Rynek e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze 10 lat temu był raczej niszowym elementem ekspansji przedsiębiorstwa. Dziś handel w sieci to podstawa funkcjonowania wielu firm. Sprzedaż w Internecie odbywa się poprzez własne sklepy internetowe (przygotowywane przez profesjonalne firmy) albo ogólnodostępne marketplace. Co warto wiedzieć o takich platformach? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i podpowiadamy, jak tam sprzedawać.
Zdj 1. Marketplace to duże platformy przeznaczone do sprzedaży internetowej
Źródło: https://pixabay.com/photos/e-commerce-online-commerce-3692440/
Co to jest marketplace? Sprzedaż przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego platform. Użytkownik zakłada konto na określonym portalu i wystawia tam swój towar. Marketplace udostępnia pełne wsparcie sprzedażowe, oprogramowanie i dodatkowe możliwości (jak np. pozycjonowanie produktów) w zamian za uzyskanie prowizji od sprzedaży lub określony abonament.
Jak sprzedawać na marketplace, żeby było to skuteczne?
Sprzedaż na marketplace (niezależnie czy mówimy np. o Allegro, eBay czy marketplace funkcjonującym na Facebooku) wymaga kompleksowego podejścia. Dobrze jest przygotować strategię rozwoju w tym kierunku. To ułatwi wskazanie celów i drogi rozwoju przedsiębiorstwa, bazując na sprzedaży na konkretnych platformach.
Na jakie elementy musisz jeszcze zwracać uwagę, sprzedając na marketplace?
- Przygotuj dokładny opis i profesjonalne zdjęcia produktu.
- Ustal konkretne ceny dla danych produktów, aby były czytelne dla klienta.
- Staraj się regularnie prowadzić akcje promocyjne i rabatowe.
- Pozycjonuj swoje profile w marketplace i korzystaj z dodatkowych reklam.
- Sprawdzaj dostępność produktu i oferuj ciekawą formę dostawy.
- Dbaj o opinie na temat swojego sklepu, przygotuj się na sytuacje kryzysowe.
- Na bieżąco odpowiadaj na pytania potencjalnych klientów.
- Analizuj sprzedaż i wyniki, korygując elementy, które się nie sprawdzają.
- Korzystaj z narzędzi do łatwego wystawiania wielu produktów.
Pamiętaj, że marketplace bazuje na marce. Sprzedaż jest często wynikiem opinii na temat Twojego sklepu u innych użytkowników. Im dłużej jesteś na rynku, masz wyjątkową renomę i szeroki asortyment, tym lepiej będą postrzegać Cię potencjalni odbiorcy – szybciej też dotrzesz do nowych klientów i zbudujesz renomowaną markę, która będzie ceniona w sieci.
Zdj 2. Jedną z zalet marketplace jest zabezpieczony i nowoczesny system płatności
Źródło: https://pixabay.com/photos/payment-online-payment-card-payment-4334491/
Dla kogo przeznaczona jest sprzedaż na marketplace?
Marketplace to miejsce przeznaczone dla różnego rodzaju przedsiębiorców, a także osób prywatnych. Umożliwia wystawienie pojedynczego przedmiotu lub całej serii towarowej. Umożliwia sprzedaż zorganizowaną (poprzez system płatności) i pośredniczy w przekazaniu faktury VAT.
Z marketplace korzystają duże sklepy, które posiadają własne platformy e-commerce, producenci określonych towarów, a także sprzedawcy działający na lokalną skalę. Dają na tyle szerokie możliwości, że każdy znajdzie przestrzeń do funkcjonowania.
Marketplace – sprzedaż w mediach społecznościowych i nie tylko. Czy warto?
Wielu przedsiębiorców wątpi jednak, czy warto sprzedawać na marketplace. Wskazują szczególnie na wysokie prowizje lub konieczność opłat abonamentowych za korzystanie z danej platformy. Mimo to, sprzedawanie przez takiego pośrednika daje wiele możliwości. Jakich?
- Ogromny zasięg dotarcia do nowych odbiorców – popularne marketplace (np. na Facebooku) to kolejne miliony potencjalnych klientów.
- Zaawansowane narzędzia marketingowe, udostępnione niekiedy za darmo – wiele platform udostępnia własne narzędzia analityczne lub wsparcie systemowe związane z wystawianiem wielu towarów naraz, lub kontrolowanie stanu magazynowego. Zakup takiego oprogramowania to natomiast duży wydatek.
- Możliwość dostosowania profilu do wymogów SEO i SXO – agencja SEO może przygotować dla Ciebie plan pozycjonowania i wdrożyć SEO produktów wewnątrz platformy marketplace lub w wyszukiwarce Google.
- Zabezpieczenie transakcji (także od strony sprzedawcy) – system zamówień daje pewność, że klient zapłaci za zamówiony towar. Jeżeli tak nie będzie, otrzymasz zwrot środku z ochrony programu. Zabezpieczenie działa też w drugą stronę.
- Niższy koszt prowadzenia biznesu na początku – małe firmy, które nie posiadają sklepów internetowych nie będą musiały płacić kilku tysięcy złotych za wdrożenie własnych platform e-commerce. To sposób na dobry start.
- Gotowe systemy płatności i przesyłki – w marketplace dostępna jest możliwość płacenia kartą, BLIKiem lub portfelami elektronicznymi. Możesz też z łatwością zamówić kuriera lub skorzystać z automatu paczkowego.
Marketplace to ogromne możliwości, z których trzeba korzystać rozsądnie. Jeżeli osiągniesz sukces na jednej z platform, łatwiej będzie także rozkręcić swój własny sklep internetowy.