Ile powinniśmy płacić za pozycjonowanie strony?
4 min
4 min
Na skróty
Jeżeli prowadzisz stronę internetową, z pewnością chcesz znaleźć się jak najwyższej w organicznych wynikach wyszukiwarki Google, aby użytkownicy mogli bez żadnego kłopotu trafić na Twoją witrynę. W takiej sytuacji należy skorzystać z usługi SEO, czyli pozycjonowania. Świadczą ją profesjonalne firmy, najczęściej agencje, posiadające na pokładzie grono wykwalifikowanych specjalistów. Gdy jednak zaczniesz badać rynek (lub masz już ten proces za sobą), szybko spostrzeżesz, że ceny pozycjonowania są naprawdę różne. Zdecydowana większość firm przygotowuje wyceny indywidualnie, bez podawania sztywnych cenników. Ile dokładnie powinno kosztować SEO i dlaczego ceny różnią się od siebie tak diametralnie? Postanowiliśmy to wyjaśnić.
Bez względu na to, jaką dokładnie stronę prowadzisz (sklep, portal, blog, serwis, wizytówka firmowa), gdy zapytasz o wycenę SEO różnych agencji, z pewnością otrzymasz różne propozycje, od tych atrakcyjnie tanich, aż po ekstremalnie drogie. Dlaczego tak się dzieje? Cena pozycjonowania zależy od wielu czynników. Wszystkie najważniejsze elementy wpływające na ostateczną kwotę usługi, poznasz w dalszej części artykułu, natomiast już na wstępie należy zaznaczyć, że efektywne działania po prostu nieco kosztują. SEO to branża, w której cena idzie w parze z jakością. Tanie pozycjonowanie jest po prostu podejrzane i powinno powodować w Twojej głowie zapalenie się przysłowiowej „czerwonej lampki”.
Przede wszystkim pamiętaj, że celem tego artykułu nie jest namawianie do korzystania z najdroższych usług. Adresatami tekstu są osoby, które prowadzą stronę internetową i nie wiedzą, jaka może być cena pozycjonowania. Bardzo często wysoka kwota w ofercie oznacza skuteczność oraz bezpieczeństwo (brak technik Black Hat SEO, które są niedozwolone i prowadzą do filtra lub bana od Google). Niska cena pozycjonowania strony nierzadko oznacza stosowanie nieetycznych zagrywek, które mają na celu manipulować pozycją fraz w wyszukiwarce. Niestety w długofalowej perspektywie rozwiązanie to praktycznie na pewno zakończy się fatalnie.
Tanie pozycjonowanie zwykle ogranicza się do pozyskiwania linków za pomocą automatycznego oprogramowania, co szybko weryfikuje Google, a następnie wymierza karę. Prawdopodobnie nie będziesz mógł liczyć na konsultanta, który na bieżąco poinformuje o wszystkich zmianach oraz efektach. Odpowiedzialne agencje SEO w cenie usługi edukują swoich klientów, aby przedsiębiorcy popełniali mniej błędów optymalizacyjnych w przyszłości. Raczej nie spodziewaj się tego po tanim pozycjonowaniu za mniej niż 500 PLN. Nie oczekuj wysokiej jakości tekstów, które poza frazami kluczowymi będą merytoryczne i interesujące. Trudno spodziewać się regularnych raportów, badań, czy analiz.
Pozycjonowanie składa się z trzech podstawowych elementów: optymalizacji, link buildingu oraz content marketingu. W dalszej części artykułu rozbijemy te elementy na czynniki pierwsze. Wówczas dowiesz się, dlaczego cena pozycjonowania nawet niewielkich stron, może zamykać się w czterocyfrowych kwotach, a duże sklepy e-commerce wymagają wiele godzin ciężkiej pracy i kompleksowej optymalizacji.
Interesuje Cię efektywne pozycjonowanie do 200, 300 lub złotych miesięcznie – niestety, to niemożliwe. Do efektywnej pracy agencja SEO potrzebuje nie tylko personelu, ale także odpowiedniego sprzętu i oprogramowania. Pominiemy kwestie urządzeń, mediów, czy wynajmu lokalu, a skupimy się na tym, co bezpośrednio wpływa na cenę pozycjonowania strony i jest związane z SEO. To specjalistyczne programy oraz aplikacje, służące do optymalizacji działań, aby te były jak najskuteczniejsze. Wykupienie abonamentu dla takich narzędzi jak Senuto, Brand24, SEMSTORM, ScreamingFrog, Ahrefs, czy SurferSEO to ogromny koszt oscylujący w setkach złotych miesięcznie, a czasem i kilku tysiącach. Aplikacje te są niezwykle ważne podczas optymalizacji, tworzenia audytów i treści oraz w czasie analizy danych. To dzięki nim specjaliści SEO mogą poprawnie wykonywać swoją pracę, zapewniając stronom internetowym wzrost widoczności, ruchu oraz lepszą konwersję. Do kosztów dolicz jeszcze szkolenia z zakresu pozycjonowania i marketingu dla pracowników. Aby agencja działała efektywnie, musi regularnie edukować swój personel.
Należy także wspomnieć, że cena pozycjonowania strony zaproponowana przez agencję może ulec zmianie, gdy przedstawisz specjalistom swoje oczekiwania. Zwykle profesjonalna firma posiada kilka produktów SEO, więc oferta może być dopasowana do wymagań konkretnego klienta.
Agencje informują, że pozycjonowanie to usługa, która daje fenomenalne efekty, ale są one widoczne po kilku miesiącach. I jest to całkowita prawda, a nie próba wyłudzenia pieniędzy. Wystarczy spojrzeć na case studies różnych profesjonalnych firm. Jeżeli przeanalizujesz wykresy widoczności klientów, od razu zobaczysz, że wzrosty są stopniowe, ale za to regularne i występują w perspektywie długofalowej. Cierpliwość popłaca!
Na cenę pozycjonowania strony składa się wiele czynników, ale największe znaczenie mają trzy elementy:
To właśnie z tego powodu cena pozycjonowania dla kameralnego bloga może być nawet kilka razy niższa, niż w przypadku rozbudowanego sklepu internetowego. Więcej podstron w witrynie, to więcej optymalizacji. Poszczególne zakładki powinny mieć także opis z frazami kluczowymi, co stanowi kolejny koszt. Jeżeli witryna posiada sporą konkurencję, która również inwestuje w SEO, to praca staje się trudniejsza i wymaga więcej uwagi oraz cierpliwości. Już wiesz, dlaczego agencje wykonują indywidualne wyceny pozycjonowania, zamiast trzymać się sztywnych cenników? Kilka-kilkanaście tysięcy złotych miesięcznie za SEO dla małego bloga w niszowej branży to dość dużo, ale czy taka cena powinna zaskoczyć właściciela rozbudowanego sklepu z odzieżą, gdzie znajdują się tysiące produktów?
Przede wszystkim sprawdzaj dane dostępne w Google Analytics oraz Google Search Console. Zależnie od branży oraz przeznaczonego budżetu na SEO, pierwsze efekty powinny być widoczne po 3-6 miesiącach. Zaglądaj do raportów, które wysyła agencja – pytaj, co udało się zmienić w ostatnim czasie i dlaczego konkretne elementy zostały zoptymalizowane. Regularnie weryfikuj działania specjalistów SEO, a przekonasz się, czy cena pozycjonowania, jaką płacisz, jest adekwatna do jakości.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.