Google Bard – konkurencja dla ChatGPT
2 min
2 min
Na skróty
W lutym 2023 roku Google ogłosiło, że uruchamia usługę Bard. To czat będący częścią ekosystemu Google, który ma być konkurencją dla ChatGPT, jednocześnie dużym krokiem w stronę rozwoju AI. Zabieg ten jest efektem poczynań konkurencji – z dnia na dzień coraz więcej firm technologicznych zaczęło interesować się podobnymi rozwiązaniami, aby budować przewagę na rynku i wzbudzać zainteresowanie odbiorców. Jak Google Bard zmieni wyszukiwarkę i co z pozycjonowaniem stron?
Praca nad tymi technologiami AI w Google to żadna tajemnica. Już dwa lata wcześniej prezentowano możliwości językowe i konwersacyjne nowej generacji, oparte na Language Model for Dialogue Applications (czyli LaMDA). W lutym 2023 roku grono zaufanych testerów otrzymało na wyłączność usługę Bard, a w niedalekiej przyszłości rozwiązanie to ma być dostępne dla każdego.
Google Bard ma połączyć szeroki zakres światowej wiedzy z inteligencją i kreatywnością modeli językowych. W dużym skrócie: ma odpowiadać na pytania użytkowników. Bard najprawdopodobniej będzie dostępny z poziomu wyszukiwarki, podobnie jak standardowe okienko to generowania zapytań.
Warto wspomnieć, że Google ma sporą historię wykorzystywania sztucznej inteligencji w celu poprawy jakości wyszukiwania dla miliardów ludzi. Doskonałym tego przykładem jest BERT, czyli jeden z naszych pierwszych modeli rozumienia ludzkiego języka. Kolejnym przykładem niech będzie MUM, czyli algorytm rozumiejący nie tylko treści pisane, ale również materiały wideo. Wydaje się więc, że Bard jest po prostu kolejnym krokiem na ścieżce sztucznej inteligencji Google.
Źródło: materiały Google
Trudno na ten temat powiedzieć więcej już teraz. Na pewno wdrożenie Google Bard będzie dużą zmianą i ciekawym doświadczeniem dla użytkowników. Pozostaje czekać na rozwój sytuacji i monitorowanie aktualizacji.
Czy Google Bard całkowicie zmieni oblicze SEO? Trudno powiedzieć, ale raczej nie ma powodów do ogromnej paniki. Z punktu widzenia czysto biznesowego dla firm, wyniki wyszukiwania są miejscem to rywalizacji z konkurentami o wysoką pozycję na frazy związane z produktami i usługami. Z kolei Google Bard ma dostarczać informacje (odpowiedzi na pytania). Najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest więc wzrost wyszukiwań kończących się bez kliknięcia (strony internetowe zaczną notować niższy CTR), ale głównie dla zapytań informacyjnych, a nie transakcyjnych.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.