UXNarzędzia

Hotjar — przewodnik po narzędziu

3 min czytania
Hotjar — przewodnik po narzędziu

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy interfejs Twojej witryny rzeczywiście jest „przyjazny dla użytkownika”; które elementy na Twojej stronie przyciągają uwagę odbiorców, a które — są przez nich ignorowane lub sprawiają im problemy — Hotjar da Ci odpowiedź. Przedstawiamy jeden z najpopularniejszych programów w „narzędziowniku” specjalistów od UX; zapraszamy do lektury!

Hotjar — co to za narzędzie?

Hotjar to bardzo zaawansowane narzędzie do zbierania i analizy danych na temat tego, w jaki sposób użytkownicy witryny z niej korzystają. Ile czasu spędzają na lekturze poszczególnych treści, jak się poruszają po stronie, które elementy najczęściej klikają. Dla specjalistów od UX i SXO to bezcenna wiedza; „podglądając” naszych użytkowników możemy konkretnie określić co na stronie naprawdę działa, a co wymaga dalszej pracy. 

Sam program jest bardzo uniwersalny — równie dobrze sprawdzi się przy analizie zachowań na landing page’ach, stronach-wizytówkach czy w e-sklepach. Obsługuje klasyczne witryny, jak i ich mobilne wersje. A oprócz podstawowych narzędzi do „śledzenia” użytkowników, pozwala także… zapytać się ich bezpośrednio o wrażenia z korzystania z naszej strony. Ale o tym za moment.

W jaki sposób Hotjar pozwala Ci śledzić zachowania użytkowników Twojej witryny?

Funkcje Hotjara są podzielone na trzy panele — które idealnie pokrywają się z dostępnymi do wykupienia „pakietami” (o nich w ostatniej części tekstu):

  • Observe — kryjący w sobie wszystkie narzędzia do analizy aktywności na stronie;
  • Ask — pozwalający w prosty sposób przygotować ankietę, w której spytamy użytkowników o ich doświadczenia;
  • Engage — z opcją przeprowadzania zdalnych wywiadów 1:1 z użytkownikami.
Zobacz  5 kroków, za pomocą których przygotujesz w Looker Studio raport z ruchu na stronie na podstawie GA4

Najważniejszy jest oczywiście ten pierwszy. W nim otrzymujemy na przykład funkcję tworzenia tzw. heatmaps (map ciepła) — które w graficzny sposób obrazują całą aktywność użytkowników na stronie. Na takiej mapie kolorami wyróżnione są miejsca, w których najczęściej zatrzymują się kursory klientów oraz najchętniej klikane przez nich przyciski.

O krok dalej idzie funkcja „nagrywania sesji”, która… dosłownie pozwala zapisać każdy ruch osoby odwiedzającej Twoją stronę (a konkretniej — jej kursora); od wejścia na witrynę do jej opuszczenia.

Do dyspozycji mamy także narzędzia dedykowane m.in.:

  • analizie formularzy — i sposobu, w jaki użytkownicy przez nie przechodzą;
  • analizie „lejków konwersji” — czyli ścieżek prowadzących od wejścia na stronę do momentu dokonania konwersji (zakupu produktu, zapisania się do newslettera czy wypełnienia formularza kontaktowego);
  • obserwacji trendów — tego, co wyróżnia użytkowników mobilnych od desktopowych — czy tych, którzy trafili na stronę z wyników wyszukiwania Google od tych, których przyprowadziła reklama w social media.

Krótko o pozostałych funkcjach Hotjar

Inne funkcje Hotjara też są godne uwagi — choć na pierwszy rzut oka może nie zrobią takiego wrażenia, jak pełne czerwonych punktów mapy ciepła.

Panel Ask koncentruje się na zbieraniu opinii na temat działania witryny bezpośrednio od jej użytkowników. Raczej jednak nie stworzymy tutaj kwestionariusza na miarę badań z Google Forms czy Qualtricsa, których wypełnienie zajęłoby kilkanaście minut — a proste ankiety z 2-3 pytaniami, które pozwolą użytkownikom:

  • podzielić się krótkim komentarzem po przejściu przez cały proces zakupu;
  • ocenić swoje doświadczenia na stronie w skali 1-10… lub za pomocą uśmiechniętych i smutnych emotikonów;
  • określić, skąd trafili na naszą stronę — i dlaczego.
Zobacz  Kolory w marketingu, czyli jak kolory wpływają na nasze decyzje?

Ankietę można stworzyć na podstawie jednego z szablonów — i z pomocą AI. A potem szybko zintegrować z własną witryną, co jest kolejną zaletą.

Z kolei panel Engage pozwala przeprowadzać pogłębione wywiady z potencjalnymi odbiorcami strony. Opcji mamy tu zaskakująco dużo. Jeśli zebraliśmy już grupę osób zainteresowanych udziałem w takiej rozmowie — wystarczy wysłać im link do naszego wideoczatu. Jeśli nie — Hotjar daje nam dostęp do swego rodzaju “panelu badawczego”; puli ponad 200 tysięcy użytkowników o zróżnicowanym backgroundzie i profilu, którzy za drobnym wynagrodzeniem są gotowi wziąć udział w badaniach UX.

Podsumowanie

Zachęcamy do tego, aby samemu sprawdzić, jak działa Hotjar. Nawet w darmowej wersji można przetestować działanie map ciepła lub sprawdzić, jak wyglądają nagrywane sesje. Bardzo możliwe, że już to da Ci lepszy wgląd w to, co tak naprawdę czują i myślą użytkownicy Twojej strony!

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy