Ekomarketing – czym jest i jak działa?
3 min
3 min
Na skróty
Ekomarketing jest pojęciem coraz częściej pojawiającym się w mediach społecznościowych oraz na portalach, których motywem przewodnim jest marketing. Co kryje się pod tym terminem? Wyjaśniamy i przedstawiamy najważniejsze informacje.
Czym jest ekomarketing? Ekomarketing oznacza komunikację marketingową, której celem jest promowanie ekologicznych rozwiązań. Z takiej strategii mogą skorzystać tylko te organizacje, które działają zgodnie z naturą, nie narażając środowiska. Ważnym aspektem funkcjonowania firmy musi być więc ekologia.
Bardzo często ekomarketing określa się sformułowaniem „green marketing”. Warto jednak wiedzieć, że termin ten nie odnosi się wyłącznie do tego, jak promuje się konkretna organizacja, ale po prostu jak działa. Doskonałym tego przykładem są marki produkujące ubrania, ale wyłącznie z materiałów recyklingowych. Wówczas stosuje się strategię ekomarketingu, aby promować produkty i realizowane działania – jej efektem ma być wzrost zainteresowania wśród odbiorców, w ten sposób pozyskując klientów.
Aby efektywnie stosować ekomarketing, promowany produkt powinien być:
Jeszcze kilka lat temu eksperci wskazywali, że idea green marketingu to wyłącznie chwilowy trend. Dziś jednak wiemy, że taki sposób produkowania i sprzedawania produktów jest efektywny – to przede wszystkim efekt rosnącej świadomości społeczeństwa, które coraz częściej rezygnuje z zakupów wyrobów nieprzyjaznych dla środowiska.
W ostatnim czasie szczególnym zainteresowaniem cieszy się ekologiczna moda. To odzież, która jest produkowana zgodnie z naturą: na przykład wykorzystując materiały recyklingowe. Taka koncepcja jest interesująca dla odbiorców i znajduje szerokie grono klientów – szczególnie gdy ubrania są zgodne z aktualnymi trendami i wyróżniają się wysoką jakością wykonania. Eko produkty zyskują uznanie także w branży spożywczej. Proekologiczne wyroby są często wybierane przez konsumentów – choć najczęściej ze względu na lepszy smak, nie bez znaczenia pozostaje także zgodność z naturą i brak zanieczyszczeń lub szkodliwych substancji w pożywieniu.
Największym atutem strategii marketingowej opartej na ekologii jest oczywiście wspieranie środowiska oraz natury. Warto jednak przedstawić korzyści, jakie z tego tytułu czerpią organizacje (np. produkujące ekologiczne wyroby). Przede wszystkim konsument wybierający produkt wspierający środowisko naturalne jest w stanie zapłacić więcej. To między innymi efekt ciągłego powtarzania, że ekologiczna produkcja jest droga – i choć to zwykle prawda, jednocześnie marże na takim asortymencie są po prostu większe. Klient ma wrażenie, że płaci za wysoką jakość i głębiej sięgnie do portfela.
Działania związane z ochroną przyrody dobrze się klikają w Internecie. Jeżeli konkretna marka stosuje rozwiązania proekologiczne, jednocześnie wdrażając ekomarketing, może liczyć na znacznie większy rozgłos. W takiej sytuacji nawiązywanie współprac z portalami newsowymi jest znacznie łatwiejsze, a to nie tylko budowanie rozpoznawalności w sieci, ale także linki prowadzące do firmowej strony, czyli odnośniki wspierające pozycjonowanie domeny w wyszukiwarce, takiej jak Google.
Marki stosujące strategię green marketingu muszą nie tylko dbać o swój wizerunek, ale przede wszystkim dbać o potrzeby konsumentów. Należy zwrócić uwagę nie tylko na to, jaki produkt się sprzedaje, ale także na sposób produkcji, magazynowanie oraz to, co dzieje się z wyrobem po jego zużyciu. Pod każdym względem marka musi zadbać o aspekt środowiskowy.
Przede wszystkim organizacja musi zadbać o produkt. Wpadka w tym wypadku będzie tragiczna i odbije się na wizerunku marki. Tworzywo powinno być wykonane z naturalnych materiałów, ewentualnie syntetycznych, ale takich, których produkcja nie będzie wpływać negatywnie na środowisko. Jeżeli w tym kontekście brand nie będzie wystarczająco uczciwy, dalsze promowanie bycia eko nie ma sensu.
Technologia i sposób produkcji są równie ważne, co sam produkt. Proces produkcyjny nie powinien narażać środowiska na skażenie. Warto zadbać o to, aby zarówno miejsce magazynowania, jak i obiekt produkcyjny, były zasilane przy pomocy odnawialnych źródeł energii. Należy także zadbać o inne elementy związane z ochroną środowiska (usuwanie śmieci, sposób radzenia sobie z odpadami produkcyjnymi, itd.).
Plastik odpada. Marka musi wdrożyć rozwiązania, które będą służyć ochronie środowiska. Alternatywą jest papier, ale to ciągle wycinanie lasów. Przygotowanie opakowania trwałego, ekologicznego i biodegradowalnego to największe wyzwanie.
Kampania marketingowa powinna reklamować produkt w sposób ekologiczny. Oznacza to, że wydawanie ogromnego budżetu, który mógłby być w dużym stopniu zmarnowany, nie jest najlepszym pomysłem. Marka musi postawić na wiarygodność w każdym aspekcie prowadzonego biznesu. Jednocześnie organizacja powinna nie tylko zaznaczyć ekologiczny charakter produktów, ale także edukować swoich klientów.
Ekomarketing może być zyskowny, gdy marka w oczach klientów stanie się wiarygodna. Komunikaty powinny być budowane w taki sposób, aby konsument wiedział, dlatego warto wybrać ten, a nie inny produkt. Świadomość społeczna potrafi zdziałać cuda – kampanie marketingowe ukazujące zalety produktu oraz jego ekologiczny charakter mają ogromne znaczenie w kontekście sprzedaży.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.