Wyszukiwarka internetowa – co to jest?
3 min
3 min
Wyszukiwarka internetowa jest wykorzystywana przez internautów każdego dnia. To narzędzie przydatne podczas pozyskiwania informacji na niemal dowolny temat. Zaletą współczesnych wyszukiwarek jest wydajność, kompleksowość i użyteczność.
Według definicji wyszukiwarka internetowa to program komputerowy dostępny w sieci internet, służący do odnajdywania informacji przez użytkowników. Z reguły takie oprogramowanie ma charakter darmowy, więc jest dostępne dla każdej osoby, która posiada połączenie z internetem. Wyszukiwarka sieciowa dostępna na komputerach i smartfonach pozwala pozyskiwać dane z różnych stron. W bazie takiego oprogramowania bardzo często znajdują się także mapy, filmy oraz obrazy.
Najczęściej mówiąc o wyszukiwarce sieciowej, użytkownicy mają na myśli Google.com. Należy jednak pamiętać, że nie jest to jedyne oprogramowanie dostępne na rynku. Do najpopularniejszych narzędzi zalicza się także Bing, Yahoo!, Baidu, Yandex oraz DuckDuckGo. Na całym świecie największy segment rynku stanowi Google (92%). Również w Polsce ta wyszukiwarka jest najczęściej wykorzystywana przez użytkowników (96%).
Zastanawiasz się, co to jest wyszukiwarka internetowa w praktyce? W jaki sposób działa i dlaczego wyświetla wyniki w taki, a nie inny sposób? Aby wyjaśnić to zagadnienie, warto zapoznać się ze sposobem działania najpopularniejszej wyszukiwarki, czyli Google.com. W całym internecie znajduje się wiele stron internetowych – według szacunków w 2022 roku to ponad 1,7 miliarda witryn. Wszystkie z nich zawierają jakieś informacje, które dla użytkowników mogą być wartościowe. Niektóre przedstawiają je w postaci tekstowej, inne publikują filmy lub grafiki. Ideą przyświecającą wyszukiwarkom sieciowym jest dopasowanie wyników wyszukiwania do intencji użytkownika. Dlatego internauta po wpisaniu zapytania w programie takim jak Google.com, otrzymuje w ramach odpowiedzi zestaw witryn, które według algorytmu wyszukiwarki będą odpowiedzią na zadane pytanie. W takiej sytuacji pojawia się jedno ważne pytanie – czy każda strona wyświetlona w Google jest równie wartościowa? Oczywiście, że nie. Dlatego Google wykorzystuje algorytmu, który ma za zadanie wyświetlać na najwyższych pozycjach te serwisy, które są najbardziej wartościowe w ujęciu konkretnego zapytania.
Na widoczność strony w Google można wpływać. Taki proces to pozycjonowanie stron internetowych (SEO). Należy zoptymalizować witrynę, tworzyć wartościowe treści oraz pozyskiwać linki zewnętrzne, które przez algorytm wyszukiwarki są traktowane jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Wówczas algorytm Google zaczyna lepiej oceniać serwis, umieszczając strony danej domeny na wyższych pozycjach. Zawartość takiej witryny musi jednak zawierać odpowiedź na pytanie wygenerowane przez użytkownika.
Wyróżniamy kilka rodzajów wyszukiwarek. Niektóre są uniwersalne, a inne wyszukują konkretne informacje lub określony typ zasobu (np. obraz, film lub tekst). Najpopularniejsze z nich to:
Oczywiście przykłady wyszukiwarek internetowych przedstawione to nie wszystko. Również możemy wyróżnić ich inne rodzaje. Poszczególne programy, takie jak Google Yandex, Yahoo, czy Bing są systematycznie rozwijane i ulepszane, dlatego co jakiś czas oferują nowe funkcje.