Na skróty
WordPress jest niezwykle popularną platformą. Założonych na niej jest mnóstwo blogów, wizytówek, ale także sklepów. Dlaczego jest on tak często wybierany? Przede wszystkim jest bardzo intuicyjny w obsłudze. Ma wiele możliwości ingerencji w wygląd strony. Można korzystać z szablonów, albo zamówić u programisty stronę o odpowiednim wyglądzie. Warto podkreślić, że WordPress występuje także w darmowej wersji, a nie tylko w płatnej. Wciąż powstają kolejne platformy, za pomocą których można stworzyć swoją witrynę o różnym charakterze, ale WordpPress wciąż króluje. Jak założyć sklep na WordPress? Przeczytaj!
Każda platforma ma swoje wady i zalety. Jakie ma WordPress? Zacznijmy od zalet. Pierwszą z nich jest wiele możliwości dostosowywania wyglądu sklepu. W odróżnieniu od mnóstwa innych platform, WordPress pozwala na zmiany wszystkiego na stronie. Od wyglądu, poprzez funkcjonalności i zmiany w kodzie. Możliwości są ogromne i nie ograniczają się wyłącznie do tego, aby korzystać z szablonów. Kolejną zaletą jest wielość możliwości pozycjonerskich. WordPress udostępnia mnóstwo wtyczek, a część z nich może służyć do pozycjonowania. Jest to na przykład Yoast SEO. Nie musisz dokonywać zmian w kodzie, mieć dostępu do FTP aby dodać podstawowe dla SEO elementy, takie jak meta tytuły czy meta description. Możliwości tej i innych wtyczek jest mnóstwo. Dzięki nim nie tylko wypozycjonujesz sklep, ale zadbasz też o jego wygląd. WordPress pozwala też na szybkie dodawanie opisów alt grafik, dostosowuje wielkość zdjęć. Każdy po krótkim szkoleniu może obsługiwać WordPressa. Ogromnym plusem tego rozwiązania jest także to, że w tym samym miejscu możesz mieć dostęp do sklepu, jak i bloga. Poprzez łatwy edytor wizualny dodasz teksty, a do SEO także posłużą Ci rozmaite wtyczki. Oczywiście wiele zadań dotyczących pozycjonowania na WordPressie powinno być wykonywanych wyłącznie przez specjalistów. Są takie kwestie, którym nie podoła osoba początkująca w SEO. Plusem, który docenia mnóstwo osób jest to, że z jednego miejsca możesz zarządzać sekcją komentarzy, blogiem, opisami produktów i wszystkim innym. Jakie są minusy posiadania sklepu na WordPress? Jednym z nich jest to, że nie nada się on do dużych sklepów online. Dlaczego? Nie można go rozbudowywać w nieskończoność, ma ograniczone możliwości. Dlatego jeśli nie chcesz inwestować w drogą platformę sprzedażową, to możesz jak najbardziej zacząć na WordPress. Kiedy Twój sklep urośnie, to przenieś się na płatną platformę dla dużych sklepów. Kolejnym minusem jest to, że WordPress potrafi być dziurawy. Brak dokonywania bieżących aktualizacji może sprawić, że ktoś wdroży złośliwe oprogramowanie do kodu. Następnym minusem jest brak wsparcia technicznego. Jeśli chcesz mieć sklep na WordPress, to musisz samodzielnie o to zadbać. Bywa to kosztowne. Tak samo, jak wdrożenie sklepu, które musi być wykonywane przez specjalistów. Jakie ukryte koszty ma jeszcze sklep na WordPress? Jednym z nich są płatne funkcje, ale warto zaznaczyć, że hosting także trzeba wykupić osobno. Posiadanie sklepu na WordPress ma wiele wad, ale też zalet. To świetny sposób na początek, ale wraz z rozrastaniem się sklepu powinno się zainwestować w inną, płatną opcję ze wsparciem technicznym i wieloma możliwościami.
Założenie sklepu na WordPress obejmuje kilka kroków, część z nich albo wszystkie można zrobić samodzielnie. Jeśli jednak nie posiadasz wiedzy na temat obsługi WordPressa i mało wiesz na ten temat, to zostaw takie działanie specjalistom. Lepiej zapłacić za fachowe wdrożenie niż wydawać o wiele więcej na naprawy własnych błędów.
Sklep na WordPress możesz założyć szybciej, jeśli posiadasz już stronę na tej platformie. W innym przypadku konieczne będzie założenie. Zanim jeszcze przejdziesz do WordPressa, to wybierz domenę, sprawdź czy jest wolna. Możesz od razu przejrzeć różne oferty firm hostingowych i zdecydować się na cały pakiet usług, w którym będzie i hosting i domena. Jak już założysz własną witrynę, to musisz uruchomić wtyczkę WooCommerce. Obsługa sklepu na WordPress odbywa się właśnie poprzez dodatkową, dedykowaną temu wtyczkę.
Jak już przejdziesz do wtyczki, to zainwestuj w naukę obsługi sklepu. Dowiedz się gdzie są raporty i jak je analizować, w jaki sposób stworzyć nawigację oraz inne elementy sklepu. Możesz skorzystać z pomocy specjalistów, którzy będą zarządzali sklepem, albo samodzielnie się tego nauczyć. Druga opcja jest kosztowna, bo zabierze Ci nie tylko pieniądze na materiały do nauki, ale także czas. Niekiedy lepiej jest swoją energię zainwestować w inne działania, a pozycjonowanie oraz obsługę sklepu zostawić komuś innemu.
Chcesz mieć sklep na WordPress, który będzie nowoczesny i solidny? Poznaj trzy niezbędne wtyczki i widżety.
To wtyczka, o które już wspominaliśmy. Dzięki niej możliwe są działania pozycjonerskie. Widoczność sklepu internetowego jest jedną z najważniejszych kwestii. Dlatego też nie należy z tego rezygnować. YoastSEO nie wykona za Ciebie całej pracy. Jest pomocna w pozycjonowaniu, ale wiedzę na temat tego, jak to zrobić, trzeba mieć. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem, to koniecznie nawiąż współpracę z dobrą agencją SEO – czyli z nami!
To wtyczka, dzięki której możesz zmniejszać wagę wszystkich grafik i zdjęć bez zmiany ich formatów. To niezwykle przydatne. Dzięki temu Twój sklep online, ale też blog założony do niego, będzie się szybko ładować. Wpływa to nie tylko na pozycjonowanie, ale też doświadczenia użytkowników, którzy nie lubią długo czekać.
Dzięki temu narzędziu stworzysz formularz kontaktowy. To bardzo ważne na każdym sklepie internetowym. Niektórzy klienci będą chcieli o coś dopytać. Brak formularza zniechęca do zakupów i budzi nieufność.
To tylko trzy przykładowe wtyczki, jest ich o wiele więcej. To, które z nich wybierzesz zależy od tego, jakich funkcjonalności potrzebujesz.
Bezpieczeństwo sklepu internetowego to podstawa. W końcu przechowujesz tam wiele istotnych informacji, jak na przykład dane klientów. Przede wszystkim wykonuj kopie zapasowe. Pamiętaj też o tym, aby zapobiegać lukom w Twoim sklepie. W tym celu należy dokonywać aktualizacji (także wszystkich wtyczek). Pamiętaj, że nie wszystkie wtyczki i szablony są bezpieczne. Jeśli chcesz skorzystać z jednej z nich, to koniecznie sprawdź czy jest bezpieczna i polecana przez innych. Nie zapominaj też o silnym haśle!