Jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google?
8 min
8 min
Na skróty
Wyindeksowanie, czyli usunięcie strony z zasobów wyszukiwarki Google to działanie, które zwykle podejmowane jest przez właścicieli stron internetowych. W niektórych jednak przypadkach zajmują się tym osoby trzecie. Poniżej dowiesz się, jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google i poznasz więcej informacji na ten temat.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/are-you-sure-warning-warning_53876-133674.jpg?t=st=1719989492~exp=1719993092~hmac=47d2dfbc3e349505edcdc8ce68d8bf16fe3100fb8ecfff75fe59f8ee970f8e8f&w=1380
Plikiem tekstowym, który tłumaczy robotom wyszukiwarki, co znajduje się na stronie jest plik robots.txt. Możesz otworzyć ten plik tekstowy i wprowadzić następującą deklarację:
User-agent: *
Disallow: /
W takim przypadku zostanie zablokowana indeksacja całej strony zarówno dla wyszukiwarki Google, jak i wszelkich pozostałych. Z kolei, jeśli pokusisz się o wprowadzenie fragmentu:
User-agent: *
Disallow: /nazwapostrony.html
zablokujesz indeksację konkretnej podstrony w wyszukiwarkach. Ingerując w plik robots.txt, możliwe jest również zablokowanie konkretnego pliku (dla przykładu możesz wprowadzić /raport.pdf). Jeżeli czujesz, że ingerencja w pliki, które znajdują się na serwerze, jest zbyt angażująca i wolisz powierzyć to ekspertom, skorzystaj z usług sprawdzonej agencji SXO.
Zdj 1. Sekcja Page Indexing pomagająca weryfikować zaindeksowane podstrony.
Źródło: search.google.com/search-console
Drugim sposobem na usunięcie strony z wyszukiwarki Google jest jej tymczasowe wyindeksowanie z poziomu Google Search Console. Wspomniane narzędzie może wykorzystać każda osoba, która zarządza stroną internetową, bądź też jest jej właścicielem. Za pomocą GSC możliwe jest tymczasowe usunięcie witryny z wyszukiwarki na okres dokładnie sześciu miesięcy. Jeżeli chcesz to zrobić, wykonaj następujące kroki:
Zobacz: Linki kanoniczne – zastosowanie w SEO
Jeżeli mimo wszystko nie wiesz, jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google opisanym sposobem, zawsze możesz zlecić to ekspertom. Specjaliści z agencji marketingowych od wielu lat zajmują się pracą z narzędziami, takimi jak między innymi Google Search Console. Zapoznaj się również z trzecią metodą usuwania strony z wyszukiwarki Google.
Zobacz: Audyt SEO i reklama Google Ads
Nie wszyscy wiedzą, że można usunąć stronę z wyszukiwarki Google, nie będąc jej właścicielem. Jest to możliwe w kilku określonych przypadkach. Jeżeli:
Zastanów się, czy któryś z opisanych wyżej przypadków dotyczy Twojej sytuacji i podejmij odpowiednie kroki. Jeżeli Google uzna Twoje roszczenie za słuszne, witryna błyskawicznie zniknie z katalogu stron internetowych, które znajdują się w bazie wyszukiwarki.
Teraz już wiesz, jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google. Pamiętaj jednak, że nie jest to tożsame z usunięciem witryny z Internetu. Po pierwsze, nawet w sytuacji, gdy konkretna witryna internetowa nie znajduje się już w bazie wyszukiwarki Google, można dotrzeć do niej z poziomu innych wyszukiwarek. Po drugie, zakładając, że udało Ci się wyindeksować stronę internetową z wyszukiwarek, wejście na nią jest możliwe, jeśli ktoś ma działający link. Z tego też powodu najlepszym rozwiązaniem jest świadome upublicznianie treści w Internecie. Nieprzypadkowo tak wiele osób uważa, że w sieci nic nie ginie.
Zdj 2. Wskazówki obrazujące problemy podczas wyindeksowywania witryny.
Źródło: search.google.com/search-console.
