Każda strona internetowa powinna być podłączona do usługi Google Analytics (GA). Dlaczego? O zaletach tego rozwiązania dowiesz się w tym artykule. Przedstawimy podstawowe funkcje, jakie daje Google Analytics oraz ich zastosowanie. Przekonasz się osobiście, że to niezwykle przydatne, wręcz obowiązkowe narzędzie, z którego pomocą znacznie łatwiej jest zarządzać stroną internetową.
Na skróty
Jak zacząć przygodę z Google Analytics?
Zanim omówimy funkcje tego narzędzia, musisz dowiedzieć się jak zacząć z Google Analytics. Pierwszym etapem będzie założenie konta oraz podłączenie go ze stroną internetową. Jak tego dokonać? Należy umieścić specjalny tag Google Analytics w kodzie źródłowym strony internetowej. Możesz zrobić to na wiele prostych sposobów i wcale nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania.
Jeśli posiadasz stronę internetową opartą na WordPress, tym jak zacząć korzystać z Google Analytics praktycznie nie musisz się martwić. Istnieje bowiem przydatna wtyczka znacznie przyspieszająca proces implementacji tagu do kodu źródłowego. To Google Analytics for WordPress. W systemie Joomla proces ten także ogranicza się do skorzystania z odpowiedniej wtyczki. To Asynchronous Google Analytics.
W przypadku, gdy nie masz możliwości wdrożenia specjalnej wtyczki, możesz spróbować dodać tag do kodu źródłowego. Nie zniechęcaj się, to nic skomplikowanego. Wystarczy otworzyć edytor, a następnie w pierwszych linijkach treści, przed znacznikiem </head>, wkleić kod śledzący do Google Analytics. W ciągu doby na Twoim koncie pojawią się informacje zaczerpnięte ze strony internetowej. Możesz je analizować do woli, kiedy tylko chcesz, nawet z telefonu komórkowego. Skoro wiesz już jak zacząć korzystać z Google Analytics, nadszedł czas, aby poznać szczegóły tego zagadnienia.
Analytics to narzędzie przygotowane przez Google, które pozwala analizować ruch na stronie internetowej, interpretować zachowania użytkowników oraz sposób ich pozyskiwania. Z czasem zaczniesz poznawać zaawansowane funkcjonalności. Najpierw jednak poznaj podstawy Google Analytics, dzięki nim zarządzanie stroną internetową lub sklepem stanie się znacznie prostsze.
Analiza ruchu na stronie internetowej
Prawdopodobnie najważniejszą podstawą Google Analytics jest możliwość badania oraz analizowania ruchu na stronie internetowej. W zakładce Odbiorcy dowiesz się, ile dokładnie użytkowników odwiedziło witrynę w konkretnym okresie. Analizowaną datę możesz dowolnie modyfikować. Poznasz także dokładną ilość odsłon, nowych użytkowników, średni czas spędzony na stronie internetowej oraz współczynnik odrzuceń. Masz także dostęp do danych demograficznych odbiorców. To podstawowa, a zarazem bardzo przydatna funkcjonalność, jaką daje Google Analytics.
Sposób pozyskiwania użytkowników
Chcesz wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy trafiają na stronę internetową? Czy klikają link w wyszukiwarce, a może wyświetlania pochodzą z mediów społecznościowych lub płatnych reklam Google Ads? Dzięki Analytics zagadnienie to nie będzie mieć absolutnie żadnych tajemnic. Zobaczysz, ile dokładnie użytkowników trafia na Twoją stronę internetową i w jaki sposób. Poznasz także liczby dotyczące tego, jak wiele osób od razu zamyka zakładkę z witryną, bez wykonywania żadnej interakcji.
Badanie konwersji oraz zachowań
Nad tym jak zacząć korzystać z Google Analytics głowią się szczególnie założyciele sklepów internetowych. Nic dziwnego, bowiem z pomocą tego narzędzia możliwe jest dokładne badanie współczynnika konwersji. Podstawową funkcję Google Analytics stanowi także mierzenie zysków oraz wydatków. Jeśli prowadzisz własny e-commerce, musisz mieć to narzędzie pod ręką każdego dnia, aby efektywnie zarządzać własnym biznesem. Oczywiście konwersją nie musi być sprzedaż. Możesz ustawić niemal dowolny cel, a następnie badać stopień realizacji danego założenia. Dodatkowo Analytics potrafi automatycznie wizualizować ścieżki zakupowe, co jest niezwykle przydatne. Narzędzie to przydaje się również agencjom, które zajmują się marketingiem, pozycjonowaniem, czy planowaniem rozwoju sklepów online. To kolejny dowód na to, iż Google Analytics stanowi obowiązkową podstawę każdej strony internetowej.
Wykorzystaj także inne narzędzia do analizy strony internetowej
Masz świadomość tego jak zacząć korzystać z Google Analytics, znasz również podstawowe funkcje narzędzia. Pamiętaj jednak, iż jest to tylko jedno narzędzie służące do badania statystyk. Równie przydatnym źródłem informacji jest Google Search Console (GSC). To właśnie tam dowiesz się nieco więcej szczegółów na temat pozycji strony internetowej w wyszukiwarce, poznasz także słowa kluczowe, z którymi kojarzona jest Twoja witryna. Dodatkowo przeanalizujesz widoczność, a nie tylko ruch. Google Search Console pozwoli Ci dodatkowo sprawdzić konwersję dotyczącą poszczególnych fraz kluczowych. To bardzo ważne uzupełnienie narzędzia Google Analytics. Oba źródła są przydatne podczas analizy zachowań użytkowników oraz pozwalają planować strategię marketingową. Co więcej, jeśli chcesz zadbać o SEO dla swojej strony internetowej, przygotuj się na regularne zaglądanie do interfejsu GA oraz GSC.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.