Jak angażować klientów (i zwiększyć sprzedaż) dzięki Marketing Automation – 6 skutecznych sposobów
6 min
6 min
Na skróty
Celem każdego e-commerce jest wzrost sprzedaży lub utrzymanie jej na stałym poziomie – jeśli jest satysfakcjonujący. Jak to zrobić? W tym artykule pochylimy się nad jednym ze sposobów, dzięki któremu możesz to osiągnąć. Jest nim angażowanie klienta, który odwiedza Twój sklep.
Po pierwsze zastanówmy się jaki dla Ciebie jest ten finalny zaangażowany klient. Czy chodzi Ci o wyższą częstotliwość zakupów? Większą wartość zamówienia? Powracalność? A może jeszcze o coś innego? Z pewnością, któreś z powyższych jest także Twoim celem, jednak ogólnie rzecz biorąc zaangażowany klient to taki, który czuje ze sklepem jakąś relację i jest z nim w pewnym sensie związany. Wraca po kolejne zakupy i wybrał właśnie Ciebie, zamiast Twojej konkurencji. Przeczytaj jak z łatwością zamienić jednorazowego odwiedzającego w lojalnego klienta.
Zanim zaczniesz podejmować działania związane z angażowaniem odbiorców, musisz odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: kim jest grupa docelowa, do której kierujesz swoją ofertę? Kto śledzi Cię w social mediach? Kto chętnie odpowiada na Twoje posty i reaguje na promocje i najważniejsze – jakie kanały są wśród tych odbiorców najchętniej odwiedzane?
Dzięki tym odpowiedziom poznasz miejsce, portal społecznościowy, który ma największy potencjał jeśli chodzi o zaangażowanie. Następnie zastanów się co Twoi odbiorcy robią w czasie wolnym. Pozwoli Ci to bardziej szczegółowo określić, czego oni właściwie szukają, jakie są ich potrzeby, co lubią, co może ich przyciągnąć, i zachęcić ich do interakcji z Tobą.
Określenie Twojej grupy docelowej jest niezwykle ważne. Pozwoli Ci precyzyjnie kierować komunikaty do określonych odbiorców. Świetnym narzędziem jest zbudowanie buyer persony. Jest to zbiór cech, swego rodzaju archetyp klienta, dzięki któremu lepiej zrozumiesz potrzeby danej grupy. Określ wiek odbiorców, miejsce zamieszkania, ale także oczekiwania wobec Twojego sklepu, ich potrzeby, zainteresowania i cele. Dzięki stworzeniu buyer persony zyskasz kluczową wiedzę, która pozwoli Ci prowadzić jeszcze skuteczniejsze kampanie promocyjne.
Przykład: Jeśli sprzedajesz książki, a jedna z buyer person okaże się Zaczytaną Magdą, będziesz wiedzieć, że nałogowo pochłania ona książki. W związku z tym bardzo często szuka promocji, które pozwolą jej zaoszczędzić. Oferta kup 3 książki w cenie 2 z pewnością do niej trafi i idealnie wpasuje się w jej potrzeby.
Teraz, gdy już wiesz do kogo będą skierowane Twoje treści, przejdź dalej i zapoznaj się ze sposobami, które możesz wykorzystać, by w praktyce zwiększyć zaangażowanie Twoich odbiorców.
Klienci czasami potrzebują natychmiastowej pomocy podczas przeglądania Twojej witryny. Zachęć ich do zadawania pytań na czacie i nie pozwól, by czekali. Twoja szybka reakcja i odpowiedź na wszelkie wątpliwości spowoduje, że klienci poczują się zaopiekowani i chętnie dokonają transakcji.
Aby pomóc sklepom internetowym w zapewnieniu wysokiej jakości obsługi klienta, edrone oferuje widżet czatu, który umożliwia kupującym szybki kontakt z obsługą sklepu. Dzięki niemu będzie w stanie automatycznie zbierać adresy mailowe i dane Twoich klientów, gdy zapiszą się do Twojego newslettera za pomocą widżetu. Skutecznie zmienisz nowych subskrybentów w aktywnych konsumentów. A dane pomogą Ci w przyszłości lepiej trafiać w ich potrzeby zakupowe.
Komunikuj się ze swoimi klientami także w social mediach i tam angażuj ich poprzez konkursy lub akcje promocyjne. Zadawaj pytania, udostępniaj swoje artykuły i ciekawostki, a także stwórz przestrzeń na zadawanie pytań Tobie. Z pewnością pojawią się one pod Twoimi postami, jednak bardzo łatwo mogą się tam zagubić. Zintegruj swój widżet czatu z Messengerem i odpowiadaj na wszystkie pytania klientów.
Źródło: Widżet czatu na stronie sklepu – Perfumy.pl
Źródło: Integracja czatu na stronie sklepu z Messengerem – RedPike
W 2020 roku aż 95% Polaków aktywnie korzystało z programów lojalnościowych (Monitor programów lojalnościowych 2020, ARC Rynek i Opinia). W procesie angażowania klientów ważną rolę odgrywają konkretne benefity. Są one szczególnie ważne, gdy klient pozostaje lojalny wobec marki, podejmuje działania i przynosi zysk. Warto o niego dbać i nagrodzić go za wysiłki.
