Na skróty
Obecnie marketing online jest jedną z najważniejszych metod promocji produktów i usług. Masz własne produkty i działasz w branży e-commerce? Koniecznie rozważ różne sposoby na to, aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów i zwiększyć sprzedaż. Dowiedz się więcej na temat wielu metod pozwalających na to, aby skutecznie promować produkty w świecie online. Jak prowadzić działania marketingowe w 2023 roku?
Istotne jest dostarczenie treści reklamowej w Internecie do osób, które potencjalnie mogą się zainteresować danym produktem. Ważne jest więc nie tylko stworzenie odpowiedniej reklamy, ale też ustalenie grupy odbiorców oraz ustalenie kanałów i metod jej udostępniania. Małe biznesy online to często przedsiębiorstwa, które mają na celu wypromowanie rękodzieła, produktów, które osoba mająca sklep internetowy robi sama. Dlatego ich promocja opiera się na efektywnych, ale też zoptymalizowanych finansowo działaniach promocyjnych. Niestety, ale obecny rynek jest przesycony różnymi ofertami, dlatego liczenie na to, że dobry produkt obroni się sam, nie jest najlepszą strategią. Założenie sklepu wymaga przekonania do siebie grupy docelowej, a tylko widoczność w sieci gwarantuje, że konwersja będzie wysoka.
Jest wiele sposobów na promocję online. Wśród nich jest między innymi korzystanie z płatnych reklam Google Ads, bardzo dobrym rozwiązaniem jest również reklama na Instagramie oraz Facebooku. Jednak podstawą do budowania większej rozpoznawalności oraz docierania do dużej liczby osób, a zarazem zwiększania potencjału marki jest pozycjonowanie. Dzięki temu produkty będą trafiać do odbiorców od razu, bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Najlepiej jest jednak łączyć działania SEO oraz promocję w sieci reklamowej Google. Ponadto, skoro podpisujesz produkt imieniem i nazwiskiem lub nazwą swojej marki to uważasz, że jest on dobry. Dlatego najlepiej być ambasadorem swojej marki. Musisz pokazywać, że chodzisz w ubraniach swojej marki, że używasz ścierek do czyszczenia, jeśli to jest twój produkt, albo stosujesz kosmetyki, które chcesz ludziom sprzedać. Na tym polega promocja własnej marki w świecie online. Przede wszystkim Ty jako twórca marki musisz stać się jej twarzą. Jednak musisz zadbać też o dobre opinie, jak również widoczność. Co z tego, że będziesz tworzyć wartościowe komunikaty, jeśli do nikogo one nie dotrą? Właśnie dlatego warto wykorzystywać potencjał pozycjonowania oraz social mediów.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2022 roku wydał Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych. Warto o nich pamiętać, decydując się na influencer marketing oraz autopromocję. W przypadku takiej formy reklamy, należy pamiętać, że:
Profil marki rozumiemy jako profil sklepu, na którym z założenia publikowane są treści o charakterze komercyjnym. Użytkownicy wchodząc na taki profil mają świadomość (np. dzięki nazwie profilu z nazwą sklepu), że celem publikowanych tu treści jest promocja i sprzedaż usług lub produktów. Nie ma konieczności oznaczania tych materiałów jako reklamowe i Rekomendacje ich nie dotyczą.
Jednak jeśli publikujesz wideo lub zdjęcia na prywatnym fanpage’u, konieczne jest oznaczenie, że reklamujesz markę własną. Cytowany powyżej tekst pochodzi ze strony urzędu i jest dostępny pod tym linkiem. Warto też zapoznać się z dokumentem z rekomendacjami, aby podczas wprowadzania nowego produktu na rynek nie popełnić błędu, który mógłby negatywnie wpłynąć na opinię klientów o sklepie.
Chcąc wypromować produkt własnej marki w świecie online, trzeba założyć konta na portalach społecznościowych i tam systematycznie oraz cierpliwie działać. Można tworzyć posty sponsorowane czy to na Facebooku, czy to na Instagramie. Czas i niewielka kwota na start, jaką trzeba wydać na promocję w mediach społecznościowych jest świetnym rozwiązaniem dla początkujących biznesów online. Piękne zdjęcia, ciekawe opisy, udzielanie się w dyskusjach z osobami komentującymi plus konkursy, poszukiwania ambasadorów własnej marki, to wszystko idealnie wpisuje się w promocję własnych produktów w Internecie.
Przeczytaj także: SEO oraz Pozycjonowanie stron
Właściciele sklepów powinni zwrócić szczególną uwagę nie tylko na płatną reklamę, ale też zadbać o ruch organiczny. Wprowadzenie nowego produktu na rynek to świetna okazja, aby przyjrzeć się swojej stronie internetowej i sprawdzić, czy jest ona zgodna z wytycznymi Google. Jakie aspekty są istotne? W przypadku e-commerce należy szczególnie zwrócić uwagę m.in. na wersję mobilną witryny, szybkość ładowania, a także unikalność opisów kategorii oraz produktów. Bardzo ważne jest też, aby nie zaniedbać doświadczeń użytkowników. Tą “działką” zajmuje się User Experience. Specjaliści UX dbają o to, by ścieżka zakupowa klienta była jak najprostsza i w jak największym stopniu odpowiadała na potrzeby grupy odbiorców. Pamiętaj, że użytkownicy zapamiętują negatywne doświadczenia z marką, dlaczego warto zadbać, aby podczas transakcji nie spotkały ich żadne nieprzyjemne niespodzianki, takie jak np. zniknięcie dodanych do koszyka produktów czy niezabezpieczona płatność.
Warto na początku oprócz pozycjonowania i darmowego budowania zasięgów w mediach społecznościowych, zainwestować w reklamę własnych produktów. W ten sposób najlepiej je wypromować na początku. Można również spróbować odezwać się do influencerów, którzy swoim działaniem w świecie online odpowiadają naszej marce i produktom, które chcemy wypromować. Wtedy nawet za niewielkie pieniądze influencer może zgodzić się pokazać nasze produkty np. w relacji na IG. Często w świecie Internetu o wiele ważniejsze jest opakowanie wszystkiego w odpowiednie kolory, dodanie muzyki, stworzenie ciekawego filmiku niż to, czy produkt jest lepszy niż konkurencji — wszystko po to, aby zrobić na kupującym większe wrażenie. Wiele osób sięga po produkty niższej jakości tylko dlatego, że inni po nie sięgają. Warto więc pamiętać, że ważne jest nie tylko to, że produkt jest dobry, ale też to, w jaki sposób go „promocyjnie opakujemy”. Marketing internetowy wymaga kreatywności, jednak w przypadku dobrze zrealizowanych kampanii reklamowych efekty są więcej niż zadowalające. Istotne są oczywiście solidnie przemyślane działania — nie ma wtedy znaczenia, czy podczas promocji mowa o małych sklepach, czy dużych korporacjach. Trzeba też pamiętać, że Polacy należą do społeczeństw najbardziej zainteresowanych krajowymi markami i chętnie wspierają polskie firmy. Zadbaj więc o to, aby strona sklepu była zoptymalizowana zgodnie z zasadami SXO, dzięki czemu efekty pozycjonowania zamienią się w wartościowy ruch. Dzięki temu sprzedaż produktów z pewnością będzie na wysokim poziomie!