E-commerce

Jak sprzedawać na marketplace?

3 min czytania
Jak sprzedawać na marketplace?

Rynek e-commerce rozwija się niezwykle dynamicznie. Jeszcze 10 lat temu był raczej niszowym elementem ekspansji przedsiębiorstwa. Dziś handel w sieci to podstawa funkcjonowania wielu firm. Sprzedaż w Internecie odbywa się poprzez własne sklepy internetowe (przygotowywane przez profesjonalne firmy) albo ogólnodostępne marketplace. Co warto wiedzieć o takich platformach? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie i podpowiadamy, jak tam sprzedawać. 

Jak sprzedawać na marketplace?

Zdj 1. Marketplace to duże platformy przeznaczone do sprzedaży internetowej

Źródło: https://pixabay.com/photos/e-commerce-online-commerce-3692440/ 

Co to jest marketplace? Sprzedaż przy pomocy specjalnie przystosowanych do tego platform. Użytkownik zakłada konto na określonym portalu i wystawia tam swój towar. Marketplace udostępnia pełne wsparcie sprzedażowe, oprogramowanie i dodatkowe możliwości (jak np. pozycjonowanie produktów) w zamian za uzyskanie prowizji od sprzedaży lub określony abonament. 

Jak sprzedawać na marketplace, żeby było to skuteczne?

Sprzedaż na marketplace (niezależnie czy mówimy np. o Allegro, eBay czy marketplace funkcjonującym na Facebooku) wymaga kompleksowego podejścia. Dobrze jest przygotować strategię rozwoju w tym kierunku. To ułatwi wskazanie celów i drogi rozwoju przedsiębiorstwa, bazując na sprzedaży na konkretnych platformach.

Na jakie elementy musisz jeszcze zwracać uwagę, sprzedając na marketplace?

  • Przygotuj dokładny opis i profesjonalne zdjęcia produktu.
  • Ustal konkretne ceny dla danych produktów, aby były czytelne dla klienta.
  • Staraj się regularnie prowadzić akcje promocyjne i rabatowe.
  • Pozycjonuj swoje profile w marketplace i korzystaj z dodatkowych reklam.
  • Sprawdzaj dostępność produktu i oferuj ciekawą formę dostawy.
  • Dbaj o opinie na temat swojego sklepu, przygotuj się na sytuacje kryzysowe.
  • Na bieżąco odpowiadaj na pytania potencjalnych klientów.
  • Analizuj sprzedaż i wyniki, korygując elementy, które się nie sprawdzają.
  • Korzystaj z narzędzi do łatwego wystawiania wielu produktów. 
Zobacz  Co wpływa na pozycje produktów na Allegro? Czy warto sprzedawać wielokanałowo?

Pamiętaj, że marketplace bazuje na marce. Sprzedaż jest często wynikiem opinii na temat Twojego sklepu u innych użytkowników. Im dłużej jesteś na rynku, masz wyjątkową renomę i szeroki asortyment, tym lepiej będą postrzegać Cię potencjalni odbiorcy – szybciej też dotrzesz do nowych klientów i zbudujesz renomowaną markę, która będzie ceniona w sieci. 

Jak sprzedawać na marketplace?

Zdj 2. Jedną z zalet marketplace jest zabezpieczony i nowoczesny system płatności

Źródło: https://pixabay.com/photos/payment-online-payment-card-payment-4334491/ 

Dla kogo przeznaczona jest sprzedaż na marketplace?

Marketplace to miejsce przeznaczone dla różnego rodzaju przedsiębiorców, a także osób prywatnych. Umożliwia wystawienie pojedynczego przedmiotu lub całej serii towarowej. Umożliwia sprzedaż zorganizowaną (poprzez system płatności) i pośredniczy w przekazaniu faktury VAT. 

Z marketplace korzystają duże sklepy, które posiadają własne platformy e-commerce, producenci określonych towarów, a także sprzedawcy działający na lokalną skalę. Dają na tyle szerokie możliwości, że każdy znajdzie przestrzeń do funkcjonowania.

Marketplace – sprzedaż w mediach społecznościowych i nie tylko. Czy warto?

Wielu przedsiębiorców wątpi jednak, czy warto sprzedawać na marketplace. Wskazują szczególnie na wysokie prowizje lub konieczność opłat abonamentowych za korzystanie z danej platformy. Mimo to, sprzedawanie przez takiego pośrednika daje wiele możliwości. Jakich?

  • Ogromny zasięg dotarcia do nowych odbiorców – popularne marketplace (np. na Facebooku) to kolejne miliony potencjalnych klientów. 
  • Zaawansowane narzędzia marketingowe, udostępnione niekiedy za darmo – wiele platform udostępnia własne narzędzia analityczne lub wsparcie systemowe związane z wystawianiem wielu towarów naraz, lub kontrolowanie stanu magazynowego. Zakup takiego oprogramowania to natomiast duży wydatek. 
  • Możliwość dostosowania profilu do wymogów SEO i SXOagencja SEO może przygotować dla Ciebie plan pozycjonowania i wdrożyć SEO produktów wewnątrz platformy marketplace lub w wyszukiwarce Google. 
  • Zabezpieczenie transakcji (także od strony sprzedawcy) – system zamówień daje pewność, że klient zapłaci za zamówiony towar. Jeżeli tak nie będzie, otrzymasz zwrot środku z ochrony programu. Zabezpieczenie działa też w drugą stronę. 
  • Niższy koszt prowadzenia biznesu na początku – małe firmy, które nie posiadają sklepów internetowych nie będą musiały płacić kilku tysięcy złotych za wdrożenie własnych platform e-commerce. To sposób na dobry start. 
  • Gotowe systemy płatności i przesyłki – w marketplace dostępna jest możliwość płacenia kartą, BLIKiem lub portfelami elektronicznymi. Możesz też z łatwością zamówić kuriera lub skorzystać z automatu paczkowego. 
Zobacz  Jak tworzyć plik produktowy i po co się to robi?

Marketplace to ogromne możliwości, z których trzeba korzystać rozsądnie. Jeżeli osiągniesz sukces na jednej z platform, łatwiej będzie także rozkręcić swój własny sklep internetowy.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy