Instagram, facebook. Na jakich serwisach społecznościowych opierać biznes online?
3 min
3 min
Na skróty
Wybór kanałów do promocji e-commerce dla wielu z nas pozostaje mglistą i niejasną zagadką. Wszyscy jednak wiemy, że są one doskonałym narzędziem do promocji zarówno kształtujących się marek, jak i biznesów o ugruntowanej pozycji. Z racji częstych nieścisłości w kwestii tego jak rozdzielić budżet promocyjny, zdecydowaliśmy się wziąć ten temat pod lupę i wyjaśnić czym różnią się poszczególne z nich. Sprawdź jak prowadzić skuteczny marketing w mediach społecznościowych dla sklepów internetowych.
Na Facebooku jest ponad dwa razy więcej osób niż na Instagramie (1,25 mln do 3 mln). To jednak nie czyni go zwycięzcą, bo w reklamie interesuje nas tak naprawdę znacznie mniejsza grupa odbiorców. W porównaniu do Instagrama publikowane tutaj treści nie muszą aż tak bardzo „wpadać w oko”. Wystarczy, aby użytkownicy przy scrollowaniu na chwilę się zatrzymali i zwrócili na nasz post uwagę.
Scenariusze, w których Facebook spisuje się na medal:
Praktycznie cała sprzedaż w świecie ecommerce na Facebooku odbywa się przez reklamy. Rzadko kiedy sprzedaje się coś po jednej wizycie bez dodatkowej promocji z użyciem reklam. Pixel Facebooka jest niezbędny do tego, aby prowadzić skuteczny remarketing i wykorzystać pełen potencjał tego medium. Mamy szansę skorzystać z bardzo dokładnego targetowania, a także podobnych grup odbiorców. Ponadto możemy tutaj budować społeczność za pośrednictwem grup oraz własnego fanpage’a.
Instagram jako medium społecznościowe szybko osiągnęło sukces. Już po roku swojego istnienia był odwiedzany przez 300 mln użytkowników. Dużą część sukcesu zawdzięcza powiązaniu z Facebookiem, ale faktycznie jest oddzielnym i innym kanałem. Nie ma tutaj treści tekstowych. Jest to przestrzeń na publikację wszystkiego co wizualne: obrazków, fotografii, krótkich wideo, ciekawie złożonych kreacji w stylu RTM czy niewielkich infografik. Niezbędny jest grafik wykazujący zainteresowanie marketingiem.
Sprzedaż na Instagramie możemy uskuteczniać na kilka różnych sposobów:
Sprzedaż przez Instagram najlepiej sprawdza się w przypadku branż, gdzie estetyczna prezentacja produktu jest standardem. Chcąc wypromować się w tym miejscu musimy pamiętać, aby zdjęcia produktów nie odstawały od tych publikowanych przez konkurencję. Warto położyć nacisk na podkreślenie jakości, unikalne zalety i pokazać jaki problem można rozwiązać nabywając dany produkt.
Pinterest jest miejscem, gdzie w 100% za darmo możemy publikować tysiące inspirujących grafik w postaci tzw. pinów. Medium to jest podobne do wiekowego Tumblra i po części Instagrama. To miejsce, które sprawdzi się w przypadku dekoracji, architektury, produktów upiększających, mody oraz treści graficznych. Promocję tutaj powinniśmy oprzeć o przemyślaną strategię content marketingową i wykorzystać potencjał, jaki piny mają w SEO.
Twitter to medium, które sprawdzi się w przypadku prostych kreacji w połączeniu z krótkim opisem do charakterystycznych 120 znaków. Sukces można odnieść tutaj w kwestii kształtowania świadomości marki, a także komunikacji już po zakupie. Jeśli zależy nam na zwiększeniu liczby transakcji, zdecydowanie lepiej postawić na facebook dla ecommerce.
Jeśli chcemy dotrzeć ze swoim produktem do młodszej grupy odbiorców z tzw. generacji Z to TikTok będzie idealnym miejscem. Formaty reklamowe obecne w tym medium pozwalają stworzyć wyzwanie na bazie hashtagu, 5-sekundowe pełnoekranowe wideo wyświetlające się każdemu, kto otwiera aplikację oraz standardowe kreacje wyświetlane podczas scrollowania aktualności.
YouTube jest światowym monopolistą w kontekście internetowych filmów wideo. To dobre miejsce na rozreklamowanie produktu poprzez reklamy Display, ale też własny kanał. Chyba nie trzeba nikomu udowadniać, jaki sukces odnoszą w ten sposób marki motoryzacyjne i gamingowe. Pamiętaj, że jest to jedno z najbardziej wymagających mediów, które wymaga cierpliwości oraz ochoty na występowanie przed kamerą.