BiznesBrandingMarketing

Jak wybrać odpowiednie logo?

5 min czytania
Jak wybrać odpowiednie logo?

Jak wybrać odpowiednie logo?

Logo będzie Twoim głównym znakiem rozpoznawczym, kluczowym elementem na stałe skojarzonym z Twoją marką i obecnym w świadomości odbiorców, dlatego w żaden sposób nie powinieneś bagatelizować kwestii przygotowania projektu i wybrania finalnej wersji Twojego firmowego emblematu. Odpowiednie logo musi przede wszystkim zapadać w pamięć, być proste, oryginalne, w pewien sposób ponadczasowe, odpowiednio powiązane z formą i rodzajem działalności, ujmując to ogólnie – powinno łączyć w sobie świetny pomysł i równie świetne wykonanie. Łatwo powiedzieć, trudniej wykonać. Jak w związku z tym nie zmarnować tego potencjału i jako twórca marki podjąć najlepsze decyzje dotyczą wyboru projektanta, przebiegu realizacji oraz ostatecznej wersji?

Komu zlecić stworzenie loga?

Pierwszy krok to wybór osoby bądź firmy, która zajmie się przygotowaniem projektu. Pamiętaj, że Twoim celem powinno być dobranie loga, które pozwoli Ci skutecznie wyróżnić się w branży, podkreśli wyjątkowość Twojej oferty, wywoła konkretne skojarzenia u docelowego odbiorcy – po prostu pozwoli zbudować przekonującą oraz efektywną identyfikację wizualną, dlatego to, czego potrzebujesz to profesjonalista, bez względu na to, czy będzie to agencja marketingowa, grafik pracujący jako freelancer czy niedużo studio reklamowe. Jeśli zastanawiałeś się nad powszechnie dostępnymi narzędziami typu darmowy kreator logo, weź pod uwagę, że nie będą to projekty kreatywne, nieszablonowe czy odpowiednio dostosowane do Twoich oczekiwań. Czy na pewno chcesz ryzykować w przypadku tak ważnych kwestii wizerunkowych? Jeśli nie jesteś pewien komu zlecić stworzenie loga, poświęć nieco czasu na research. Sprawdź np., kto wykonał projekty log konkurencyjnych marek, które Ci się spodobały i zapadły w pamięć, zapoznaj się z opiniami oraz recenzjami na temat konkretnych firm, poradź się znajomych z branży, wyślij kilka zapytań. Podczas takich poszukiwać uwzględniaj swój budżet, czas realizacji, doświadczenie potencjalnego projektanta, ważnie przeglądaj treść poszczególnych ofert, upewnij się, że nie będziesz miał do czynienia np. z ukrytymi kosztami.

Zobacz  Nowoczesny marketing – jak dziś promować biznes?

Jak wybrać odpowiednie logo?

Jak wygląda proces tworzenia loga

Proces tworzenia odpowiedniego loga składa się z kilku etapów. Jeśli ktokolwiek twierdzi, że wystarczy krótka konsultacja i projekt będzie gotowy zaraz potem, w ekspresowym trybie i w jednej, finalnej wersji – szukaj dalej, z pewnością nie masz do czynienia z profesjonalistą. W przygotowanie loga powinno uwzględniać się 7 głównych kroków, do których należą:

  • Ocena i analiza marki – określenie indywidualnych potrzeb i oczekiwań klienta na podstawie wstępnej konsultacji (wskazanie najważniejszy celów biznesowych, docelowych odbiorców, docelowego przekazu marketingowego, innych aspektów wizerunkowych etc.).
  • Zbadanie branży – jak wyglądają ogólne standardy, kto jest liderem w branży pod względem identyfikacji wizualnej (jakie techniki, kolorystyka, kształty etc. są najczęściej używane, jakie są ignorowane, jakie rozwiązania okazują się najskuteczniejsze i dlaczego).
  • Analiza przyszłego użycia loga – doprecyzowanie strategii marki w zakresie przyszłego użycia loga (czy np. logo znajdzie się na dużych bilbordach, w aplikacji mobilnej, w platformach video, w profilach w social mediach i banerach reklamowych itd. – to wszystko ma znaczenie dla finalnej wersji projektu).
  • Przygotowywanie różnych koncepcji projektów – burza mózgów, wykorzystywanie inspiracji, dotychczasowych analiz oraz researchu, szkicowanie wstępnych pomysłów i ocenianie ich mocnych oraz słabych stron.
  • Przekazanie kilku propozycji w odpowiednich formatach klientowi – wybranie najlepszych projektów (w liczbie uprzednio ustalonej z klientem) i przekazanie ich w formatach wektorowych oraz bitmapowych do oceny.
  • Feedback klienta i dopracowanie projektu – zapoznanie się z konkretnymi wskazówkami od klienta, zinterpretowanie ich oraz uwzględnienie, wprowadzenie stosownych korekt
  • Udostępnienie finalnej wersji loga, z dodatkowym opisem i przekazaniem praw autorskich – z uwzględnieniem konkretnych formatów, szczegółowymi danymi na temat kolorystyki, kształtów czy typografii.

