W branży marketingu internetowego czas płynie bardzo szybko. Każdy rok to ogromne zmiany, nowe wytyczne oraz trendy. Także SEO dawniej wyglądało znacznie inaczej, a pozycjonowanie stron oraz sklepów opierało się na odrobinę innych technikach. Warto omówić stare metody, które aktualnie przeszły już do lamusa, bowiem dzięki nim dowiesz się, dlaczego dziś trudniej wypozycjonować stronę internetową.
Na skróty
Jak wyglądało SEO kiedyś?
Cofnijmy się w czasie. Nasza podróż nie musi być długa, bowiem zatrzymamy się w latach 2008-2012. To w tym czasie Google zaczęło poważnie ulepszać wyszukiwarkę, wdrażając nowe algorytmy i ciągle je aktualizując. Nie ulega wątpliwości, iż dawne SEO było znacznie prostsze – wyszukiwarki dawały nieskomplikowane wytyczne , a osiągnięcie wysokich not w wynikach wyszukiwania trwało zwykle znacznie krócej niż dzisiaj. Z
Kiedyś w SEO kluczem do sukcesu był prosty link building. Wystarczyła bardzo prosta optymalizacja strony oraz odrobina treści, aby witryna mogła osiągać wysokie pozycje w Google. Dlaczego? Wówczas Google przywiązywało ogromną wagę do pozyskanych linków. Jeżeli Twoja strona była rekomendowana przez inne serwisy (poprzez umieszczenie adresu URL), z czasem pozycja zaczynała rosnąć i rosnąć. Ważniejsza była ilość linków, a nie ich jakość, dlatego agencje stosowały systemy wymiany linków (SWL), które aktualnie szybciej zaszkodzą stronie, niż jej pomogą. Kiedyś w SEO wystarczyło kilka banalnych, wręcz okrojonych, niskiej jakości stron zapleczowych, aby pozytywnie wpłynąć na pozycję witryny w wyszukiwarce. Teksty były często synonimizowane ręcznie lub automatycznie i nie posiadały żadnej merytorycznej wartości – powstawały tylko po to, aby umieścić w nich adres URL.
To właśnie dlatego dawne SEO było znacznie prostsze – niestety ówczesne rozwiązanie stosowane przez Google (im więcej linków tym lepiej) było bardzo złe. Na szczęście aktualnie wyszukiwarka stosuje wiele inteligentnych algorytmów, aby promować strony internetowe posiadające wartość dla użytkowników. Dziś pozycjonowanie jest znacznie bardziej skomplikowane i wymaga kompleksowego podejścia. Choć link building ciągle ma ogromne znaczenie, proces pozyskiwania odnośników z innych stron internetowych wygląda zupełnie inaczej. Niewykluczone, że za kilka lat pozycjonowanie przybierze nową postać – na szczęście wszystkie zmiany w algorytmach są wdrażane stopniowo, co jakiś czas, więc specjaliści działający w branży mogą się do nich zastosować, aby skutecznie wdrażać strategię SEO dla swoich klientów.
Już wiesz, że dawne SEO było znacznie prostsze. Aktualnie pozycjonowanie wymaga większej uwagi oraz wiedzy. Strona internetowa musi być zoptymalizowana pod wytyczne przedstawione Google – nie może zbyt długo się ładować, posiadać spam contentu, skopiowanych treści, czy błędów związanych z wyświetlaniem zawartości. Co więcej, ważną rolę odgrywa UX (user experience). Strona internetowa powinna być nie tylko dostosowana pod wymagania algorytmów Google, ale także przyjazna dla użytkownika.
Kiedyś w SEO przywiązywano mniejszą uwagę do contentu. Wystarczyło kilka lub kilkanaście prostych zdań ze słowami kluczowymi, natomiast ważniejszą rolę odgrywał link building. Dziś bez wartościowej treści nie osiągniesz praktycznie nic. Stało się tak za sprawą algorytmu Panda – treści muszą być merytoryczne i tworzone naturalnie (bez spamu frazami kluczowymi), a skopiowany content zostaje błyskawicznie wychwycony i negatywnie wpływa na stronę internetową.
Pozostaje jeszcze kwestia link buildingu – dawne SEO skupiało się na ilości odnośników, dziś ważniejsza jest jakość. Za tę zmianę odpowiada algorytm Pingwin. Jeżeli masz stronę internetową i chcesz zadbać o profil linkowy, postaraj się pozyskiwać adresy URL z witryn tematycznych oraz wartościowych, bez żadnego spamu. Jeden solidny link potrafi więcej zdziałać niż kilkadziesiąt odnośników niskiej jakości.
Dlaczego aktualnie pozycjonowanie jest trudniejsze?
Aktualnie nieco trudniej pozycjonuje się strony internetowe – dlaczego? W SEO nie ma już sprytnych trików, tajemniczych metod lub magicznych zaklęć. Liczy się wartościowy content oraz jakościowy link building. Dostosowanie strony internetowej do wytycznych Google wymaga czasu i wiedzy. To proces pracochłonny w przypadku nieco większych witryn (np. sklepów online), gdzie znajduje się wiele podstron.
Warto również dodać, iż dawne SEO było łatwiejsze ze względu na mniejszą konkurencyjność. Każdego dnia ilość stron ulega powiększeniu. Wiele z nich jest pozycjonowanych (samodzielnie przez właścicieli lub agencje), przez co osiągnięcie satysfakcjonujących wyników jest po prostu trudniejsze i wymaga jeszcze większego zaangażowania. To nie wszystko, bowiem wytyczne od Google ciągle się zmieniają, a algorytmy ulegają obszernym aktualizacjom. Do pozycjonowania strony internetowej konieczna jest aktualna wiedza oraz praktyczna znajomość strategii SEO.
Wpływ na trudność pozycjonowania mają także inteligentne algorytmy, których nie da się oszukać. Aby Google rekomendowało Twoją stronę internetową, umieszczając ją wysoko w wynikach wyszukiwania, musisz posiadać wartościową witrynę. Ważna jest optymalizacja, content powinien być unikalny i ciekawy, natomiast linki muszą pochodzić ze sprawdzonych miejsc bez spamu.
Co wpływa na dobrą pozycję strony w Google dzisiaj?
Współcześnie najistotniejsze jest dopasowanie witryny do wymagań użytkowników i sprawienie, żeby korzystanie z niej było dla odbiorców jak najbardziej komfortowe i wygodne. Dlatego tak ważne jest zadbanie o szybkość ładowania się witryny, jej dostosowywanie się do różnych urządzeń. Dużą wagę mają unikalne i angażujące treści. Nie bez znaczenia jest także struktura strony oraz nawigacja. Obecnie coraz bardziej istotne są elementy, które wpływają na komfort korzystania ze strony, dlatego też warto wprowadzać oprócz SEO także UX.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.