Na skróty
Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy interfejs Twojej witryny rzeczywiście jest „przyjazny dla użytkownika”; które elementy na Twojej stronie przyciągają uwagę odbiorców, a które — są przez nich ignorowane lub sprawiają im problemy — Hotjar da Ci odpowiedź. Przedstawiamy jeden z najpopularniejszych programów w „narzędziowniku” specjalistów od UX; zapraszamy do lektury!
Hotjar to bardzo zaawansowane narzędzie do zbierania i analizy danych na temat tego, w jaki sposób użytkownicy witryny z niej korzystają. Ile czasu spędzają na lekturze poszczególnych treści, jak się poruszają po stronie, które elementy najczęściej klikają. Dla specjalistów od UX i SXO to bezcenna wiedza; „podglądając” naszych użytkowników możemy konkretnie określić co na stronie naprawdę działa, a co wymaga dalszej pracy.
Sam program jest bardzo uniwersalny — równie dobrze sprawdzi się przy analizie zachowań na landing page’ach, stronach-wizytówkach czy w e-sklepach. Obsługuje klasyczne witryny, jak i ich mobilne wersje. A oprócz podstawowych narzędzi do „śledzenia” użytkowników, pozwala także… zapytać się ich bezpośrednio o wrażenia z korzystania z naszej strony. Ale o tym za moment.
Funkcje Hotjara są podzielone na trzy panele — które idealnie pokrywają się z dostępnymi do wykupienia „pakietami” (o nich w ostatniej części tekstu):
Najważniejszy jest oczywiście ten pierwszy. W nim otrzymujemy na przykład funkcję tworzenia tzw. heatmaps (map ciepła) — które w graficzny sposób obrazują całą aktywność użytkowników na stronie. Na takiej mapie kolorami wyróżnione są miejsca, w których najczęściej zatrzymują się kursory klientów oraz najchętniej klikane przez nich przyciski.
O krok dalej idzie funkcja „nagrywania sesji”, która… dosłownie pozwala zapisać każdy ruch osoby odwiedzającej Twoją stronę (a konkretniej — jej kursora); od wejścia na witrynę do jej opuszczenia.
Do dyspozycji mamy także narzędzia dedykowane m.in.:
Inne funkcje Hotjara też są godne uwagi — choć na pierwszy rzut oka może nie zrobią takiego wrażenia, jak pełne czerwonych punktów mapy ciepła.
Panel Ask koncentruje się na zbieraniu opinii na temat działania witryny bezpośrednio od jej użytkowników. Raczej jednak nie stworzymy tutaj kwestionariusza na miarę badań z Google Forms czy Qualtricsa, których wypełnienie zajęłoby kilkanaście minut — a proste ankiety z 2-3 pytaniami, które pozwolą użytkownikom:
Ankietę można stworzyć na podstawie jednego z szablonów — i z pomocą AI. A potem szybko zintegrować z własną witryną, co jest kolejną zaletą.
Z kolei panel Engage pozwala przeprowadzać pogłębione wywiady z potencjalnymi odbiorcami strony. Opcji mamy tu zaskakująco dużo. Jeśli zebraliśmy już grupę osób zainteresowanych udziałem w takiej rozmowie — wystarczy wysłać im link do naszego wideoczatu. Jeśli nie — Hotjar daje nam dostęp do swego rodzaju “panelu badawczego”; puli ponad 200 tysięcy użytkowników o zróżnicowanym backgroundzie i profilu, którzy za drobnym wynagrodzeniem są gotowi wziąć udział w badaniach UX.
Zachęcamy do tego, aby samemu sprawdzić, jak działa Hotjar. Nawet w darmowej wersji można przetestować działanie map ciepła lub sprawdzić, jak wyglądają nagrywane sesje. Bardzo możliwe, że już to da Ci lepszy wgląd w to, co tak naprawdę czują i myślą użytkownicy Twojej strony!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.