Nowy raport Google Search Console został wprowadzony w styczniu 2020 roku. W uproszczeniu chodzi w nim o nowe możliwości w zakresie usuwania (do pewnego czasu) i blokowania konkretnych adresów URL, dzięki czemu nie będą się one pojawiały w organicznych wynikach wyszukiwania. Ważnym warunkiem jest to, że usuwanie informacji to opcja, z której skorzystasz tylko, jeśli jesteś właścicielem danej witryny (GSC sprawdzi to przez jedną z kilku metod weryfikacji). Używając, w wersji polskojęzycznej, tzw. narzędzia do usuwania, możesz także sprawdzić, które adres URL z danej strony internetowej zostały zgłoszone jako te, które zawierają treści dla dorosłych, a także wyświetlić prośby o aktualizacje lub usunięcia nieaktualnych wyników wyszukiwania w Google.
Zobacz: Pozycjonowanie lokalne oraz SXO
Raport Removals składa się z trzech głównych komponentów, które dokładnie omówimy poniżej. Co warto wiedzieć przed poznaniem konkretnych opcji? Przede wszystkim kiedy możemy, a kiedy nie możemy usunąć strony z indeksu. Jeśli chodzi o wytyczne Google, dotyczące żądania usunięcia, oto dodatkowe informacje, udostępnione na stronie support.google.com:
Zobacz: Strategia rozwoju firmy od podstaw – poradnik
Zobacz: Certyfikat Let’s Encrypt – wady i zalety darmowego certyfikatu SSL
Tymczasowe blokowanie URL – jak sama nazwa głosi, chodzi to o chwilowe usunięcie adresu URL z wyników wyszukiwania Google. Kiedy może się przydać? Na przykład, gdy dana strona lub obraz zawiera kontrowersyjne treści, ale w żadnym wypadku nie chcesz usunąć całej witryny. Możesz zrobić to w prosty sposób, wybierając kartę „Tymczasowe usunięcia”, następnie „Nowa Prośba” i jedną z dwóch opcji:
Korzystając z tych opcji, warto mieć na uwadze, że cały czas chodzi tu o tymczasowość zmian. Jeśli np. zależy Ci na trwałym, ostatecznym usunięciu danego adresu URL musisz skorzystać z innych rozwiązań. Poza tym nie powinno się także sięgać po tę opcję, gdy chcemy np. uporządkować treść witryny, rozwiązań problemy z indeksacją lub określić wybór docelowej strony, gdy mamy kłopot ze zdublowaną treścią.
Historia próśb o usunięcie nieaktualnych treści – w tym przypadku to opcja nie dla właścicieli stron internetowych, ale osób, które chcą zaktualizować wyniki wyszukiwania (chodzi o sytuacje, gdy Google udostępnia treści, których już nie ma w danej witrynie lub wyświetla nieistniejącą stronę). Istnieje możliwość cofnięcia się do 6 miesięcy i sprawdzenia wszystkich próśb zarówno o zaktualizowanie, jaki i usunięcie nieaktualnych wyszukań. Historię można sprawdzić, wchodząc w kartę „Nieaktualne treści”. W tabeli znajdziemy konkretne adresy URL, których dotyczyły prośby, rodzaje próśb, daty ich przesłania oraz stan każdej z nich (zatwierdzono/odrzucono – w drugim przypadku z doprecyzowaniem).
Zobacz: Kiedy potrzebujesz zgody na wykorzystanie wizerunku?
Filtrowanie SafeSearch – ostatnia z funkcji pozwala na wgląd we wszystkie adres URL, które zostały zgłoszone jako takie, które prowadzą do stron z treścią dla dorosłych. Aby z niej skorzystać, wystarczy wybrać kartę „Filtrowanie SafeSearch” i zapoznać się z tabelą historii, zwierającą zestawienie dotychczasowych próśb z oznaczeniami, które pozwolą określić, czy np. dany użytkownik anulował prośbę, czy jest ona przetwarzana, odrzucona etc. Co ważne, jeśli stwierdzimy, że konkretna strona została zgłoszona niesłusznie, mamy możliwość reakcji poprzez zgłoszenie na forum dla webmasterów.