Przede wszystkim postaw na konkrety. Stwórz program lojalnościowy i zaoferuj w nim:
W edrone masz możliwość wdrożenia programu lojalnościowego, dzięki któremu zwiększysz częstotliwość robienia zakupów w Twoim sklepie.
Źródło: Wiadomość z informacją o kodzie rabatowym w programie lojalnościowym – Crazy Needles
Aby email marketing w ogóle działał, by Twoje kampanie były efektywne i przekładały się na wyniki, musisz zbudować lub rozszerzyć swoją bazę kontaktów. Poznaj sposoby, dzięki którym budowanie listy mailingowej przebiegnie łatwo.
Newslettery nie cieszą się wśród odbiorców pozytywną opinią. Dlaczego? Ponieważ często są to odpychające oferty sprzedażowe, posiadające cechy spamu. Do tego powtarzalne i nudne – nie wnoszące żadnej wartości dla czytelnika.
Aby zaangażować odbiorców za pomocą maili, musisz odpowiednio podejść do projektu Twojego newslettera.
Pamiętaj, aby tytuł i preheader przyciągnął uwagę. Może być nawet nieco kontrowersyjny lub zagadkowy. Stwórz temat, który:
Dzięki scenariuszowi Zapis do Newslettera od edrone wyślesz do czterech zautomatyzowanych wiadomości do nowych subskrybentów. Dzięki jego użyciu marka Recman uzyskała Open Rate wiadomości powitalnych na poziomie 58%!
Źródło: Wiadomość powitalna po zapisie do newslettera – Recman
Źródło: Newsletter z informacją o sezonowej obniżce cen – Czerwona Maszyna
Aby zaangażować klientów – szczególnie tych którzy po raz pierwszy odwiedzają Twój sklep – musisz koniecznie przykuć ich uwagę. Możesz to zrobić dzięki wykorzystaniu pop-upów, czyli wyskakujących okienek, które w edrone skonfigurujesz zgodnie z Twoimi potrzebami i celami. Dzięki wykorzystaniu pop-upów od edrone, marka ZooArt była w stanie zwiększać swoją bazę subskrybentów o ponad 5000 osób miesięcznie!
Jakie pop-upy możesz wykorzystać?
Źródło: Welcome pop-up – Neonail
Źródło: Action pop-up – Allecco
Ludzie wybierają te sklepy i produkty, które cieszą się dobrą opinią. 98% użytkowników od czasu do czasu czyta recenzje online dotyczące lokalnych firm. Aż 85% osób przed podjęciem decyzji o zakupie, bierze pod uwagę ogólną ocenę, jaką otrzymała dana marka. Umieszczenie opinii w widocznym miejscu jest więc świetnym sposobem na zaangażowanie Twoich klientów. Za każdą pozostawioną opinię zaoferuj nagrodę – na przykład kod rabatowy lub darmową dostawę na kolejne zakupy.
Mówi Ci coś społeczny dowód słuszności? To zjawisko, w którym ulegamy wpływowi innych ludzi, ponieważ naszym zdaniem wiedzą oni co należy zrobić w danej sytuacji. Kupić czy nie? Odwiedzić konkurencję czy zostać? Opinie zadziałają tutaj w podobny sposób.
Przykład: Zastanawiasz się nad zakupem najnowszego modelu ekspresu do kawy. Nie jesteś jednak przekonany do zakupu, ponieważ nie wiesz, czy jego parametry techniczne są w porządku lub czy ta marka jest dla Ciebie odpowiednia. Co zrobisz? Prawdopodobnie przeczytasz opinie innych konsumentów, które pomogą Ci dokonać wyboru. To jest właśnie społeczny dowód słuszności.
Dzięki funkcji Social Proof możesz w szybki i łatwy sposób skonfigurować powiadomienia, które przyczynią się do zwiększenia konwersji i wywołają u Twoich klientów efekt FOMO, czyli poczucie pilności.
Źródło: Opinie dotyczące roweru w podziale na parametry – Media Expert
Scenariusze automatyzacji, elementy onsite oraz świetne relacje z Twoimi klientami, skutecznie przyczynią się do zwiększenia zaangażowania w Twoim sklepie, a co za tym idzie – sprzedaży. Pamiętaj jednak, że wygląd Twojego sklepu musi odpowiadać na potrzeby odwiedzających już w pierwszych sekundach od wejścia. Zadbaj o pozytywne doświadczenia zakupowe poprzez zaprojektowanie intuicyjnej, a przede wszystkim szybko działającej witryny. Skutecznie wpłynie to na poziom satysfakcji klientów, a co za tym idzie – na wzrost konwersji.
Aż 69% osób robi zakupy online z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Zoptymalizuj swój sklep pod kątem responsywności na telefonach i tabletach. Nie pozwól, by ci użytkownicy mieli ograniczony dostęp do zakupów u Ciebie.
Źródła statystyk:
Content Designer w edrone. Edytorka z wykształcenia. Łączy inspirację z merytoryką i wierzy, że sukces w e-commerce zależy od odpowiedniego podejścia. Od edytorstwa i trzymania się zasad przeszła płynnie w kreatywność, z którą wspólnie wychodzi poza wszelkie ramy. Uważa, że warto wiedzieć coś o wszystkim, jednak ze względu na profesję, specjalizuje się w nowoczesnym marketingu.