Jak generować leady sprzedażowe?
7 min
7 min
Na skróty
Generowanie leadów sprzedażowych wymaga strategicznego podejścia reklamowego. To także konieczność określenia celów, założeń projektowych oraz indywidualnych preferencji dotyczących konkretnej grupy docelowej i formy promocji (offline lub online). Znalezienie idealnego sposobu na wygenerowanie leadów sprzedażowych może być sporym wyzwaniem dla większości przedsiębiorstw, natomiast dostarczanie nowych kontaktów umożliwi rozwój firmy oraz zwiększenie jej zysków, dlatego jest to zadanie warte skrupulatnej realizacji. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, jak generować leady sprzedażowe – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Leady sprzedażowe to potencjalni klienci, którzy wykazali zainteresowanie produktem lub usługą i zostawili swoje dane kontaktowe w celu uzyskania dalszych informacji na temat proponowanej oferty. Mogli to zrobić m.in. w postaci:
Lead może być osobą, firmą lub instytucją publiczną (np. rządową). Generowanie tego typu kontaktów jest jednym z głównych celów działań marketingowych i sprzedażowych marek na całym świecie.
Firma, która posiada listę leadów, może skontaktować się z nimi za pomocą wiadomości e-mail lub połączenia telefonicznego i przekazać najważniejsze informacje o swoich produktach, lub usługach w celu przekonania potencjalnego klienta do dokonania zakupu.
Spośród najlepszych sposobów na generowanie leadów sprzedażowych możemy wyróżnić przede wszystkim:
Jeżeli natomiast zależy Ci na rozwiązaniach offline, powinieneś zdecydować się na m.in.:
Pomimo wysokiej skuteczności reklam offline, skupimy się wyłącznie na reklamach w Internecie, które generują najwyższy zwrot z inwestycji i umożliwiają sprawny rozwój przedsiębiorstw już w ciągu 3-6 miesięcy od rozpoczęcia działań digitalowych.
Chcesz skutecznie generować leady sprzedażowe? Semcore – doświadczona agencja SEO rekomenduje inwestycję w jedno (lub kilka) z poniższych rozwiązań. Sprawdź teraz!
Pozycjonowanie to proces optymalizacji stron internetowych zgodnie z zasadami algorytmów wyznaczonymi przez Google. Jeżeli Twój serwis został właściwie spersonalizowany, pod kątem technicznego SEO, contentu oraz link buildingu, prawdopodobnie będziesz mógł odnotować wyższe pozycje w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania na poszczególne słowa kluczowe.
Dla przykładu – wpisując w Google wyrażenie pt.: “Pozycjonowanie” zobaczysz na pierwszym miejscu serwis Semcore. Dlaczego? Ponieważ na przestrzeni lat wdrożyliśmy odpowiednie działania optymalizacyjne, dzięki którym uzyskaliśmy przewagę konkurencyjną, która poskutkowała wygenerowaniem dodatkowych leadów sprzedażowych.
Generowanie leadów sprzedażowych za pomocą pozycjonowania (SEO) wymaga zazwyczaj około 6-12 miesięcy. W tym czasie specjaliści są w stanie wdrożyć optymalną strategię pozycjonerską, przetestować ją i nawiązać kontakt z potencjalnymi klientami. Przekłada się to w perspektywie długofalowej na m.in.:
Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czy Twoja strona jest prawidłowo zoptymalizowana pod kątem najnowszych standardów Google, koniecznie zdecyduj się na audyt SEO. Wskażemy plusy i minusy Twojego serwisu, a dodatkowo określimy elementy wymagające poprawy.
Kampanie Google Ads, nazywane dawniej AdWords są doskonałym dodatkiem do pozycjonowania stron internetowych. Za ich pomocą możemy stać się widoczni w płatnych wynikach tekstowych oraz produktowych (Google Shopping).
Generowanie leadów za pomocą Google Ads przebiega zdecydowanie sprawniej niż w przypadku SEO. AdWords umożliwia pozyskanie wartościowego ruchu na stronie już po kilku godzinach od wdrożenia zoptymalizowanej kampanii.
Należy jednak pamiętać, że widoczność w płatnych wynikach wyszukiwania wymaga płatności za każde kliknięcie. Ceny zaczynają się od kilkudziesięciu groszy (w najmniej konkurencyjnych branżach) i dochodzą nawet do kilkunastu złotych za jednorazową interakcję użytkownika z serwisem.
Dlatego w pierwszych kilku miesiącach Google Ads może opłacać się zdecydowanie bardziej niż SEO, natomiast w perspektywie roku lub kilku lat, jest to zbyt droga opcja, żeby uzyskać satysfakcjonujący zwrot z inwestycji.
Biorąc pod uwagę obecne standardy, rekomendujemy inwestować większość budżetu w pozycjonowanie. Kampanie Google Ads natomiast powinny być jedynie dodatkiem stanowiącym nie więcej niż kilkanaście procent budżetu marketingowego.
E-mail marketing jest jednym z najskuteczniejszych rozwiązań umożliwiających pozyskiwanie wartościowych leadów. Wykorzystując tę metodę można dotrzeć do klientów za pomocą ściśle spersonalizowanej komunikacji, dostosowanej do ich potrzeb oraz zainteresowań.