Odpowiednie logo – co przemyśleć przed konsultacją z grafikiem

Jeśli już wybierzesz konkretnego grafika czy też firmę, warto, abyś przed pierwszą konsultacją dokładnie wiedział, co oznacza dla Ciebie sformułowanie: odpowiednie logo. Zastanów się m.in. jakie wartości są ważne dla Twojej marki, co chcesz komunikować, jakie masz długoterminowe i krótkoterminowe cele marketingowe oraz biznesowe, jaki konkretnie jest głos Twojej marki (formalny, żartobliwy, slangowy etc.), jak chcesz, aby była odbierana, co wyjątkowego chcesz zaproponować w swojej branży etc. Tego typu pytań odkryjesz całkiem sporo, niemniej pamiętaj, że im precyzyjniej przedstawisz tego typu kwestie w rozmowie, tym większe szanse na sukces projektu. Weź pod uwagę także to, o co konkretnie chciałbyś zapytać projektanta, co wzbudza Twoje największe wątpliwości (czy jest to np. jego doświadczenie, a może inne aspekty pracy – terminowość, rzetelność itd.). Przygotuj dane dotyczące swojego budżetu, przemyśl, ile czasu możesz zaoferować na realizację projektu (od pierwszego etapu, do wersji finalnej), ile projektów chciałbyś otrzymać do wstępnej weryfikacji, jakie chciałbyś mieć możliwości korekty etc.

Zobacz  Lead Scoring – czym jest i jak działa?

Jak wybrać odpowiednie logo?

Dobieranie loga z wielu projektów – metody

W procesie realizacji szybko odkryjesz, że najtrudniejsza decyzja, która Cię czeka, to ta związana z dobraniem loga z wielu projektów. Skąd wiedzieć, który z nich będzie najskuteczniejszy? Co należy wziąć pod uwagę? Co powinno liczyć się najbardziej w procesie decyzyjnym? Aby Twój projekt był możliwie najdoskonalszy, testuj go przy użyciu różnych metod. Te najskuteczniejsze biorą pod uwagę np.:

  • UŻYCIE – sprawdź, jak konkretny projekt prezentuje się wszędzie tam, gdzie planujesz go użyć, wykonaj próbne wydruki, przygotuj wersje robocze. Sprawdź na ile jest uniwersalny, czy będziesz w stanie tak samo efektywnie wykorzystywać go cyfrowo, jak i w innych wersjach.
  • FORMAT – zanim zaakceptujesz wymarzony projekt, upewnij się, że otrzymałeś od grafika wersje we wszystkich formatach, jakie będą Ci potrzebne (logo wektorowe, w formatach JPG, PNG, SVG, GIF, TIF itd. – w zależności od indywidualnych potrzeb).
  • STYL – upewnij się, czy logo (które np. podoba Ci się pod względem estetycznym), odpowiada stylowi Twojej marki, czy będzie ją odpowiednio reprezentowało. Weź pod uwagę zarówno profil swoich odbiorców (ich wiek, zainteresowania, wykształcenie, zwyczaje etc.), jak i kwestie filozofii swojej marki (czy Twój biznes jest bardziej konserwatywny, czy może nowoczesny itp.)
  • ORYGINALNOŚĆ – to, że dany projekt jest poprawny, profesjonalnie wykonany, przy użyciu ciekawej kolorystyki czy ładnej czcionki, nie oznacza, że otrzymasz logo interesujące, wyróżniające się, inne niż wszystkie. Porównaj propozycje z tymi, które znasz ze swojej branży, zastanów się, na ile będziesz w stanie zaproponować coś nowego w kwestii identyfikacji wizualnej, jeśli zdecydujesz się na dany projekt.
  • UTRWALENIE – decydując się na finalną wersję, weź pod uwagę, która z nich najszybciej zapadła Ci w pamięć i utrwaliła się w niej. Najlepsze loga mają to do siebie, że, choć często nie są sam w sobie dziełami sztuki graficznej, to jednak wszyscy je pamiętamy i z łatwością rozpoznajemy wśród wielu innych.
Zobacz  Badanie satysfakcji klienta krok po kroku – poradnik

Podsumowując – w całym procesie przede wszystkim pamiętaj o kompleksowym podejściu. Dobre logo nie może być tylko interesujące albo tylko wyjątkowe pod względem estetycznym, musi łączyć w sobie wiele różnych cech, które sprawią, że stanie się nie tylko atrakcyjnym, ale i skutecznym znakiem rozpoznawczym Twojego biznesu. Poświęć stosowne zasoby czasu i energii, zaangażuj się w każdym z etapów – od reserachu najlepszych wykonawców, przez konsultacje, po wybór finalnego loga, a uda Ci się uzyskać projekt na miarę Twoich potrzeb oraz oczekiwań.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy