Google Consent Mode 2 – co się zmienia?
3 min
3 min
Na skróty
Google przykłada dużą uwagę do kwestii przetwarzania danych osobowych przez posiadaczy stron internetowych. Musi spełniać rygorystyczne wymogi narzucone przez organy Unii Europejskiej. Jednym z elementów wypełniania polityki RODO jest Google Consent Mode version 2. Czym jest ten mechanizm i kiedy wejdzie w życie?
Zdj 1. Tak wygląda podstawa przetwarzania plików cookies przez Google Consent Mode 2
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/2/2a/Session-id.png
Każda szanująca się agencja marketingowa śledzi trendy i wytyczne Google, aby dostosować do nich swoje działania i poprawić efektywność. Wprowadzenie Google consent mode 2 to bardzoważna zmiana, która istotnie może przeszkodzić w pozycjonowaniu stron. Co warto o tym wiedzieć?
Consent Mode 2 to specjalny mechanizm przeglądarki, który zmienia zasady funkcjonowania zgody na wyświetlanie reklamy i analitykę plików reklamowych (w postaci cookies), dopasowując je do wspólnotowych przepisów i potrzeb odbiorców takich marketingowych treści. Znany jest także jako Tryb Zgody.
W praktyce oznacza to system wyrażania zgody przez odwiedzającego stronę na przetwarzanie plików cookies. Pierwsza wersja weszła w życie w 2018 roku wraz z wdrożeniem przepisów RODO. Teraz system zostanie zaktualizowany. Google Consent Mode version 2 wchodzi w życie 6 marca 2024 roku.
Consent Mode version 2 wiąże się z wieloma istotnymi zmianami w zbieraniu i przetwarzaniu informacji z plików cookies. Co zaliczymy do najważniejszych modyfikacji?
Zdj 2. Założenia Google Consent Mode w przybliżeniu
Źródło: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:2000/1*nQt_XnD_Lh7rnwVtNRrRcw.jpeg
Co oznaczają parametry wprowadzone przez Google? Ad_user_data określa czy dane mogą być wysyłane bezpośrednio do wyszukiwarki. Parametr ten wpływa na pracę Google Ads, Google Shopping i Google Play. Z kolei parametr ad_personalization odnosi się do remarketingu i reklam spersonalizowanych. Użytkownik, który potwierdzi zgodę na przetwarzanie danych może oczekiwać np., że wyświetlane reklamy będą zgodnie z jego zainteresowaniami lub z bieżącymi potrzebami. W przypadku braku zgody treści marketingowe będą miały losową tematykę.
Właściciele stron internetowych powinni pospieszyć się z wdrożeniem zmian i aktualizacją Consent Mode do wersji drugiej. Muszą być na to gotowi od marca 2024 roku. Co może grozić za brak wdrożenia aktualizacji mechanizmu?
W ostateczności Google może wykluczyć indeksowanie strony internetowej, a sam właściciel może mieć problemy, jeżeli chodzi o dostosowanie witryny do obowiązujących przepisów RODO. Z wdrożeniem Consent Mode 2 nie wolno więc czekać.
W jaki sposób wdrożyć Consent Mode 2? Jeżeli nasza strona miała już zaimplementowaną pierwszą wersję Consent Mode, nie będzie to trudne. Wymaga to drobnej korekty serwisowej w kodzie witryny albo standardowej aktualizacji wtyczki do WordPress. Jeżeli systemu na stronie jeszcze nie ma, koniecznie należy wybrać odpowiedniego managera zarządzania plikami cookies (zgodnego z nowym standardem). Następnie konieczna jest instalacja Google Tag Managera i jego konfiguracja.
Warto wejść na stronę, nie wyrazić zgody na przetwarzanie danych i sprawdzić, czy pliki cookies nie zostały zebrane. Jeżeli tak jest, koniecznie musimy zmienić konfigurację narzędzia.
Wdrożenie Consent Mode 2 jest korzystne nie tylko z punktu widzenia użytkowników, ale też marketingowców. Działanie AI pomaga uzupełnić luki w danych użytkowników, którzy nie wyrazili zgody na przetworzenie informacji w plikach cookies.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.