A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Wyszukiwarka internetowa

Co to jest wyszukiwarka internetowa?

Wyszukiwarka internetowa jest wykorzystywana przez internautów każdego dnia. To narzędzie przydatne podczas pozyskiwania informacji na niemal dowolny temat. Zaletą współczesnych wyszukiwarek jest wydajność, kompleksowość i użyteczność.

Co to jest wyszukiwarka internetowa? – definicja

Według definicji wyszukiwarka internetowa to program komputerowy dostępny w sieci internet, służący do odnajdywania informacji przez użytkowników. Z reguły takie oprogramowanie ma charakter darmowy, więc jest dostępne dla każdej osoby, która posiada połączenie z internetem. Wyszukiwarka sieciowa dostępna na komputerach i smartfonach pozwala pozyskiwać dane z różnych stron. W bazie takiego oprogramowania bardzo często znajdują się także mapy, filmy oraz obrazy.

Najczęściej mówiąc o wyszukiwarce sieciowej, użytkownicy mają na myśli Google.com. Należy jednak pamiętać, że nie jest to jedyne oprogramowanie dostępne na rynku. Do najpopularniejszych narzędzi zalicza się także Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex oraz DuckDuckGo. Na całym świecie największy segment rynku stanowi Google (92%). Również w Polsce ta wyszukiwarka jest najczęściej wykorzystywana przez użytkowników (96%).

github wyszukiwarka

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Zastanawiasz się, co to jest wyszukiwarka internetowa w praktyce? W jaki sposób działa i dlaczego wyświetla wyniki w taki, a nie inny sposób? Aby wyjaśnić to zagadnienie, warto zapoznać się ze sposobem działania najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google.com. W całym internecie znajduje się wiele stron internetowych – według szacunków w 2022 roku to ponad 1,7 miliarda witryn. Wszystkie z nich zawierają jakieś informacje, które dla użytkowników mogą być wartościowe. Niektóre przedstawiają je w postaci tekstowej, inne publikują filmy lub grafiki. Ideą przyświecającą wyszukiwarkom sieciowym jest dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Dlatego internauta po wpisaniu zapytania w programie takim jak Google.com, otrzymuje w ramach odpowiedzi zestaw witryn, które według algorytmu wyszukiwarki będą odpowiedzią na zadane pytanie. W takiej sytuacji pojawia się jedno ważne pytanie – czy każda strona wyświetlona w Google jest równie wartościowa? Oczywiście, że nie. Dlatego Google wykorzystuje algorytmu, który ma za zadanie wyświetlać na najwyższych pozycjach te serwisy, które są najbardziej wartościowe w ujęciu konkretnego zapytania.

Zobacz:  SERP

Na widoczność strony w Google można wpływać. Taki proces to pozycjonowanie stron internetowych (SEO). Należy zoptymalizować witrynę, tworzyć wartościowe treści oraz pozyskiwać linki zewnętrzne, które przez algorytm wyszukiwarki są traktowane jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Wówczas algorytm Google zaczyna lepiej oceniać serwis, umieszczając strony danej domeny na wyższych pozycjach. Zawartość takiej witryny musi jednak zawierać odpowiedź na pytanie wygenerowane przez użytkownika.

Rodzaje wyszukiwarek

Wyróżniamy kilka rodzajów wyszukiwarek. Niektóre są uniwersalne, a inne wyszukują konkretne informacje lub określony typ zasobu (np. obraz, film lub tekst). Najpopularniejsze z nich to:

  • Uniwersalne – podstawowy typ wyszukiwarki, który przedstawia zbiór stron internetowych odpowiadających na zapytane wygenerowane przez użytkownika. Takie oprogramowanie może przedstawić również obrazy, zaproponować film lub wyświetlić wykres. Przykład: Google.com, Bing.com. Yahoo.com.
  • Mapy – wyszukiwarka miejsc i drogi. Na zapytanie użytkownika oprogramowanie wyświetla mapę oraz wskazówki dojazdu. Przykład: Google Maps.
  • Obrazy – wyszukiwarka służąca do odnajdywania grafik. Pozwala również szukać plików przy pomocy przesłanego obrazu. Przykład: Google Grafika.
  • Filmy – wyszukiwarka do odnajdywania filmów. Pozwala znaleźć wideo w internecie na podstawie fraz kluczowych. Przykład: Google Filmy.
  • Produkty – system wyszukiwania produktów, które można zamówić online. Przydatne rozwiązanie dla sklepów e-commerce, które chcą oferować swoje towary klientom. Przykład: Google Zakupy.
  • Materiały naukowe i edukacyjne – wyszukiwarka materiałów tworzonych przez ekspertów. Baza zawiera książki, prace naukowe i badawcze oraz artykuły. Przykład: Google Scholar.
  • Wiadomości – wyszukiwarka najświeższych wieści ze świata. Przydatne narzędzie do pozyskiwania informacji na niemal dowolny temat będący popularny w mediach. Przykład: Google Wiadomości.
  • Loty – system wyszukiwania zbierający loty różnych firm w jednym miejscu. Przykład: Google Loty.
  • Finanse – wykresy, analizy finansowe, dane aktualne i historyczne na temat spółek oraz surowców i walut. Przykład: Google Finanse.
Zobacz:  Content Gap

Oczywiście przykłady wyszukiwarek internetowych przedstawione to nie wszystko. Również możemy wyróżnić ich inne rodzaje. Poszczególne programy, takie jak Google Yandex, Yahoo, czy Bing są systematycznie rozwijane i ulepszane, dlatego co jakiś czas oferują nowe funkcje.

Wyszukiwarki internetowe – lista

Istnieje wiele różnych wyszukiwarek internetowych, ale największe i najpopularniejsze to

  • Google,
  • Bing,
  • Yahoo!
  • Baidu.

Google jest obecnie największą i najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie, z ponad 92% udziału w rynku wyszukiwarek. Jest znany z dokładności i szybkości wyników wyszukiwania, a także z rozbudowanych funkcji, takich jak Google Maps, Google Images i Google News.

Bing jest drugą co do wielkości wyszukiwarką, która jest oferowana przez Microsoft. Bing oferuje funkcje, takie jak Bing Image Search i Bing Video Search, które umożliwiają użytkownikom wyszukiwanie obrazów i filmów.

Yahoo! Search to starsza wyszukiwarka, która kiedyś była jedną z największych na świecie, ale obecnie ma znacznie mniejszy udział w rynku niż Google i Bing. Wciąż jednak oferuje solidne wyniki wyszukiwania i rozbudowane funkcje, takie jak Yahoo! News i Yahoo! Finance.

Baidu to największa wyszukiwarka na rynku chińskim, która odpowiada za ponad 70% rynku wyszukiwarek w Chinach. Podobnie jak Google, oferuje wiele rozbudowanych funkcji, takich jak mapy, filmy i zdjęcia.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!