E-commerce

Jak sprzedawać na marketplace?

3 min czytania
Jak sprzedawać na marketplace?

Rynek e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze 10 lat temu był raczej niszowym elementem ekspansji przedsiębiorstwa. Dziś handel w sieci to podstawa funkcjonowania wielu firm. Sprzedaż w Internecie odbywa się poprzez własne sklepy internetowe (przygotowywane przez profesjonalne firmy) albo ogólnodostępne marketplace. Co warto wiedzieć o takich platformach? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i podpowiadamy, jak tam sprzedawać. 

Jak sprzedawać na marketplace?

Zdj 1. Marketplace to duże platformy przeznaczone do sprzedaży internetowej

Źródło: https://pixabay.com/photos/e-commerce-online-commerce-3692440/ 

Co to jest marketplace? Sprzedaż przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego platform. Użytkownik zakłada konto na określonym portalu i wystawia tam swój towar. Marketplace udostępnia pełne wsparcie sprzedażowe, oprogramowanie i dodatkowe możliwości (jak np. pozycjonowanie produktów) w zamian za uzyskanie prowizji od sprzedaży lub określony abonament. 

Jak sprzedawać na marketplace, żeby było to skuteczne?

Sprzedaż na marketplace (niezależnie czy mówimy np. o Allegro, eBay czy marketplace funkcjonującym na Facebooku) wymaga kompleksowego podejścia. Dobrze jest przygotować strategię rozwoju w tym kierunku. To ułatwi wskazanie celów i drogi rozwoju przedsiębiorstwa, bazując na sprzedaży na konkretnych platformach.

Na jakie elementy musisz jeszcze zwracać uwagę, sprzedając na marketplace?

  • Przygotuj dokładny opis i profesjonalne zdjęcia produktu.
  • Ustal konkretne ceny dla danych produktów, aby były czytelne dla klienta.
  • Staraj się regularnie prowadzić akcje promocyjne i rabatowe.
  • Pozycjonuj swoje profile w marketplace i korzystaj z dodatkowych reklam.
  • Sprawdzaj dostępność produktu i oferuj ciekawą formę dostawy.
  • Dbaj o opinie na temat swojego sklepu, przygotuj się na sytuacje kryzysowe.
  • Na bieżąco odpowiadaj na pytania potencjalnych klientów.
  • Analizuj sprzedaż i wyniki, korygując elementy, które się nie sprawdzają.
  • Korzystaj z narzędzi do łatwego wystawiania wielu produktów. 
Zobacz  Paginacja – najważniejsze zasady na stronie internetowej

Pamiętaj, że marketplace bazuje na marce. Sprzedaż jest często wynikiem opinii na temat Twojego sklepu u innych użytkowników. Im dłużej jesteś na rynku, masz wyjątkową renomę i szeroki asortyment, tym lepiej będą postrzegać Cię potencjalni odbiorcy – szybciej też dotrzesz do nowych klientów i zbudujesz renomowaną markę, która będzie ceniona w sieci. 

Jak sprzedawać na marketplace?

Zdj 2. Jedną z zalet marketplace jest zabezpieczony i nowoczesny system płatności

Źródło: https://pixabay.com/photos/payment-online-payment-card-payment-4334491/ 

Dla kogo przeznaczona jest sprzedaż na marketplace?

Marketplace to miejsce przeznaczone dla różnego rodzaju przedsiębiorców, a także osób prywatnych. Umożliwia wystawienie pojedynczego przedmiotu lub całej serii towarowej. Umożliwia sprzedaż zorganizowaną (poprzez system płatności) i pośredniczy w przekazaniu faktury VAT. 

Z marketplace korzystają duże sklepy, które posiadają własne platformy e-commerce, producenci określonych towarów, a także sprzedawcy działający na lokalną skalę. Dają na tyle szerokie możliwości, że każdy znajdzie przestrzeń do funkcjonowania.

Marketplace – sprzedaż w mediach społecznościowych i nie tylko. Czy warto?

Wielu przedsiębiorców wątpi jednak, czy warto sprzedawać na marketplace. Wskazują szczególnie na wysokie prowizje lub konieczność opłat abonamentowych za korzystanie z danej platformy. Mimo to, sprzedawanie przez takiego pośrednika daje wiele możliwości. Jakich?

  • Ogromny zasięg dotarcia do nowych odbiorców – popularne marketplace (np. na Facebooku) to kolejne miliony potencjalnych klientów. 
  • Zaawansowane narzędzia marketingowe, udostępnione niekiedy za darmo – wiele platform udostępnia własne narzędzia analityczne lub wsparcie systemowe związane z wystawianiem wielu towarów naraz, lub kontrolowanie stanu magazynowego. Zakup takiego oprogramowania to natomiast duży wydatek. 
  • Możliwość dostosowania profilu do wymogów SEO i SXOagencja SEO może przygotować dla Ciebie plan pozycjonowania i wdrożyć SEO produktów wewnątrz platformy marketplace lub w wyszukiwarce Google. 
  • Zabezpieczenie transakcji (także od strony sprzedawcy) – system zamówień daje pewność, że klient zapłaci za zamówiony towar. Jeżeli tak nie będzie, otrzymasz zwrot środku z ochrony programu. Zabezpieczenie działa też w drugą stronę. 
  • Niższy koszt prowadzenia biznesu na początku – małe firmy, które nie posiadają sklepów internetowych nie będą musiały płacić kilku tysięcy złotych za wdrożenie własnych platform e-commerce. To sposób na dobry start. 
  • Gotowe systemy płatności i przesyłki – w marketplace dostępna jest możliwość płacenia kartą, BLIKiem lub portfelami elektronicznymi. Możesz też z łatwością zamówić kuriera lub skorzystać z automatu paczkowego. 
Zobacz  Jak wybrać agencję e-commerce?

Marketplace to ogromne możliwości, z których trzeba korzystać rozsądnie. Jeżeli osiągniesz sukces na jednej z platform, łatwiej będzie także rozkręcić swój własny sklep internetowy.

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy