Filtry i algorytmy Google – co oznaczają dla SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Rozwój technologii to także rozwój internetu; coraz więcej nowych tworów w przestrzeni wirtualnej. Jednym z nich jest strona internetowa. Każdemu właścicielowi strony www i sklepu internetowego zależy na szybkim dotarciu do klienta. Wyszukiwarka Google wysyła swoją oręż w postaci zwierzaczków przeciwko łamiącym jej prawa webmasterom. Panda, Pingwin czy Koliber – to nazwy najbardziej znanych algorytmów Google, których zadaniem jest wyszukiwanie stron internetowych i weryfikację ich pod kątem wielu wytycznych. Ma to bezpośrednie przełożenie na pozycjonowanie w Google konkretnych stron www.
Zatem, co to jest ten filtr Google? Inaczej nazywany filtrem wyszukiwarki Google. Jest to kara nałożona przez Google za pomocą algorytmu albo ręcznie, za brak adaptacji przepisów regulaminu wyszukiwarki Google. Rezultatem założenia filtra jest obniżenie pozycji strony www w wynikach wyszukiwania bądź całkowite zniknięcie domeny.
Możemy spotkać dwa typy filtrów:
Nietrudno zgadnąć, że filtr Google całościowy obniża pozycję strony na wszystkie słowa kluczowe. Częściowy filtr, jak można się domyślić, obetnie nasze pozycje tylko na niektóre frazy w wyszukiwarce. Niestety, kara powoduje natychmiastowy spadek ruchu na stronie internetowej. Przełoży się to na zmniejszone zainteresowanie usługami i produktami. Organiczne pozycjonowanie witryny jest doskonałą metodą na uzyskanie jej wyższych pozycji; lecz optymalizacja SEO musi być wartościowa i dla użytkownika i dla algorytmów wyszukiwarki Google.
Zauważalny spadek pozycji, mniejszy ruch w serwisie internetowym, utrata widoczności naszej strony w wyszukiwarce, a najgorszym wypadku jej zniknięcie? Wskazują na to statystyki. To ewidentne znaki nałożenia filtra Google, za nieprzestrzeganie zaleceń jakościowych wyszukiwarki. Możliwość sprawdzenia rodzaju filtra, czyli zastosowanej kary, daje nam Google Search Console. Ręczny filtr Google jest zazwyczaj zakładany na nienaturalne lub słabej jakości linki oraz niewłaściwe (na przykład splagiatowane) treści na stronie głównej czy podstronach. Linkiem jest hiperłącze, czyli odwołanie z jednego dokumentu witryny do innego miejsca w innym dokumencie, także witryny. Wśród linków wpływających na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google mamy ich 3 rodzaje: linki wewnętrzne, zewnętrzne, oraz najbardziej wartościowe linki przychodzące, znane też jako backlinki. Czasem Google Search Console nie pokazuje informacji o filtrze, a ewidentnie nastąpiły spadki pozycji oraz ruchu organicznego. Przyczyną może być nałożenie filtra algorytmicznego. W zależności od rodzaju filtra specjalista SEO podejmuje odpowiednie działania.
Algorytm Google Pingwin inaczej filtr Pingwin to broń Google. Jego nazwa to kryptonim aktualizacji algorytmu Google, który wystartował w kwietniu 2012. Jego działanie polega na obniżaniu pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki Google, gdy ta łamie zasady obowiązujące webmasterów. Nieprzestrzeganie zasad Google to stosowanie tzw. technik SEO black hat, które sztucznie podwyższają ranking witryny poprzez manipulowanie ilością linków kierujących na tę stronę. We wrześniu 2016 roku Google ogłosił algorytm Pingwin częścią kluczową algorytmu Google, co oznacza, że jego aktualizacja przebiega w czasie rzeczywistym. Pojęcie czasu rzeczywistego odnosi się do oceny stron i wpływaniu na jej ranking w czasie rzeczywistym.
Algorytm Pingwin nakłada kary na witryny o nienaturalnym profilu linkowania. Na początek zaleca się sprawdzenie wszystkich linków kierujących do witryny, wdrożenie procedur mających na celu pozyskanie linków lepszej jakości, wreszcie zaprzestanie spamerskich praktyk wymiany linków. Algorytm Pingwin sprawnie wyszukuje i ogranicza widoczność witryn, które posiadają bezwartościowe, duplikowane treści. Dlatego kluczowe jest, aby wszelkie treści na witrynach były unikalne. Aby ustrzec się przed nałożeniem filtra na nasz serwis, należy dostarczać oryginalny content oraz wysokiej jakości domeny linkujące, na naszą stronę.
Kluczowe działania SEO to dostarczanie odbiorcy wartościowych treści, konkretnych poszukiwanych informacji. Strategia SEO oraz wymagania wyszukiwarki Google są ze sobą ściśle powiązane, a nasza dbałość o jakość witryny przełoży się minimalizowanie ryzyka nałożenia filtrów Google, ale przede wszystkim zaowocuje zmianą odbiorcy w wiernego klienta.
Aby uniknąć nakładania filtrów, w tym nie dać się złapać algorytmowi pingwin, warto włożyć wysiłek w: