Jak wykorzystać white papers w strategii marketingowej?
3 min
3 min
Na skróty
Korzyści biznesowe to najważniejszy skutek prowadzenia działań marketingowych. Te przenoszą się na zainteresowanie marką i konkretnym produktem, a w ostatecznym rozrachunku na zwiększeniu obrotów danego przedsiębiorstwa. Bardzo pomocna może być w tym biała księga znana również pod nazwą white papers. Co to takiego? W jaki sposób wykorzystać możliwości tego narzędzia w strategii marketingowej i pozycjonowaniu marki?
White papers moglibyśmy przetłumaczyć jako „biała kartka”, ale to pojęcie kompletnie mija się z istotą białej księgi. W polskim nazewnictwie „białą kartką” określamy coś, co nie ma jeszcze treści, jest na etapie faktycznego startu. Biała księga zawiera z kolei niezwykle istotne elementy, również z punktu widzenia marketingu.
White papers (znana również pod polską nazwą biała księga) to specjalny dokument, który określa opis danych zagadnień lub wyjaśnia zasady działania tego zagadnienia. Zakres white papers jest bardzo szeroki, bo może on odnosić się do funkcjonowania określonego produktu (np. patentu opracowywanego przez firmę) lub usługi.
Co zawiera white papers?
Kto opracowuje materiały do białej księgi? Mogą to być zewnętrzni audytorzy, eksperci w danej dziedzinie, specjaliści z firmy, którzy pracowali nad określonym produktem, naukowcy oraz osoby od marketingu. Ich analizy na papier przelewają najczęściej wyspecjalizowani copywriterzy.
Biała księga może być istotną częścią prowadzenia biznesu, wpływając na jego dalszy rozwój. Wpływa przede wszystkim na wiarygodność danej marki, edukuje potencjalnych odbiorców produktu oraz wytycza ścieżki rozwoju na przyszłość.
Białą księgę warto przygotować przy opracowywaniu kompletnej strategii marketingowej produktu lub całej marki firmy. Dzięki temu przedsiębiorstwo może poznać mocne i słabe strony danego towaru, trendy w określonej branży, opracuje kierunki rozwoju, a także dostrzeże statystyki, które później może wykorzystać w czasie działań promocyjnych.
Zdj. 2 Kreatywność to istotny element budowy białej księgi, ale nie przesadzaj z treściami marketingowymi
Źródło. https://pixabay.com/photos/creative-be-creative-write-bulb-725811/
Biała księga ma ogromną wartość marketingową. Wspomnieliśmy wyżej, że buduje zaufanie klienta do danej marki. Fachowe opracowania sprawiają, że firma staje się bardziej wiarygodna, a potencjalny użytkownik już podświadomie chce wejść z nią we współpracę.
W jaki sposób przygotować białą księgę, aby miała ona zalety marketingowe, a przede wszystkim informacyjne?
Pamiętaj również, że biała księga nie powinna przekraczać 10 stron i mieć formę czytelnego PDF, jeżeli publikowana jest w Internecie. Koniecznie musi mieć też podsumowanie z wnioskami.
W przypadku white papers głównym zadaniem jest informowanie potencjalnego partnera biznesowego, z jakim podmiotem ma rzeczywiście do czynienia. Prosprzedażowe działanie białej księgi ma w tym przypadku efekt uboczny. Księga ma odpowiedzieć na wiele pytań związanych z działalnością bieżącą i rozwojem firmy, podobnie jak audyt SEO ma wskazać jakie błędy związane z SEO pokazują się na stronie w określonym momencie.
Budowanie wiarygodności i zaufania klientów ma jednak niebagatelne znaczenie w kwestii promocji produktu (szczególnie, jeżeli jest on adresowany do wąskiej, specjalistycznej grupy odbiorców). Warto mieć to na uwadze!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.