Skoro znasz już wszystkie informacje na temat narzędzi do usuwania, być może zastanawiasz się, jak akurat ten raport Google Search Console może Ci pomóc w działaniach SEO. Między innymi jest on niezwykle cenny w przypadku sprawdzania, dlaczego pewne treści zostały usunięte z naszej witryn wskutek żądań użytkowników, zyskujemy możliwość przeanalizowania danego przypadku i konkretnej reakcji, która może pomóc w odblokowaniu widoczności danej strony. Kolejny profit dotyczy działań właścicieli witryny. Jeśli np. na danej stronie przypadkiem został opublikowany zdublowany, niewartościowy, wpływający negatywnie na wizerunek marki content, został on już zaindeksowany i nagle zostaje zauważony, nowa opcja GSC pozwala szybko i skutecznie się tym zająć, zanim np. zostanie to dostrzeżone przez odbiorców i odpowiednio ocenione albo ukarane przez firmę Google. Przykłady sytuacji, w których nowa funkcja może się przydać, jest znacznie więcej – chodzi głównie o te awaryjne, związane np. z wyciekiem poufnych danych, błędami, problemami technicznymi etc.
To, co liczy się przede wszystkim, to większa kontrola nad witryną, jej widocznością w wynikach wyszukiwania, a to przecież kwintesencja pozycjonowania. Nowy raport, wraz z pozostałymi, które jak dotąd Google Search Console zaoferował swoim użytkownikom, to, zwłaszcza w rękach profesjonalistów, niezwykle użyteczne, sprawne narzędzie do badania wyników, testowania nowych pomysłów i optymalizacji w zakresie prowadzonej strategii SEO.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat usunięcia strony z wyszukiwarki Google!
Jak szybko usunąć stronę internetową z wyników wyszukiwania Google?
Jeśli chcesz szybko usunąć stronę z Google, skorzystaj z narzędzia “Usuwanie przestarzałych treści” w Google Search Console. Pozwala ono na tymczasowe usunięcie stron z wyników wyszukiwania. Pamiętaj, że ta metoda jest tymczasowa i strona może ponownie pojawić się w wynikach wyszukiwania.
Jak permanentnie usunąć stronę internetową z wyników wyszukiwania Google?
Aby na stałe usunąć stronę z wyników wyszukiwania, zastosuj znacznik “noindex” w kodzie HTML strony. Możesz także zaktualizować plik robots.txt, blokując dostęp do strony dla botów Google. Te działania zapewniają, że strona nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.
Czy mogę usunąć pojedyncze treści z wyników wyszukiwania Google?
Tak, możesz usunąć konkretne treści z wyników wyszukiwania za pomocą narzędzi Google Search Console. Skorzystaj w tym przypadku z funkcji “Usunięcie URL”, aby wskazać, które treści mają być usunięte z indeksu Google. Pamiętaj, że te działania wymagają pewnego czasu (nawet kilku tygodni), zanim zmiany będą widoczne.
Co zrobić, gdy Google nadal pokazuje usuniętą stronę?
Jeśli Google nadal pokazuje usuniętą stronę, sprawdź, czy zmiany zostały poprawnie zaimplementowane. Upewnij się, że strona zawiera znacznik “noindex” i jest zablokowana w pliku robots.txt. Możesz także ponownie zaindeksować stronę za pomocą Google Search Console, aby przyspieszyć proces aktualizacji wyników wyszukiwania.
Jak zablokować dostęp do strony, aby nie pojawiała się w wynikach wyszukiwania?
Zablokowanie dostępu do strony wymaga dodania wpisu w pliku robots.txt. Użyj w tym zakresie komendy “Disallow”, aby wskazać, które strony mają być zablokowane dla botów Google. Możesz także zastosować znaczniki “noindex” w kodzie HTML, aby uniemożliwić indeksowanie stron przez Google.
Czy usunięcie strony z Google wpłynie na dostęp do strony przez użytkowników?
Usunięcie strony z wyników wyszukiwania Google nie oznacza usunięcia jej z internetu. Strona będzie nadal dostępna bezpośrednio przez adres URL, jeśli nie została zablokowana w pliku robots.txt lub zlikwidowana z serwera. Użytkownicy nadal będą mogli odwiedzać witrynę, wpisując jej adres bezpośrednio w przeglądarce.
Jak uniknąć ponownego pojawienia się witryny w wynikach wyszukiwania Google?
Aby witryna nie pojawiła się ponownie w wynikach wyszukiwania, regularnie monitoruj swoje strony w Google Search Console i stosuj odpowiednie znaczniki “noindex” oraz wpisy w pliku robots.txt. Aktualizowanie tych ustawień pomoże w utrzymaniu kontrolowanej obecności Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.