Pozycjonowanie w YANDEX – Poradnik SEO
4 min
4 min
Na skróty
Organiczne wyniki wyszukiwania generują 51% ruchu w serwisach internetowych (źródło: searchengineland.com). Statystyki te są doskonałym dowodem na skuteczność pozycjonowania – nie tylko w Google, ale również w wyszukiwarce YANDEX, Bing, DuckDuckGo czy też Baidu. Aby znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, która według specjalistów digitalsynopsis.com gromadzi 95% ruchu należy pozycjonować zgodnie z nowoczesną strategią SXO (ang. Search Experience Optimization), której elementy składowe przedstawimy w dzisiejszym artykule. Pod uwagę weźmiemy również stopień opłacalności pozycjonowania w YANDEX.
YANDEX stanowi 0.82% udziałów na światowym rynku wyszukiwarek. Niżej od niego plasują się DuckDuckGo (0.61%) oraz Baidu (0.58%). Na pozycji lidera jest oczywiście Google (92.37%), a także Bing z wynikiem 3.57% (źródło: gs.statcounter.com).
W takim razie dlaczego pozycjonowanie w YANDEX powinno stanowić część promocji Twojego biznesu w Internecie? Ponieważ wyszukiwarka ta jest bardzo popularna na rynku rosyjskim. Jeżeli kierujesz swoją ofertę do Rosjan – YANDEX okazuje się absolutnym must-have. Nie zapominaj natomiast, aby wdrażać nie tylko działania optymalizacyjne umożliwiające bycie widocznym w YANDEX, ale także w Google. Obie wyszukiwarki są niezwykle istotne pod kątem maksymalizacji zysków.
W SEO nie wszystko zrobisz samodzielnie. Najpewniej na konkretnym etapie będziesz musiał skorzystać z usług świadczonych przez profesjonalne agencje marketingowe. Biorąc pod uwagę aktualne wytyczne algorytmu Google (wg. którego należy pozycjonować się w YANDEX), powinieneś zająć się głównie przygotowywaniem wysokiej jakości treści dla potencjalnych klientów.
Jeżeli dasz radę, możesz także zoptymalizować swoją stronę pod kątem technicznym, a dodatkowo pozyskiwać wysokiej jakości linki wzmacniające autorytet Twojej domeny. Poniżej przedstawiamy 3 kroki umożliwiające osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania YANDEX.
Jesteś właścicielem sklepu internetowego lub strony usługowej? W takim razie na samym początku powinieneś przygotować wysokiej jakości treści:
Weź pod uwagę specyfikę Twojej grupy docelowej. Jeżeli interesuje Cię pozycjonowanie w YANDEX najprawdopodobniej tzw. perfekcyjni klienci pochodzą z Rosji. Aby do nich dotrzeć, należy wybrać wartościowe frazy kluczowe pod kątem sprzedażowym. W tym przypadku możesz posłużyć się dowolnym narzędziem analitycznym SEO, np.:
Skup się przede wszystkim na frazach ogólnych składających się z jednego- lub dwóch słów (np. koszulki męskie). Jeżeli chcesz pozyskać stałych i zdecydowanych klientów wybierz również istotne frazy z długiego ogona słów kluczowych (np. czarne koszulki męskie Tommy Hilfiger). Według statystyk wordstream.com ponad 50% wyszukiwań bazuje na minimum 4 frazach.
Zwróć również uwagę na strukturę nagłówków – treści na Twojej stronie WWW powinny być czytelne, z uwzględnieniem jednego nagłówka H1 (najlepiej ze słowem kluczowym) i pozostałych nagłówków rzędu drugiego (H2), trzeciego (H3) i czwartego (H4).
Uzyskanie wysokich pozycji w wyszukiwarce YANDEX jest możliwe, jeżeli skrupulatnie zadbasz o każdy element SEO – w tym również optymalizację techniczną. Aby poprawnie zoptymalizować swój serwis pod kątem technicznych aspektów, zwróć uwagę na m.in.:
Pamiętaj, że podwyższenie pozycji strony w YANDEX jest możliwe pod warunkiem poprawnej optymalizacji jak największej liczby czynników rankingowych. Aktualnie jest ich ponad 200 (źródło: webfx.com).
Link-building to długofalowe działania off-site SEO (off-page SEO), czyli wykonywane poza Twoim serwisem. Najpopularniejszym sposobem na pozyskanie wartościowych linków zewnętrznych jest stworzenie artykułu sponsorowanego z linkiem dofollow (czyli mającym wartość pod kątem SEO) i umieszczenie wpisu na branżowym, tematycznym portalu.
Oprócz tego, że wówczas profil linków Twojej witryny ulegnie dywersyfikacji (i poprawie), możesz pozyskać dodatkowych klientów, jeżeli umiejętnie zareklamowałeś również swoje usługi lub produkty w opracowanym wpisie sponsorowanym.
Każda renomowana agencja SEO wykorzystuje także własne zaplecza pozycjonerskie do link-buildingu, a dodatkowo tworzy viralowe treści – żeby potencjalni interesanci rozmawiali o Twojej marce i linkowali serwis, który prowadzisz.
W celu sprawdzenia skuteczności wdrażanych działań SEO należy przeanalizować widoczność fraz w narzędziu Senuto (funkcja pt.: “Monitoring Pozycji”).
Oprócz tego warto wejść do Google Analytics 4 i odpowiednio skonfigurować zakładkę “Zdarzenia” i “Cele”. Dzięki temu sprawdzimy liczbę konwersji osiągniętą na przestrzeni konkretnego okresu.
Jeżeli uzyskane pozycje oraz współczynnik konwersji Cię nie satysfakcjonują, zdecyduj się na bezpłatny audyt SEO. Dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się o poprawności wielu aspektów związanych z SXO Twojej strony, m.in.:
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.