W tym przypadku możesz stosować różne narzędzia ułatwiające pracę i poprawiające skuteczność mailingu. Pozwalają one na m.in.:
Spośród najpopularniejszych wyróżniamy:
MailChimp oferuje wiele przydatnych funkcjonalności, w tym projektowanie i wysyłanie spersonalizowanych maili, segmentację listy odbiorców, automatyzację kampanii oraz analizę wyników. Dobre rozwiązanie dla osób, które dopiero rozpoczynają przygodę z e-mail marketingiem.
Platforma ta oferuje nie tylko narzędzia do prowadzenia kampanii e-mail marketingowych, ale również wiele innych rozwiązań do automatyzacji działań marketingowych, tworzenia landing page’ów, prowadzenia webinarów oraz przygotowywania formularzy rejestracyjnych.
Oprócz standardowych funkcjonalności, takich jak projektowanie i wysyłanie maili oraz segmentacja listy odbiorców, ActiveCampaign oferuje bardzo rozbudowany system automatyzacji. Pozwala on na automatyczne przypisywanie tagów użytkownikom, personalizację treści na podstawie ich zachowań czy prowadzenie kampanii w oparciu o konkretne warunki i zasady projektowe.
Umiejętny e-mail marketing umożliwia pozyskanie wartościowych klientów już w ciągu kilku dni od rozpoczęcia kampanii. Należy jednak pamiętać, że większość leadów będzie “zimnych”, co oznacza, że prawdopodobnie na konwersję będziemy musieli poczekać kilka tygodni. Pierwszy zakup lub skorzystanie z usługi odnotujemy, gdy “ocieplimy” kontakt za pomocą kolejnych maili edukacyjnych i ewentualnie rozmów ofertowych.
Social Media Marketing (marketing w mediach społecznościowych) jest kolejnym sposobem na generowanie wartościowych leadów sprzedażowych. Jeżeli chodzi o bezpłatne rozwiązania wizerunkowo-reklamowe, możesz zdecydować się na m.in.:
Warto również wspomnieć, iż marketing w mediach społecznościowych obejmuje także płatne kampanie. Dla przykładu:
Płatna kampania Facebook Ads jest bardzo dobrym rozwiązaniem na pozyskanie wartościowych klientów wyróżniających się dużym prawdopodobieństwem odnotowania konwersji. Przykład przedstawiamy na poniższej grafice.
Generowanie leadów za pomocą social media marketingu to proces długofalowy polegający przede wszystkim na budowaniu wizerunku marki oraz kreowaniu zaufania wśród konsumentów. Decydując się na Facebook Ads możesz spodziewać się efektów w perspektywie kolejnych tygodni od uruchomienia kampanii. Wiele zależy od poziomu jej optymalizacji oraz przeznaczonego budżetu. W tym przypadku rozliczenie następuje za wyświetlenie promocji.
Prawie 60% dyrektorów ds. digital marketingu uważa, że tworzenie wysokiej jakości treści jest jedną z najskuteczniejszych strategii umożliwiających pozyskiwanie klientów (źródło: contentmarketinginstitute.com). Content marketing bezpośrednio łączy się z usługą, jaką jest pozycjonowanie stron internetowych. Jeżeli regularnie publikujesz angażujące wpisy blogowe, poprawiasz nie tylko wartość strony z punktu widzenia robotów Google, ale również maksymalizujesz jej widoczność za sprawą długiego ogona słów kluczowych. To bardzo ważne, ponieważ ponad 50% użytkowników wyszukiwarek używa co najmniej czterech słów do wyszukania pożądanego produktu lub usługi (źródło: webfx.com).
Spośród innych form content marketingu pozwalających wygenerować wartościowe leady, możemy wyróżnić m.in.:
Najlepszym przykładem działań content marketingowych w Polsce jest nasza firma. W Case Study – Pozycjonowanie Stron pokazujemy, jak między innymi dzięki wartościowym treściom oraz strategicznemu podejściu do optymalizacji SXO osiągnęliśmy TOP 1 w Google na najbardziej konkurencyjną frazę w branży pt.: “Pozycjonowanie”.
Content marketing polega na budowaniu wizerunku marki w Internecie. Umiejętnie wykorzystując potencjał tej formy reklamy przyciągniesz do swojej firmy stałych oraz zdecydowanych klientów, którzy z dużym prawdopodobieństwem dokonają konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub udostępnienia treści w mediach społecznościowych). Biorąc pod uwagę obecne trendy, wygenerowanie leadów sprzedażowych za pomocą content marketingu trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu miesięcy. Marketing treści w perspektywie długofalowej pozwala uzyskać dochód pasywny.
Generowanie leadów sprzedażowych powinno być przemyślane i zgodne z obecnymi standardami reklamy – zarówno offline, jak i online. Jeżeli zależy Ci na pozyskaniu wartościowych klientów, koniecznie zdecyduj się na 5 poniższych rozwiązań:
W pierwszej kolejności postaw na SEO i w miarę rozwoju marki dywersyfikuj źródła dochodu również na Google Ads, mailing, marketing w mediach społecznościowych i publikację wartościowych treści. Jeżeli chcesz wiedzieć, czy Twoja strategia reklamowa idzie na pewno w dobrym kierunku, zamów bezpłatny audyt SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.