Dlaczego warto inwestować w social media marketing?
4 min
4 min
Na skróty
Media społecznościowe w XXI wieku są na szczycie najczęściej otwieranych zakładek i najchętniej pobieranych aplikacji mobilnych. Wraz z upływem czasu dostrzegamy, że popularność poszczególnych platform ulega zmianie – zaczęliśmy w 2006 r. od serwisu Nasza Klasa, a następnie rozgościliśmy się na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, Twitterze i TikToku. Nie zmieniają się jednak nasze upodobania do Social Mediów i tego, co oferują – czyli rozrywkę i najpopularniejsze informacje ze świata czy kontakt ze znajomymi. W dzisiejszym artykule przedstawimy powody, dla których warto inwestować w social media marketing i kompleksowo wyjaśnimy to zagadnienie. Zaczynajmy!
Social media marketing to zaawansowane działania reklamowe promujące Twoją firmę i produkty lub usługi na różnych platformach społecznościowych m.in. Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, a nawet TikTok. Warto dbać o to, aby tworzony content był dostosowany przede wszystkim do danego serwisu i społeczności, która go regularnie ogląda. Pomoże to zwiększyć rozpoznawalność Twojej marki, liczbę konwersji, a także pozyskać stałych i opłacalnych klientów.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie pt.: „Jak powinien wyglądać social media marketing?”. Zależy to bowiem od założeń marketera kierującego danym projektem oraz filozofii konkretnego przedsiębiorstwa. Rekomendujemy jednak, aby na TikToka wstawiać materiały odpowiadające standardom tutejszej społeczności – w granicach 10-15 sekund, z atrakcyjnymi przejściami czy wstawkami w edukacyjnym lub bardziej humorystycznym wydźwięku.
Odbiorcy Instagrama oczekują natomiast designerskich fotografii oznaczonych tematycznymi hasztagami, po których będą mogli wyszukać interesujące wstawki. LinkedIn to wszystko, co związane z biznesem, pracą i edukacją w celu stawania się lepszym przedsiębiorcą czy etatowym pracownikiem.
Ostatni z naszego zestawienia – Twitter cieszy się równie dużą popularnością jak Facebook oraz Instagram, jednak treści, które tam widzimy, są bardziej poważne, edukacyjne i polityczne.
Dobór kanałów w kontekście social media marketingu jest bardzo ważny. Dzięki profesjonalnym działaniom w mediach społecznościowych dotrzemy do odpowiedniej grupy docelowej, która będzie zainteresowana oferowanymi przez nas produktami oraz usługami. Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze serwisy społecznościowe w 2022 roku i sposoby ich wykorzystania!
Facebook pomaga zbudować świadomość marki. Najchętniej korzysta z niego pokolenie X i millenialsi. Sprawdzi się w relacji pomiędzy przedsiębiorstwami, a klientami indywidualnymi (B2C).
Z Instagrama korzystają przede wszystkim millenialsi oczekujący interesujących, bardzo ładnych i twórczych treści, niekiedy zakrzywiających rzeczywistość (szczególnie w przypadku influencerów).
LinkedIn to doskonałe pole manewru dla agencji headhunterskich oraz firm stawiających na rozwój biznesu i kontakty B2B. Internauci tego serwisu to pokolenie X, millenialsi oraz tzw. baby boomers (generacja osób urodzonych w latach 1946-1964).
Z Twittera korzysta głównie pokolenie X, ale zdarzają się również millenialsi zainteresowani treściami znajdującymi się na tym serwisie. Jest to idealne miejsce, gdy kierujemy nasze produkty lub usługi dla firm (B2B) oraz do konsumentów (B2C).
TikTok, czyli pokolenie Z urodzone po 1995 roku, które nie zna życia bez internetu i social mediów. Znajdują się tam treści zarówno edukacyjne, jak i rozrywkowe. Zasięgi na TikToku są znacznie tańsze od tych na Facebooku czy Instagramie – w 2022 roku jest to bardzo opłacalna platforma reklamowa.
YouTube to doskonały kanał marketingowy służący do reklamowania niemal każdego produktu lub usługi. Pozwala w łatwy sposób zwiększyć świadomość marki poprzez treści rozrywkowe, edukacyjne czy instruktażowe. Z YouTube’a korzystają ludzie w granicach 10-70 roku życia.
Snapchat pozwala przeprowadzać ciekawe, oryginalne i efektywne kampanie reklamowe skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw w bardzo zróżnicowanej tematyce. Najbardziej rentowni odbiorcy Snapchata mają od 15 do 35 lat.
Content marketing w połączeniu z mediami społecznościowymi jest doskonałą okazją na pozyskanie stałych i opłacalnych klientów. Przed rozpoczęciem działań zarobkowych należy jednak zaplanować harmonogram, wyznaczyć mierzalne cele, grupę odbiorców i przeprowadzić analizę konkurencji. Efektywność treści na poszczególnych kanałach powinniśmy dodatkowo regularnie weryfikować, aby wiedzieć, które rozwiązania sprawdzają się najlepiej.
Polecamy kreować przede wszystkim posty ofertowo-sprzedażowe, treści dotyczące bieżących wydarzeń, autorskie materiały i tzw. virale zwiększające rozpoznawalność Twojej marki w sieci.
Świadoma inwestycja w social media marketing pozwoli zwiększyć dochody Twojego przedsiębiorstwa, pozyskać opłacalnych klientów i poprawić jego wizerunek wśród internautów. Warto reklamować się na różnych portalach społecznościowych, jednak pamiętajmy, że ofertę dot. usług specjalistycznych przyjmie lepiej społeczność LinkedIna, niż TikToka. Wybiegi modelingowe natomiast udostępniajmy na Instagramie, Facebooku czy Tiktoku, nie na Twitterze.
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat social media marketingu.
Absolutnie nie. Dobór kanałów reklamowych powinien być uzależniony od Twojej grupy docelowej, wizji, jaką sobie założyłeś oraz przewidywanych efektów (np. lepsza sprzedaż, zwiększenie świadomości internautów o firmie). Początkowo warto wypróbować komunikację na jednym dodatkowym kanale społecznościowym (np. TikTok), odpowiednio go rozwinąć i zacząć spieniężać, a następnie założyć Snapchata itd.
Biorąc pod uwagę standardy panujące w 2022 roku – polecamy czynnie prowadzić zarówno Instagrama, jak i Fanpage na Facebooku. Wynika to z faktu, iż reklamy na obu tych platformach są bardzo korzystne, a użytkowników z Facebooka można łatwo przekierować bezpośrednio na Instagrama.
Facebook wyróżnia się przede wszystkim aspektem merytorycznym. Działając na tej platformie, możesz dzielić się istotnymi informacjami w kontekście własnej działalności gospodarczej. Instagram natomiast pozwala udostępniać odbiorcom interesujące treści multimedialne oraz interaktywne.
Aktualnie najpopularniejszym portalem społecznościowym na świecie jest Facebook, a zaraz po nim odnotowaliśmy YouTube’a (pod kątem aktywnych użytkowników).
Źródła:
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.