Dopasowanie przybliżone do wyrażenia i ścisłe w Google Ads
3 min
3 min
Na skróty
W ramach kampanii w systemie Google Ads możesz określić rodzaj dopasowania dla poszczególnych słów kluczowych. Dzięki temu ustalasz, w jakim stopniu fraza ma odpowiadać zapytaniu użytkownika, aby reklama mogła być wyświetlona w przypadku danego zapytania. To od tego zależy, czy środki na działania będą optymalnie wykorzystane, a kreacja wyświetli się komuś, kto jest faktycznie zainteresowany Twoją ofertą. Przyjrzymy się dwóm typom dopasowania – do wyrażenia i ścisłemu.
Google Ads daje możliwość skorzystania z 3 typów dopasowania. Najszerszym jest przybliżone, które oznacza, że wyniki wyszukiwania mogą być luźno powiązane ze słowem kluczowym. Istnieje jednak duże ryzyko, że reklama będzie się wyświetlać na zapytania, które mają niewiele wspólnego z Twoją ofertą. W tym przypadku szczególnej uwagi wymaga monitorowanie zapytań, po których pozyskujesz ruch i uzupełniasz listę wykluczających się słów kluczowych. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko nieoptymalnego wykorzystywania środków. Co ciekawe, część korzystających z Google Ads nie zdaje sobie sprawy, że mogą dodawać wykluczające się słowa kluczowe.
Źródło: https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/02/20/stop-burning-your-adwords-budget
Co warto wiedzieć o pozostałych rodzajach dopasowania – do wyrażenia i ścisłemu. Co oznaczają?
W przypadku wyboru takiego dopasowania reklama wyświetli się wynikach wyszukiwania, jeśli zawierają one wyrażenia o takim samym znaczeniu co słowa kluczowe. To, czego szukają użytkownicy, może być uszczegółowieniem znaczenia frazy. W tym przypadku dotrzesz do większej liczby odbiorców niż przy dopasowaniu ścisłym. Aby dodać dane słowo w dopasowaniu do wyrażenia, skorzystaj z cudzysłowu, czyli np. „pralka ładowana od góry”. Poniżej anglojęzyczne przykłady obrazujące, jak działa dopasowanie do wyrażenia:
Źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=pl#zippy=%2Cdopasowanie-przybli%C5%BCone%2Cdopasowanie-%C5%9Bcis%C5%82e%2Cdopasowanie-do-wyra%C5%BCenia
Jeśli chodzi o przykład polskojęzyczny, to weźmy pod uwagę frazę „transport z Poznania do Katowic”. W przypadku wyboru dopasowania do wyrażenia reklamy pojawią się, gdy użytkownik wyszuka frazy np. „transport z Poznania do Katowic” lub „Poznań transport do Katowic”. Kolejność słów nie ma wpływu na wyświetlanie, gdyż jasne jest znaczenie słowa kluczowego w wyszukiwaniu. Jeśli jednak internauta wyszuka „transport z Katowic do Poznania”, reklama się nie pokaże. W przypadku tego dopasowania zmiana kolejności słów ma znaczenie tylko wtedy, gdy zmienia się znaczenie słowa kluczowego.
Reklamy będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, jeśli wysłane zapytanie będzie takie samo jak słowo kluczowe. Może być zapisane z błędem, w odmiennej liczbie czy skrótowo. Fraza może również zawierać te same słowa, ale w innym szyku. Dzięki takiemu dopasowaniu masz dużo większą kontrolę nad wyświetlaniem reklam. Dotrzesz do najmniejszej liczby odbiorców, ale za to najprawdopodobniej zainteresowanych ofertą.
Takie frazy dodaje się w Google Ads w kwadratowych nawiasach, np. [firma przeprowadzkowa Kielce]. Na poniższej grafice znajduje się przykład słowa kluczowego w dopasowaniu ścisłym.
Źródło: https://support.google.com/google-ads/answer/7478529?hl=pl#zippy=%2Cdopasowanie-przybli%C5%BCone%2Cdopasowanie-%C5%9Bcis%C5%82e%2Cdopasowanie-do-wyra%C5%BCenia
Jeśli dobrze znasz swoją grupę docelową lub wiesz, jakie słowa konwertują, wybierz dopasowanie ścisłe. To dobre rozwiązanie, jeżeli masz mocno ograniczony budżet. Chcesz dotrzeć do większego grona odbiorców i dopiero ich poznajesz? W takim razie postaw na dopasowanie do wyrażenia. Najlepiej, aby wyborem typu dopasowania zajmowała się doświadczona agencja SEO/SEM, która zoptymalizuje działania.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.