Infografiki i zdjęcia – czy przekładają się na konwersję?
4 min
4 min
Na skróty
Jeśli na swojej stronie internetowej regularnie publikujesz teksty, zapewne dobrze wiesz, że każdy z nich powinien być uzupełniony o niezbędny dodatek w postaci odpowiednio dopasowanego zdjęcia lub grafiki. Dlaczego jest to element niezbędny? Dowolny artykuł lub tekst ofertowy będzie w ten sposób atrakcyjniejsze dla odbiorcy i łatwiej przyciągnie jego uwagę, co więcej jego obecność nie pozostanie również bez znaczenia dla pozycjonowania Twojej witryny i docelowych działań odbiorców. Co robić, aby maksymalnie wykorzystać potencjał elementów graficznych? Dlaczego warto umieszczać na stronie infografiki, fotografie i inne obrazy? I ostatni dylemat: zdjęcia a konwersja – jak to się łączy?
Twoi odbiorcy (bez względu na ich dokładną specyfikę) chcą zobaczyć w Twojej witrynie optymalną ilość zdjęć, takie są po prostu realia – żyjemy w czasach, w których króluje wizualność i nie możesz tego ignorować. Nie chodzi wyłącznie o kwestie estetyczne. Jeśli np. chcesz sprzedawać w sieci, nie powinieneś łudzić się, że ktoś kupi przysłowiowego kota w worku – Twoja oferta musi zostać ożywiona i rozbudowana o odpowiednie obrazy. Profesjonalne, z pomysłem dobrane zdjęcia mogą przynieść wiele profitów – są np. w stanie zwiększyć zaufanie odbiorców do Twojej marki, świetnie pomagają w kreowaniu wizerunku, a gdy sięgniesz po te oryginalne i interesujące – skutecznie budują rozgłos. Jeśli zakładasz, że wartościowe grafiki, owszem, są w stanie poprawić ruch na stronie, ale niekoniecznie mają moc, aby wpłynąć na konkretne działania użytkowników w sieci, jesteś w błędzie. Analizując głębiej problem: zdjęcia a konwersja, szybko dostrzeżesz wiele różnorodnych możliwości w zakresie wykorzystania grafiki do poprawy tego kluczowego współczynnika. Oczywiście stawiając sobie taki cel, musisz działać umiejętnie, dlatego prezentujemy dziesięć głównych wskazówek, które Ci w tym pomogą.
Jeśli chcesz, aby grafiki na Twojej stronie działały w służbie poprawy współczynnika konwersji, pamiętaj o poniższych zasadach.
Nie chodzi o to, aby zdjęcia, grafiki i infografiki na stronie po prostu się pojawiały, one powinny być wartością samą w sobie. Niewyraźne, źle zoptymalizowane, przypadkowe elementy graficznie z pewnością nie wzbudzą zachwytów, a wyłącznie negatywnie wpłyną na wizerunek Twojej witryny oraz marki. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie ocenić jakość np. danego zdjęcia – poproś o opinię profesjonalisty. Nie publikuj nic przypadkowego.
Gdy myślimy o grafikach na stronie, najczęściej przychodzą nam do głowy te dodawane do blogowych postów, ale to nie wszystko! Jeśli prowadzisz firmę e-commerce, absolutnie nie możesz pominąć zdjęć swoich produktów lub usług. Pokaż ludzką twarz Twojego biznesu – dodaj zdjęcia osób, które pracują w Twojej firmie – w ten sposób o wiele skuteczniej zbudujesz zaufanie i lojalność klientów.
Wykorzystanie potencjału grafik na stronie jest bardzo ważne, ale uważaj, aby nie przesadzić. Niepotrzebny nadmiar nie sprawi, że zwiększysz skuteczność swojej witryny, a wyłącznie wprowadzisz niepotrzebny chaos. Działaj konkretnie, z planem i z pomysłem – nie atakuj odbiorcy niepotrzebnym przesytem.
