Frazy pomocnicze i ich znaczenie dla SEO
4 min
4 min
Na skróty
Każda osoba zainteresowana pozycjonowaniem powinna zainteresować się różnymi rodzajami słów kluczowych i wiedzieć dlaczego istotna jest ich różnorodność. Czym są pomocnicze frazy kluczowe? To słowa, które są w stanie generować ruch, ale nie stanowią ogólnych wyrażeń związanych z konkretną podstroną. Gdy pozycjonuje się stronę internetową, należy wyselekcjonować konwertujące słowa ogólne. Dodatkowo specjalista SEO wyszukuje kilka fraz pomocniczych, aby pozytywnie wpłynąć na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania w szerszy sposób, co przełoży się na zwiększony ruch. Frazy pomocnicze zwykle składają się z kilku słów, więc nierzadko możemy zaliczyć je do long tail keywords.
Oczywiście frazy pomocnicze to nie jedyne słowa kluczowe, które są jednymi z najważniejszych w kontekście pozycjonowania. Jest ich zdecydowanie więcej, dlatego postanowiliśmy je nieco dokładniej przedstawić w tym tekście. Konkretne słowa kluczowe mogą wpisywać się jednocześnie w kilka grup fraz. Jak to możliwe? Na przykład frazy long tail bardzo często są także zaliczane do money keywords, szczególnie w kontekście e-commerce. Podobna sytuacja dotyczy fraz pomocniczych – ze względu na to, że zwykle posiadają kilka członów, to także określane są jako słowa długiego ogona (czyli long tail).
To bardzo krótkie wyrażenia (najczęściej jedno słowo). Ich cechą charakterystyczną jest bardzo duża konkurencyjność, ze względu na generowanie wielu zapytań każdego dnia przez dużą liczbę użytkownikiem. Określeniem fat head nazywamy frazy o niskiej szczegółowości, są ogólne i mieszczą w sobie wiele podtypów produktów czy usług. Są to na przykład:
Chunky middle to słowa kluczowe posiadające dwa, ewentualnie trzy człony. To ciągle wyrażenia o dużej konkurencyjności, ale są bardziej szczegółowe niż fat head. Przykładem chunky middle mogą być między innymi:
Long tail to frazy z długim ogonem, czyli wyrażenia składające się z kilku słów. Wyróżniają się niską konkurencyjnością, ale mogą mocno wpływać na konwersję. Użytkownicy korzystający z long tail zazwyczaj są już nastawieni na zakup danego produktu. Najwięcej zyskują więc sklepy online, które dbają także o long tail. Ważne jest jednak to, aby frazy długiego ogona były wykorzystywane do pozycjonowania stron, które rzeczywiście posiadają dany produkt. Przykładem fraz long tail są na przykład:
frazy pomocnicze to dodatkowe słowa wykorzystywane w procesie pozycjonowania. To, jakie dokładnie zostaną wybrane, zależy od specjalisty SEO i jego umiejętności. Najlepiej znaleźć wyrażenia, które wyróżniają się niską konkurencyjnością, ale stosunkowo dużą liczbą zapytań. Wyszukanie takiej „niszy” w konkretnej branży sprawia, że strona internetowa w krótkim czasie zaczyna osiągać wysoki pozycje pod konkretnymi słowami. Trudno jednoznacznie wskazać przykłady fraz pomocniczych, ponieważ wyrażenia te będą specyficzne dla konkretnej branży. Możemy jednak przyjąć, że zwykle są bardzo podobne (lub takie same), jak long tail keywords.
Jak sama nazwa wskazuje, money keywords to frazy, które są w stanie generować wysoki przychód. Zwykle to nazwy produktów (na przykład konkretny model telefonu) lub unikalne wyrażenia dla konkretnego sklepu. Frazami money keywords mogą być słowa:
Pod określeniem branded keywords kryją się branżowe słowa kluczowe. To frazy związane z konkretną firmą, która jest rozpoznawalna. Do takich wyrażeń możemy zaliczyć:
Do direct answer keywords zaliczamy frazy odpowiadające na konkretne pytania zadawane przez użytkowników. Tego rodzaju wyrażenia zyskały szczególną wartość dla SEO wraz z rozwojem algorytmów wyszukiwarki. Google wdrożyło answer boxy, które wyświetlają odpowiedź na zapytanie w liście wyszukiwań (na pozycji zerowej). Pozycjonowanie pod direct answer keywords zwykle ma miejsce na blogu. Przykładowe frazy to:
To słowa związane z biznesem w konkretnym obszarze (miasto, gmina, województwo), bardzo często promujące konkretną placówkę, na przykład zakład mechaniki pojazdowej lub gabinet dentystyczny. Oto wybrane wyrażenia zaliczane do lokalnych fraz kluczowych:
ich ustalenie nie należy do zadań najprostszych, szczególnie gdy mówimy o wysokiej konkurencyjności w danej branży. Zadaniem specjalisty SEO jest wyszukanie jak najlepiej dopasowanych słów, które będą generować wartościowy ruch (na przykład prowadzący do sprzedaży w sklepie internetowym). Bardzo często frazy pomocnicze tworzy się poprzez dodanie synonimów do wyrażeń ogólnych. To rozwiązanie popularne ze względu na swoją skuteczność. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z odzieżą i chcesz pozycjonować konkretną podstronę pod słowa „czarna sukienka”. Jako frazy pomocnicze możesz dobrać wyrażenia: „czarna sukienka na studniówkę”, czy „koronkowa czarna sukienka”. Z uwagi na to, że frazy te są dłuższe, często określane są równocześnie jako long tail keywords.
Algorytm Google doskonale „zrozumie” każde zapytanie. Wystarczy zrobić bardzo prosty test. Na słowa „jak działa internet”, wyszukiwarka nie wyświetli ofert usługodawców, tylko ukaże answer box, który w kilku zdaniach wyjaśni pojęcie sieci internetowej. Dodatkowo Google świetnie radzi sobie z synonimami. Na zapytanie „dentysta”, algorytm wyświetli strony, które są zoptymalizowane pod frazę „stomatolog”. To właśnie dlatego strategia SEO powinna być dobrze zaplanowana. Pamiętaj, że frazy pomocnicze umieszczane na stronie mogą (a nawet powinny) być naturalnie odmieniane. Google świetnie radzi sobie z różnymi końcówkami, które występują w języku polskim. Zadbaj o to, aby treść była przejrzysta i merytoryczna. Umieszczone frazy pomocnicze, wyrażenia ogólne oraz long tail keywords warto naturalne wplatać w teksty.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.