Gmail to potężne narzędzie do komunikacji – jego założenie pozwala na wejście w niemal wszystkie funkcjonalności świata Google, a tych jest naprawdę mnóstwo. Dodatkowo, sam Gmail to po prostu bardzo skuteczna i funkcjonalna platforma mailingowa, która na przestrzeni ostatnich 10 lat bardzo się rozwinęła zarówno jeśli chodzi o możliwości adaptacyjne, jak tworzyć reklamy Gmail czy też pod kątem samej liczebności użytkowników. I to właśnie ta kolosalna liczba Internautów, którzy posiadają i aktywnie użytkują swoje mailowe konto Gmail sprawia, że reklamy kolportowane tym kanałem dystrybucji, oczywiście z pomocą skryptów i botsów Google, są niesamowicie skuteczne i masowe.
Korzyści płynące z kampanii marketingowej via Gmail
Kampania reklamowa i promocyjna wykonana z pomocą Gmaila jest jednocześnie bardzo tania jak na obecne standardy marketingu internetowego, a jednocześnie są bardzo dobrze wypozycjonowane względem odbiorców i ich profilu, a także masowe, co dla reklamodawcy ma szczególne znaczenie. Warto wiedzieć, czym są reklamy Gmail, nawet jeśli prowadzi się niewielki biznes lub szczególnie wtedy, gdy ma się jeszcze młode przedsiębiorstwo walczące o swoją pozycję i zabiegające o odpowiednią ekspozycję na rynku.
Mało które inne narzędzie marketingowe w Internecie pozwala za równie niewielki koszt dotrzeć do tak licznej bazy, dobrze poznanych i opisanych użytkowników. Jeszcze przed 2020 roku Google chwaliło się, że ich system Gmail liczy już ponad 1,5 miliarda kont, chociaż naturalnie ich darmowy charakter sprawia, że pewien odsetek z nich jest nieaktywny, a wiele osób bądź instytucji posiada od kilku do nawet kilkunastu adresów Gmail. Nie zmienia to jednak skali dostępu do klienta i możliwości masowego kolportażu informacji oraz reklam.
Czym są reklamy Gmail i jak wyglądają oraz działają
Z Gmaila korzystają miliony użytkowników na całym świecie, ale co ważniejsze – Google wie o nich bardzo dużo, włącznie z ich lokalizacją, upodobaniami, historią wyszukiwania czy istotnymi danymi zawodowymi albo rodzinnymi. I chociaż nie może ich udostępniać w sposób łamiący postanowienia prawa czy naruszający dobra samych użytkowników, to może wykorzystywać te dane jako tzw. „big data” do świadczenia innych swoich usług. Jeśli więc Google oferuje swoje kampanie reklamowe w systemie Gmail, nabywając je możemy liczyć na pełne wsparcie infrastruktury Google i skuteczne wykorzystanie ich automatycznych procesów marketingowych pomiędzy posiadaczami ich kont mailowych.
Co do zasady – każdy użytkownik Gmail ma wśród nagłówków maili przychodzących do organizacji możliwość wyświetlenia także reklam – w zakładce oferty i społeczności chociażby. Dzięki temu nie trzeba wiedzieć jak tworzyć reklamy Gmail, albowiem firma sama w odpowiedni sposób przygotuje schemat główny reklamy oraz dostarczy ją do odbiorcy. Aby reklama mogła być skuteczna, kluczem do sukcesu jest umiejętne sparowanie reklamowanego towaru bądź usługi z zainteresowaniami i potrzebami danego Internauty. Osoba wykupująca reklamę przez Gmail musi oczywiście dostarczyć podstawowe informacje o swoim produkcie, załączniki graficzne lub adres, na który klienci będą odsyłani po kliknięciu w wiadomość reklamową.
Wygląd i prezentacja – jak tworzyć reklamy Gmail, by były skuteczne
Użytkownik zlecający kampanię reklamową via Gmail ma bardzo ograniczone możliwości, aby wpłynąć na jej wygląd i kształt, albowiem wszystkie one są następnie obrabiane przez system Google tak, aby wyglądały jednakowo dla wszystkich odbiorców. Reklama w Gmail przychodzi na szczyt listy z wiadomościami i po jej rozwinięciu prezentuje grafikę lub formularz albo link do produktu. Oczywiście w sposób zgodny z wytycznymi Google, aby żaden dostawca nie był wyróżniany, ale również dla utrzymania tego samego, przejrzystego układu graficznego.
Nie trzeba w 100% wiedzieć jak tworzyć reklamy Gmail, albowiem system Google jest tak sprawnie zaprojektowany, że sam wymusza na użytkowniku zlecającym kampanię wprowadzenie tylko i wyłącznie niezbędnych i akceptowalnych przez system danych. W efekcie klient nie ma możliwości wysłania np. reklamy w formacie, której system marketingowy via Gmail nie przyjmuje. Ważniejsze od samego konstruowania przekazu reklamowego jest w przypadku Gmaila odpowiednie skonfigurowanie danych na temat naszej kampanii. Tego typu dane są ważniejsze aniżeli sam obraz, który będzie zamieszczony w reklamie.
To te poniższe parametry wskazują systemowi Google najważniejsze informacje o naszych celach, odbiorcach, produktach, cenach itp.:
- Cel prowadzonej kampanii – można wskazać jedną z dostępnych opcji (Sprzedaż, Potencjalni klienci, Ruch w witrynie, Rozważenie zakupu produktu danej marki oraz Świadomość i zasięg marki);
- Typ kampanii – w celu wybrania kampanii via Gmail należy najpierw wybrać „sieć reklamowa” a następnie „kampania w Gmailu”, a potem „nowa kampania”;
- Odbiorcy o podobnych zainteresowaniach oraz odbiorcy niestandardowi – pozwalają na doprecyzowanie grupy odbiorców pod względem ich upodobań, historii wyszukiwania, przeglądanych materiałów wideo itp.
- Dane demograficzne – skutecznie zawężają grupę odbiorców reklamy w zależności od ich płci, wieku czy miejsca zamieszkania.
Gdzie znaleźć pomoc i jak zrozumieć, czym są reklamy w Gmail?
Na praktycznie każdy z powyższych problemów, znaleźć można szybko rozwiązanie. Fora użytkowników Google czy pracowników SEO oraz klientów innych narzędzi marketingowych pełne są poradników i wskazówek, jak dogłębnie przeanalizować dany problem i jak tworzyć reklamy Gmail, aby były jeszcze skuteczniejsze i trafiały do prawidłowych odbiorców. Najważniejsze jest metodyczne działanie i mądre korzystanie z dostępnych narzędzi.