Czy zdarzyło Ci się zobaczyć zdjęcie, przeczytać tekst i nagle uświadomić sobie, że nie mają one żadnego powiązania? Takich nieprzemyślanych działań powinieneś unikać jak ognia. Każda grafika i infografika na stronie musi odpowiednio nawiązywać do pozostałej treści – nie chodzi o to, aby było to nawiązanie bezpośrednie, ale po prostu czytelne i jasne z perspektywy odbiorcy.
Owszem, jak zostało już podkreślone, każdy odbiorca oczekuje, że zobaczy na Twojej stronie kluczowe elementy graficzne, ale nie każdy będzie patrzył na nie tak samo. To, czy np. Twoich docelowym odbiorcą jest kobieta czy mężczyzna, osoba w wieku nastoletnim czy dojrzałym etc. powinno wpływać na dobór konkretnych grafik. Jeśli chcesz zainteresować i skłonić do działania, zastanów się, jak zrobić efektywnie w kontekście konkretnego odbiorcy.
Potraktuj zdjęcia jako szansę na wypromowanie swojej oferty, jej wyróżnienie, a nie tylko ilustrację tego, co proponujesz potencjalnego klientowi. Udostępniaj precyzyjnie dobrane, profesjonalne zdjęcia swoich produktów lub usług, które intrygują, zapadają w pamięć, budzą konkretne skojarzenia, zachęcają do zakupu.
Twój potencjalny klient chce zobaczyć jak najwięcej, dlatego pamiętaj o jego maksymalnej wygodzie – pozwól na zbliżenia zdjęć, dostrzeżenie detali, ewentualny obrót o 360°, widok w aranżacji etc. Staraj się zaproponować jak najwięcej opcji widoku, z pewności wpłynie to na poprawę user experience.
Emocje, które wywołasz u odbiorcy przez wykorzystanie konkretnej grafiki, mogą stać się siła napędową do docelowej konwersji. Zdjęcie zrelaksowanej, uśmiechniętej i odprężonej kobiety w fotelu Twojej marki bez wątpienia będzie bardziej kuszące dla potencjalnego klienta niż to samo zdjęcie z poważną miną i sztywną sylwetką. Budzenie określonych emocji będzie tak samo ważne, gdy będziesz prezentować swój zespół etc. – pamiętaj, aby działać świadomie.
Odbiorca Twojego contentu musi wiedzieć, co masz na myśli, co więcej musi się o tym przekonać bardzo szybko. Jeśli wprowadzasz w błąd, dezorientujesz, przesadzasz z tajemniczym konceptem swoich zdjęć, odbiorca nie będzie chciał przyglądać się w nieskończoność danej grafice i odkrywać Twoje ukryte zamiary. Bądź pomysłowy, ale również zrozumiały.
Jeśli jeszcze nie słyszałeś o psychologii koloru, czas zgłębić ten temat. Niektóre barwy bardziej skłaniają nas do działania niż inne, powodują określone reakcje, budzą konkretne skojarzenia. Na przykład żółty będzie w oczach Twoich odbiorców radośniejszy i bardziej energiczny, fioletowy bardziej luksusowy, a czarny elegancki itd.
Zdjęcia a konwersja to jedno, ale druga ważna kwestia to powiązanie między grafiką a pozycjonowaniem. Oprócz tego, że wysokiej jakości elementy graficzne na Twojej stronie są w stanie zachęcić do działania, mogą również wesprzeć strategię SEO, niemniej także i w tym przypadku należy postępować w określony sposób. Jeśli chcesz poprawiać widoczność swojej witryny, pamiętaj, aby m.in.:
Jak łatwo możesz zauważyć, każda grafika, którą umieszczasz na swojej stronie, może pomóc Ci w osiągnięciu biznesowego celu, dlatego rozważnie i z odpowiednim wyprzedzeniem planuj ich wykorzystanie na swojej stronie internetowej. Jeśli przytłacza Cię ilość zadań, nie czujesz się kompetentny, pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów.