Jak planować marketing sklepu online?
4 min
4 min
Planowanie marketingu w sklepie online to podstawowy element prowadzenia działalności w sieci. Trudno wyobrazić sobie dochodowy biznes, który kompletnie nie interesuje się reklamą, bowiem podejście to praktycznie całkowicie uniemożliwia pozyskanie klientów. Odpowiednio zaplanowane działania marketingowe dla sklepu pozwalają odpowiednio wypromować biznes online, co w sprzyjających warunkach prowadzi do sprzedaży. Od czego zacząć planowanie marketingu i jak przeprowadzić ten proces od A do Z?
Z planowaniem marketingu styka się praktycznie każdy przedsiębiorca – zarówno działając online, jak i stacjonarnie. To właśnie od odpowiedniej strategii promocji biznesu zależy jego sukces. Marketing sklepu online bardzo często ignorują te osoby, które swoją działalność offline dopiero przenoszą do internetu, więc w sieci są nowymi graczami. Dlaczego tak się dzieje? To proste – wyobraź sobie nowo otwarty sklep stacjonarny w mieście. Z pewnością jego podstawowy marketing się przyda, jednak wiele osób, tak czy owak, może do niego trafić, ponieważ placówka jest po prostu widoczna z daleka – wystarczy otworzyć drzwi i wejść. Słowo widoczność jest tutaj elementem kluczowym. Przedsiębiorcy przenoszący się do sieci kompletnie zapominają o tym, aby już od samego początku promować biznes. Niestety, ale nowo uruchomiony sklep posiada zerową widoczność w internecie. Dlatego rozpoczęcie przygody z ze sprzedażą online musi być połączone z kompleksowym planowaniem marketingu, aby w krótkim czasie zacząć docierać do klientów, następnie poszerzając swoje zasięgi oraz widoczność. Jak podejść do tego tematu? Planowanie marketingu możemy podzielić na trzy podstawowe elementy.
Nie musisz posiadać zaawansowanej wiedzy z zakresu marketingu, aby przygotować choćby podstawowy plan swoich działań promocyjnych. Przede wszystkim zastanów się, w jaki sposób pozyskasz klienta. Nie trafi on do Twojego sklepu „ot tak”, więc potrzebujesz odpowiedniej strategii. W tym celu warto wyznaczyć punkty styku marki z odbiorcą – to miejsca, gdzie użytkownicy natrafiają na informacje o Twoim sklepie (wyszukiwarka, media społecznościowe, blogi, etc.) Najlepiej wyselekcjonować takie miejsca, które będą dopasowane do Twojego biznesu, aby jak największa część użytkowników równocześnie była potencjalnymi klientami. Podczas planowania marketingu poświęć szczególną uwagę tym punktom styku, które są najpopularniejsze. Jeżeli Twój sklep działa już jakiś czas i generuje przychody, warto zainteresować się ścieżką zakupową oraz przyjrzeć się zachowaniom klientów – w tym celu koniecznie sprawdź czym jest CJM (Customer Journey Map) i postaraj się wdrożyć to rozwiązanie na swojej platformie e-commerce. Jakie kanały wykorzystać do pozyskiwania klientów? W praktycznie każdej branży online doskonale sprawdza się wyszukiwarka internetowa, taka jak Google. Dobrym pomysłem jest marketing sklepu oparty na pozycjonowaniu, czyli SEO oraz płatnych reklamach. Pamiętaj również, że w niektórych przypadkach wysoką skuteczność wykazują media społecznościowe (np. w branży beauty).
Gdy ustalisz już, jakie punkty styku będą najpopularniejsze w przypadku Twojego biznesu, warto poświęcić im nieco więcej uwagi. Dobrym rozwiązaniem będzie przygotowanie planu budżetowego oraz jego podzielenie pomiędzy poszczególne źródła pozyskania klienta. Ile wydać na marketing sklepu? Na to pytanie nie znajdziesz jednoznacznej odpowiedzi. Jeżeli e-commerce generuje zyski, możesz na promocję przeznaczyć konkretną wartość procentową przychodów. Zwykle gdy wydasz na ten cel nieco więcej, możesz spodziewać się lepszych efektów – zasada ta dotyczy szczególnie płatnych reklam Google Ads.
Planowanie marketingu dla sklepu online to nie tylko ustalenie budżetu i sposobu promocji w sieci, ale także ustalenie konkretnych celów oraz badanie stopnia ich realizacji. Z pomocą przychodzi skrót KPI – to Key Performance Indicators, czyli Kluczowe Wskaźniki Efektywności. Bardzo często w e-commerce KPI przyjmuje charakter finansowy (mierzenie przychodów i zysków), jednak warto nieco poszerzyć horyzonty podczas analizy danych. Na co więc zwrócić uwagę? Podczas realizacji marketingu dla sklepu kluczowym wskaźnikiem efektywności jest konwersja – czyli na przykład czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń, ilość złożonych zamówień, bądź współczynnik CTR.
Jeśli chcesz skutecznie wypromować swój e-commerce, podczas planowania marketingu weź pod uwagę cztery podstawowe elementy. To SEO, UX, Google Ads oraz media społecznościowe. W ten sposób dotrzesz do społeczności, a każdy nowy klient zostanie z Tobą na dłużej, regularnie dokonując zakupów.
Pozycjonowanie (SEO) – pozycjonowanie jest procesem długotrwałym i trwa od kilku do kilkunastu miesięcy. W tym czasie sklep internetowy jest optymalizowany zgodnie z wytycznymi od Google. Dzięki temu witryna może wyświetlać się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Choć na efekty SEO należy nieco poczekać, to są one długotrwałe i zapewniają wysoki poziom konwersji.
Celem planowania marketingu jest przygotowanie takiej strategii, która przede wszystkim będzie skuteczna. Musisz więc opracować taktykę działania, która pozwoli na regularne pozyskiwanie klientów. Nie zapominaj, że każdy sklep potrzebuje innych rozwiązań, bowiem nie ma idealnego przepisu na udany marketing. Możesz skorzystać z pomocy agencji, która zajmuje się SEO, UX oraz marketingiem. Wówczas będziesz mieć do dyspozycji grono specjalistów, a każdy zajmie się Twoim e-commerce pod innym kątem, wspólnie tworząc skuteczną strategię.
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1