Jak rozwinął się e-commerce w Polsce w ciągu 5 ostatnich lat?
3 min
3 min
Na skróty
Początek działalności sklepów internetowych w Polsce sięga wczesnych lat 90. Wtedy, pierwsze sklepy stacjonarne rozpoczęły tworzenie platform umożliwiających dokonanie zakupu przez nowy kanał sprzedaży. Zaczęły pojawiać się również serwisy przygotowywane przez producentów umożliwiające zamówienie hurtowej ilości towaru przez formularz zakupowy. Największymi firmami, które szybko zdobyły popularność w online były księgarnie Marlin oraz Empik, który do tej pory zachowuje wysoką pozycję wśród internetowych platform sprzedażowych. Symbolicznie, za początek prawdziwych działań e-commerce w Polsce uważa się utworzenie w 1999 r., obecnie największego serwisu sprzedażowego, Allegro. Pomimo długiej, 20-letniej historii zakupów przez internet w Polsce, ogromny rozwój e-commerce miał miejsce dopiero w ciągu ostatnich kilku lat.
Podstawowe możliwości i rozwiązań, jakie zapewniają nam dzisiaj sklepy internetowych nie zmieniły się od lat. Widać za to wyraźny wzrost w zaufaniu konsumentów do zakupów internetowych. Jeszcze kilka lat temu, płatność kartą za bilety lotnicze czy podanie swoich danych w serwisie transakcyjnym online było dla wielu osób barierą nie do pokonania. Brak zaufania do wirtualnych płatności bezgotówkowych, niemożność zobaczenia towaru „na żywo” przed jego zakupieniem oraz ograniczone możliwości dostaw sprawiały, że wiele osób czytało o produktach w sieci, ale na zakupy wybierało się do stacjonarnych sklepów czy lokali usługowych. Do zmian zachowań konsumenckich przyczyniło się promowanie transakcji internetowych przez banki czy operatorów sieci komórkowych. Przejście na płatności internetowe wiązało się często z korzyściami finansowymi i ulgami dla klientów.
Na zaufanie do sklepów internetowych wpłynęły również social media. Platformy sprzedażowe wykorzystują te kanały do pokazywania swoich produktów oraz zaznajamiania potencjalnych klientów z wartościami towarzyszącymi marce. To pomaga budować więź i przywiązanie do konkretnego adresu w sieci np. poprzez programy lojalnościowe czy rabaty oferowane dla członków, zgromadzonej wokół konkretnej marki, społeczności. Wzrost ilości firm przewozowych oraz bardzo duży rozwój takich usług jak: punkty odbioru paczek w lokalnych sklepach stacjonarnych czy paczkomaty, również wpłynęły na postrzeganie zakupów przez internet jako wygodniejszych. W badaniu przeprowadzonym w 2019 r. 58 proc. osób kupujących online wskazało, że jest to łatwiejsze niż zakupy stacjonarne. Jako zalety wskazali m.in. możliwością kupienia wielu produktów w jednym miejscu, dokonywanie transakcji o dowolnej porze, większy wybór oraz możliwość szybszego porównania ze sobą dwóch podobnych produktów.
Zmiany w e-commerce widać przy porównaniu ze sobą badań przeprowadzonych w 2015 oraz 2020 roku. Na podstawie raporcie „E-commerce w Polsce 2015. Gemius dla e-Commerce Polska”, pięć lat temu 55 proc. ankietowanych deklarowało, że chociaż raz dokonało zakupu przez internet. W edycji tego samego opracowania z czerwca 2020 roku internetowe zakupy zadeklarowało, aż 73 proc społeczeństwa. Już 17 proc. wzrost, w ciągu pięciu lat, jest imponujący. Warto jednak zaznaczyć, że w roku 2019 zakupy przez internet deklarowało tylko 62 proc. badanych. To zestawienie pokazuję jak wielki rozwój e-commerce miała miejsce w ciągu zaledwie 12 miesięcy. Ta tendencja będzie się utrzymywać. Nie widać bowiem trendu odwrotnego, w którym osoby podejmujące zakupy w internecie rezygnując z nich na rzecz powrotu do sklepów stacjonarnych.
Jednym z obszarów, w których widać największy wzrost jest zakup produktów spożywczych za pośrednictwem internetowych platform sprzedażowych. W 2015 r. przynajmniej raz, na zakup kosmetyków czy produktów spożywczych w internecie zdecydowało się niewiele ponad 7 proc. badanych. W 2019 roku ta liczba została podwojona, a obecnie ten odsetek wciąż rośnie.
Obserwując zwiększenie ilości osób, które decydują się na zakupy online widzimy, że wciąż mamy do czynienia z trendem wzrostowym. Rozwój e-commerce w Polsce będzie trwał jeszcze przez kilka najbliższych lat. Wciąż widać ogromny potencjał do rozwoju i tworzenia nowych projektów, które pozwolą przekonać do zakupów w sieci kolejne rzesze klientów. Szacuje się, że obecnie w Polsce działa 20 tys. sklepów internetowych, do 2030 roku ta liczba wzrośnie o kolejne 10 tys. sklepów. Widząc te dane warto już teraz zainwestować środki w budowanie silnej pozycji naszej witryny w internecie. Ta inwestycja będzie procentować, a co za tym idzie przełoży się na ilość pozyskanych klientów i wzrost sprzedaży.