Jak dobrać hashtagi na Instagramie?
3 min
3 min
Na skróty
nstagram jest dziś – obok TikToka – chyba najbardziej przystępną i angażującą platformą społecznościową. A to czyni go świetnym narzędziem w rękach marketerów. W tym wpisie skupimy się na hashtagach – tym, jaką odgrywają rolę i jak je dobierać, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.
W dobie algorytmów może się wydawać, że social media nie potrzebują już hashtagów – a na pewno nie w takim stopniu, jak na przykład dekadę temu. Ale to błąd; #hashtagi wciąż mają spore znaczenie. Również na Instagramie (o tym, jak założyć tam konto firmowe, piszemy w tekście Co to jest Instagram? – zachęcamy do lektury!).
A zatem, jeśli będziesz oznaczać hashtagami swoje posty, relacje oraz rolki – dasz im szansę, aby trafiły do szerszego grona odbiorców; także tych, którzy nie obserwują Twojego profilu. To trochę tak, jak z dobrze dobranymi słowami kluczowymi w SEO.
Idealne hashtagi na IG to takie, które… celnie opisują Twoje materiały – po prostu. Używanie hashtagów bez związku z Twoim contentem lub samą marką tylko dlatego, że są popularne jest dużym błędem i na pewno nie pomoże Ci zwiększyć ruchu na swoim profilu.
Pytanie, skąd dowiedzieć się, których hashtagów faktycznie używają osoby potencjalnie zainteresowane Twoim contentem. Polecamy dwie drogi:
Kolejną kwestią jest to, jak duże znaczniki wybierać. Najczęściej używane hashtagi na Instagramie (#love, #travel czy #selfie) znajdują się pod setkami milionów zdjęć, których cały czas przybywa. Raczej trudno będzie Ci się przebić przy takich liczbach, dlatego lepiej skupić się na hashtagach mniej popularnych – o wielkości setek tysięcy do miliona użyć… lub jeszcze mniejszych. Często to właśnie te niszowe hashtagi przynoszą najwięcej wyświetleń ze względu na to, że jest pod nimi mniejsza konkurencja, więc Twój post automatycznie ma większe szanse na „docenienie” przez algorytm.
Co do liczby znaczników – Instagram narzuca górny limit 30 hashtagów na każdy post, natomiast nie radzimy na siłę dążyć do tej liczby. Według Creators – oficjalnego profilu zespołu Instagrama ze wskazówkami dla twórców treści – optymalna liczba to tylko… 3-5 celnie dobranych znaczników. Z drugiej strony wiele marek osiąga świetne wyniki publikując posty z 30 hashtagami; na to też wskazują wyniki niektórych analiz, na przykład tej przeprowadzonej przez Fanpage Karma:
Źródło: https://www.fanpagekarma.com/insights/how-many-hashtags-should-you-use-on-instagram/
Nasza podpowiedź jest więc prosta – warto eksperymentować i samemu znaleźć „złoty środek”.
Na koniec jeszcze kilka wskazówek:
Dobrze dobrane hashtagi mogą okazać się odpowiedzią na to, jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie. A po więcej porad na temat marketingu na IG zapraszamy do innych wpisów na naszym blogu!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.