Wysoki współczynnik odrzuceń alarmuje o tym, że osoby wchodzące na daną witrynę rezygnują ze sprawdzania innych podstron i nie wykonują żadnej akcji. To ważna informacja dla niektórych rodzajów stron, przede wszystkim dla sklepów internetowych. Jest wiele sposobów na to, jak można radzić sobie z tym problemem. W tym tekście przedstawiamy kilka metod, dzięki którym możesz wpłynąć na wysoki współczynnik odrzuceń.
Na skróty
Jakie działania kwalifikowane są jako odrzucenie?
Osoba, która wchodzi na Twoją stronę internetową i nie zainteresuje się innymi zakładkami czy nie wejdzie w linki wewnętrzne, jest wliczana do statystyk współczynnika odrzuceń. Może się to dziać na różne sposoby: poprzez zamknięcie strony, wpisanie innego adresu, brak aktywności przez dłuższy czas, przejście do innej witryny poprzez link kierujący do różnych stron w sieci (linkowanie zewnętrzne). Z odrzuceniem mamy więc do czynienia wtedy, gdy Twoja witryna nie zatrzyma odbiorcy i nie zdecyduje on o tym, aby przejrzeć inne podstrony. Istnieje wiele możliwych przyczyn takiego działania odbiorców. Nierzadko najlepiej wypozycjonowane strony mają bardzo wysoki współczynnik odrzuceń, a to przekłada się na konwersję – czyli osiąganie konkretnych celów. Nie we wszystkich przypadkach wysoka konwersja będzie powodem do zmartwień. Najwyższa występuje w przypadku blogów – odbiorca czyta tekst i z niego wychodzi. Dlatego warto analizować również inne wskaźniki i nie skupiać się wyłącznie na tym jednym. Dobrze jest wykonać kompleksowy audyt SEO, który pokaże wszystkie problemy optymalizacyjne danej witryny. Pisaliśmy o nim w tym artykule.
Przyczyny
Najpopularniejszą przyczyną jest zły dobór słów kluczowych. Jeśli optymalizujesz swoją witrynę na frazy, które nie są z nią powiązane, to osoby wchodzące na Twoją stronę nie będą na niej zostawać. Gdy tylko zauważą, że nie tego szukali, wyjdą i już nie wrócą. To kwestia, którą warto sprawdzić na samym początku. Kolejnym powodem jest estetyka strony. Współcześnie użytkownicy internetu mają bardzo duże wymagania dotyczące wyglądu witryny, a także jej funkcjonalności. Obecnie wymaga się od strony tego, aby była przejrzysta, intuicyjna i kierowała odbiorcę w konkretne miejsca. Użytkownik opuści Twoją stronę zarówno w sytuacji, kiedy będzie ona nieestetyczna, jak i kiedy zacznie się na niej gubić. Wśród przyczyn jest również wolne ładowanie się witryny. Jeśli odbiorca wejdzie na stronę i będzie długo czekał na załadowanie się różnych elementów, to nie tylko nie odwiedzi innych podstron, ale zniecierpliwiony zrezygnuje także z pozostania na danej witrynie. Często na współczynnik odrzuceń wpływa także niedopasowanie serwisu do wymagań telefonów i tabletów. Przyczyn jest o wiele więcej, jednak powyżej zostały wymienione te najpopularniejsze. Warto sprawdzić, czy witryna ma odpowiednią strukturę, jest szybka, dopasowana do różnych urządzeń, pozycjonowana na odpowiednie słowa kluczowe. Weryfikacja tych wszystkich elementów nie jest łatwa, wymaga dostępu do profesjonalnych narzędzi i posiadania wiedzy. Dlatego jeśli zaobserwowałeś wysoki współczynnik odrzuceń i chcesz wyeliminować bezpośrednie przyczyny, to skontaktuj się z Semcore.
W pierwszej kolejności warto zweryfikować używane słowa kluczowe i dopasować je do oferty sklepu internetowego. Optymalizacja na nowe frazy może trwać, dlatego nie oczekuj efektów od razu. W tym samym czasie należy sprawdzić szybkość witryny i popracować nad tym, aby ładowała się w lepszym tempie. Następnie warto zweryfikować strukturę strony – podlega temu wiele aspektów witryny. Należy zweryfikować użycie kolorów i ich wielość, strukturę strony oraz rozłożenie konkretnych podstron i przekierowań (czy łatwo je znaleźć, czy są wyraziste), warto sprawdzić także intuicyjność i przetestować różne ścieżki poruszania się po witrynie. Po takiej analizie należy wprowadzić zmiany w wyglądzie oraz strukturze strony internetowej. Jednocześnie, zmieniając te kwestie, można od razu dopasowywać wszystkie elementy do różnych urządzeń. Ważne jest także to, aby kierować odbiorcę treści. Można to robić poprzez linkowanie wewnętrzne, które skłoni użytkownika do zaglądania na inne podstrony. Warto jednak stosować zakładki i powiadomienia, ale nie mogą one być nachalne, pojawiać się co chwilę i zasłaniać główną treść. Podczas dokonywania zmian warto stosować testy A/B, które wykażą jakie rozwiązania będą najlepsze. Wyposaż również swoją witrynę w przyciski CTA.
Jak obniżyć współczynnik odrzuceń? Podsumowanie
Wysoki współczynnik odrzuceń może niepokoić. Warto zweryfikować wszystkie przyczyny i za pomocą audytu SEO sprawdzić także inne elementy składające się na optymalizację danego serwisu internetowego. Poprawa spółczynnika odrzuceń może trwać długo, jednak będzie opłacalna. Dzięki działaniom obniżającym liczbę odrzuceń sprawisz, że Twoi odbiorcy będą zaglądać na inne podstrony oraz bardziej zainteresują się Twoją marką
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.