Jak usunąć stronę z wyszukiwarki Google? Raport Removals
5 min
5 min
Na skróty
Raporty Google Search Console są absolutnie niezbędne w profesjonalnym optymalizowaniu strony internetowej, monitorowaniu jej działania czy sprawdzaniu efektywności. Mogą z nich korzystać zarówno programiści stron internetowych, jak i specjaliści od marketingu, administratorzy witryn oraz osoby zajmujące się SEO, będą one źródłem cennej wiedzy zarówno dla początkujących użytkowników, jak i tych zaawansowanych. Raporty i statystyki indeksowania, mapy witryny, sprawdzanie wydajności strony na różnorodnych urządzeniach użytkowników, jej zabezpieczeń, badanie linków prowadzących do witryny – to tylko część danych, jaki możesz uzyskać dzięki GSC. Co więcej, regularnie udostępniane są nowe, pomocne funkcje oraz aktualizacje. Ciekawym przykładem w tym zakresie jest właśnie raport Removals. O co w nim chodzi i jak go wykorzystać?
Nowy raport Google Search Console został wprowadzony w styczniu 2020 roku. W uproszczeniu chodzi w nim o nowe możliwości w zakresie usuwania (do pewnego czasu) i blokowania konkretnych adresów URL, dzięki czemu nie będą się one pojawiały w organicznych wynikach wyszukiwania. Ważnym warunkiem jest to, że usuwanie informacji to opcja, z której skorzystasz tylko, jeśli jesteś właścicielem danej witryny (GSC sprawdzi to przez jedną z kilku metod weryfikacji). Używając, w wersji polskojęzycznej, tzw. narzędzia do usuwania, możesz także sprawdzić, które adres URL z danej strony internetowej zostały zgłoszone jako te, które zawierają treści dla dorosłych, a także wyświetlić prośby o aktualizacje lub usunięcia nieaktualnych wyników wyszukiwania w Google.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz SXO
Raport Removals składa się z trzech głównych komponentów, które dokładnie omówimy poniżej. Co warto wiedzieć przed poznaniem konkretnych opcji? Przede wszystkim kiedy możemy, a kiedy nie możemy usunąć strony z indeksu. Jeśli chodzi o wytyczne Google, dotyczące żądania usunięcia, oto dodatkowe informacje, udostępnione na stronie support.google.com:
Przeczytaj także: Audyt SEO oraz Pozycjonowanie sklepów internetowych
Tymczasowe blokowanie URL – jak sama nazwa głosi, chodzi to o chwilowe usunięcie adresu URL z wyników wyszukiwania Google. Kiedy może się przydać? Na przykład, gdy dana strona lub obraz zawiera kontrowersyjne treści, ale w żadnym wypadku nie chcesz usunąć całej witryny. Możesz zrobić to w prosty sposób, wybierając kartę „Tymczasowe usunięcia”, następnie „Nowa Prośba” i jedną z dwóch opcji:
Korzystając z tych opcji, warto mieć na uwadze, że cały czas chodzi tu o tymczasowość zmian. Jeśli np. zależy Ci na trwałym, ostatecznym usunięciu danego adresu URL musisz skorzystać z innych rozwiązań. Poza tym nie powinno się także sięgać po tę opcję, gdy chcemy np. uporządkować treść witryny, rozwiązań problemy z indeksacją lub określić wybór docelowej strony, gdy mamy kłopot ze zdublowaną treścią.
Historia próśb o usunięcie nieaktualnych treści – w tym przypadku to opcja nie dla właścicieli stron internetowych, ale osób, które chcą zaktualizować wyniki wyszukiwania (chodzi o sytuacje, gdy Google udostępnia treści, których już nie ma w danej witrynie lub wyświetla nieistniejącą stronę). Istnieje możliwość cofnięcia się do 6 miesięcy i sprawdzenia wszystkich próśb zarówno o zaktualizowanie, jaki i usunięcie nieaktualnych wyszukań. Historię można sprawdzić, wchodząc w kartę „Nieaktualne treści”. W tabeli znajdziemy konkretne adresy URL, których dotyczyły prośby, rodzaje próśb, daty ich przesłania oraz stan każdej z nich (zatwierdzono/odrzucono – w drugim przypadku z doprecyzowaniem).
Filtrowanie SafeSearch – ostatnia z funkcji pozwala na wgląd we wszystkie adres URL, które zostały zgłoszone jako takie, które prowadzą do stron z treścią dla dorosłych. Aby z niej skorzystać, wystarczy wybrać kartę „Filtrowanie SafeSearch” i zapoznać się z tabelą historii, zwierającą zestawienie dotychczasowych próśb z oznaczeniami, które pozwolą określić, czy np. dany użytkownik anulował prośbę, czy jest ona przetwarzana, odrzucona etc. Co ważne, jeśli stwierdzimy, że konkretna strona została zgłoszona niesłusznie, mamy możliwość reakcji poprzez zgłoszenie na forum dla webmasterów.
Skoro znasz już wszystkie informacje na temat narzędzi do usuwania, być może zastanawiasz się, jak akurat ten raport Google Search Console może Ci pomóc w działaniach SEO. Między innymi jest on niezwykle cenny w przypadku sprawdzania, dlaczego pewne treści zostały usunięte z naszej witryn wskutek żądań użytkowników, zyskujemy możliwość przeanalizowania danego przypadku i konkretnej reakcji, która może pomóc w odblokowaniu widoczności danej strony. Kolejny profit dotyczy działań właścicieli witryny. Jeśli np. na danej stronie przypadkiem został opublikowany zdublowany, niewartościowy, wpływający negatywnie na wizerunek marki content, został on już zaindeksowany i nagle zostaje zauważony, nowa opcja GSC pozwala szybko i skutecznie się tym zająć, zanim np. zostanie to dostrzeżone przez odbiorców i odpowiednio ocenione albo ukarane przez firmę Google. Przykłady sytuacji, w których nowa funkcja może się przydać, jest znacznie więcej – chodzi głównie o te awaryjne, związane np. z wyciekiem poufnych danych, błędami, problemami technicznymi etc.
To, co liczy się przede wszystkim, to większa kontrola nad witryną, jej widocznością w wynikach wyszukiwania, a to przecież kwintesencja pozycjonowania. Nowy raport, wraz z pozostałymi, które jak dotąd Google Search Console zaoferował swoim użytkownikom, to, zwłaszcza w rękach profesjonalistów, niezwykle użyteczne, sprawne narzędzie do badania wyników, testowania nowych pomysłów i optymalizacji w zakresie prowadzonej strategii SEO.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.