nie unikaj poruszanego tematu – postaraj się wyczerpać jego potencjał od A do Z. Wraz z rozwojem internetu, w sieci powstało wiele miejsc, gdzie można nabyć wiedzę za darmo. Sęk w tym, że internauci po prostu nie mają czasu na to, aby zapoznać się z tak dużą ilością materiału. Dlatego ważna jest oryginalność oraz jakość. Wówczas Twoje starania nie pójdą na marne,
Wizerunek eksperta możesz budować w każdej branży e-commerce, nawet gdy działasz na zasadzie dropshippingu, zamiast budować sprzedaż pod szyldem własnej marki. Nawet kwestie, które są teoretycznie proste, niejednokrotnie wymagają odpowiedniego wyjaśnienia – weźmy na tapet przykładowy sklep z akcesoriami do telefonów. To branża e-commerce o dość wysokiej konkurencji. Swój sklep możesz wyróżnić za pomocą fachowej wiedzy. Myślisz, że to nieprawda? Wydaje Ci się, że nikt nie chce czytać lub słuchać o akcesoriach do smartfona? Spójrz tylko, ile osób wyszukuje w Google co miesiąc przedstawione frazy:
Dzielenie się wiedzą za darmo zbuduje Twój wizerunek eksperta. Pokaż, że doskonale wiesz, co sprzedajesz. Staraj się pomóc potencjalnym klientom. Nie musisz zachęcać ich bezpośrednio do zakupu. Odpowiednio napisany tekst bez żadnych „sztuczek marketingowych” po prostu będzie działać.
Pamiętaj o skrupulatności oraz cierpliwości. Nie od razu Twój blog, podcast czy newsletter będzie mieć szerokie grono aktywnych odbiorców. Budowa społeczności wymaga czasu, ale efekty będą naprawdę satysfakcjonujące. Niejednokrotnie dzielenie się wiedzą za darmo działa lepiej niż kompleksowy marketing. Oczywiście w niektórych branżach rozwiązanie to będzie skuteczniejsze, a w innych mniej efektywne. Musisz jednak pamiętać, że wizerunek eksperta sprawdza się w e-commerce doskonale, a nie tylko w branży usługowej.
Wbrew pozorom wiedza za darmo może być świetnym posunięciem marketingowym. To rozwiązanie korzystne dla sprzedającego oraz kupującego. Jak mówi powszechnie znane powodzenie: wilk syty i owca cała. Częstą praktyką w kontekście dzielenia się wiedzą, jest publikacja przeróżnych rozbudowanych analiz, ale w nieco okrojonych wersjach. Oczywiście całość ciągle powinna zachowywać swoją wartość, jednak równocześnie pozostawiając delikatny niedosyt. W wielu branżach takie podejście może budować chęć do zakupu i samodzielnego wypróbowania produktu/usługi przez klienta. Pozostawienie niedosytu sprawdza się między innymi w mediach społecznościowych – użytkownik, który zdecyduje się nieco głębiej zbadać poruszony temat, może być przekierowany na stronę WWW, co zapewni większy ruch.
Wcześniej wspomniany wizerunek eksperta w e-commerce może zapewnić większą sprzedaż. Jeśli potencjalny klient będzie znajdować się bezpośrednio przed podjęciem decyzji zakupowej, a produkty będą w podobnych cenach, możliwe, że chętniej skorzysta z Twojej propozycji ze względu na zapewnienie merytorycznej wiedzy. Wielu klientów naprawdę potrafi docenić starania przedsiębiorców.
Zanim zaczniesz zastanawiać się „jak tworzyć”, pomyśl o tym, „do kogo” chcesz skierować swoje materiały. Gdy ustalisz jasną grupę docelową, przygotowanie contentu będzie nieco prostsze. Staraj się unikać podejścia typu „wszyscy internauci są moimi odbiorcami”. Im bardziej uszczuplisz krąg użytkowników, tym lepiej dopasujesz content do ich wymagań oraz potrzeb. Jeśli prowadzisz e-commerce, pamiętaj, że nie musisz zajmować się wszystkimi kwestiami związanymi z marketingiem. Do tworzenia treści możesz wynająć copywritera, któremu przekażesz szczegółowe wytyczne. Jak tworzyć merytoryczne treści dla społeczności?
Wybór tematów – postaraj się poruszyć kwestie, które mogą wzbudzić zainteresowanie. Jeśli będziesz tworzyć materiały na firmowym blogu e-commerce, istnieje szansa, że odpowiedni dobór tematów pozwoli osiągnąć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Rodzaj materiałów – w jaki sposób chcesz przekazać swoją wiedzę? Zajmiesz się contentem video, a może tworzeniem tekstów lub podcastów? Każdy pomysł jest dobry, o ile zostanie odpowiednio zrealizowany.
Proces twórczy – zależnie od tego, jaki rodzaj materiałów wybierzesz, tworzenia możesz podjąć się samodzielnie bądź z pomocą specjalistów. Najważniejszy jest końcowy efekt.
Dystrybucja – gdzie będziesz publikować materiały? W mediach społecznościowych, blogu, a może innym, zewnętrznym portalu?
Obserwacja i reagowanie – gdy opublikujesz treści, obserwuj, w jaki sposób społeczność na nie reaguje. Być może konieczna będzie poprawa kilku kwestii? Reaguj na komentarze, udostępnienia oraz krytykę.
Jak wyszukiwać frazy, które gwarantują wyszukiwania?
Do znalezienia odpowiednich fraz warto wykorzystać narzędzia, jak np. semstorm, ahrefs czy chociażby darmowy planer słów kluczowych Google. Wszystkie te narzędzia pokazują jak często wyszukiwana jest dana fraza. Jednak sam wybór fraz to nie wszystko, gdyż jeszcze niczego nie gwarantuje. Jeśli wybierzemy frazy z bardzo dużą liczbą wyszukiwań, to zazwyczaj będą miały dużą konkurencję i bardzo ciężko będzie się przebić w taki sposób, aby być rzeczywiście widocznym na górze listy wyników wyszukiwania. Sytuacją idealną byłby wybór fraz z dużą liczbą wyszukań i jednocześnie małą konkurencją, co niestety nie zawsze jest możliwe. Z tego powodu warto rozważyć (poza ogólnymi) frazy z długiego ogona np. stół ogrodowy drewniany z metalowymi nogami zamiast stół czy stół ogrodowy. Mają one co prawda mniejszą liczbę wyszukiwań lecz są wpisywane przez bardziej zdecydowanych klientów, którzy już na etapie szukania wiedzą co chcą kupić, oznacza to wyższą szansę na konwersję.