Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna, i to praktycznie w każdej niszy. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz przedstawić swoim klientom witrynę, która sama skłoni ich do złożenia zamówienia właśnie u Ciebie! O tym, na czym warto się skupić, piszemy poniżej. Zapraszamy do lektury!
Jak użytkownicy „przechodzą” przez sklepy internetowe? Krok po kroku do zakupu
Obojętnie, co i dla kogo sprzedajesz, strona Twojego sklepu musi najpierw przyciągnąć potencjalnych klientów, potem utrzymać ich zainteresowanie, by na końcu – przekonać do zakupu.
Dlatego też do projektowania warto podejść etapami zgodnymi ze ścieżką zakupową, którą Twoi klienci będą poruszać się po stronie.
Krok 1: Strona główna
Gdy Twój potencjalny klient wejdzie na stronę główną sklepu, masz kilka sekund, aby zrobić na nim dobre pierwsze wrażenie. W jaki sposób?
- Designem, który od razu podpowiada, co i gdzie kliknąć, aby znaleźć poszukiwany produkt.
- Atrakcyjnym, graficznym banerem, który już na wejściu wzbudzi zainteresowanie i podkreśli, co wyjątkowego ma Twój sklep do zaoferowania. Może czasową promocję? Darmową dostawę albo nową, sezonową kolekcję produktów? Warto do tego dodać oczywiście chwytliwe call to action.
- Flagowymi produktami – tymi, które najchętniej wybierają klienci… lub akurat są na promocji.
Krok 2: Katalog (kategorie) produktów
Zachęcony tym, co zobaczy na stronie głównej użytkownik prawdopodobnie albo skorzysta z wyszukiwarki, albo wybierze którąś z kategorii w menu. Tak czy inaczej, na pewno trafi na listę produktów. Na co warto zwrócić uwagę przy jej projektowaniu?
- Na to, aby była przejrzysta – najczęściej wybiera się albo układ listy, albo tzw. grid, gdzie produkty są prezentowane w kilku kolumnach.
- Na informacje, które pokażesz klientowi jeszcze na poziomie listy – nazwa produktu, zdjęcie i cena to podstawa, ale możesz do nich dodać też informację o dostępności czy średnią ocenę, jaką wystawiają produktowi klienci.
- Na opcje filtrowania i sortowania produktów – warto zastanowić się, z jakich filtrów klienci faktycznie będą korzystać… tak, aby nie przesadzić z ich ilością.
Krok 3: Strony produktowe
Zaprojektowanie strony produktowej może nie wydawać się trudne, ale o kilku rzeczach trzeba pamiętać.
- Przede wszystkim o tym, aby dostarczyć klientowi wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej. Wykorzystaj to, że masz przestrzeń, aby powiedzieć mu więcej, niż w fizycznym sklepie – możesz m.in. przedstawić mu dokładną specyfikację techniczną oraz recenzje innych kupujących.
- Zadbaj o zdjęcia – to Twoja szansa, aby zaprezentować produkt klientowi. Jeśli możesz dodać do nich wideo z demonstracją produktu – tym lepiej!
- Stronę produktową możesz też wykorzystać do tego, aby polecić klientowi produkty komplementarne i/lub substytucyjne, które również mogłyby go zainteresować.
Krok 4: Koszyk i checkout
W wielu sklepach odsetek porzuconych koszyków wynosi nawet 70%. Nie zawsze jest to spowodowane złym designem tego krytycznego etapu procesu zakupowego… co nie zmienia faktu, że dobry projekt może ten wskaźnik znacząco obniżyć. Dlatego:
- W koszyku muszą znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje o zamówieniu – tak, aby klient miał 100% pewności, z czym idzie do wirtualnej kasy.
- Na etapie podawania danych do wysyłki – zaproponuj klientowi rejestrację/logowanie w serwisie… ale również i opcję zakupu jako gość (wiele osób preferuje tę opcję).
- Jasno przedstaw każdą z opcji dostawy – najlepiej, aby przy każdej z nich podać informację o szacowanym czasie realizacji.
- Zanim klient przejdzie do płatności, warto, aby mógł jeszcze raz sprawdzić i potwierdzić swoje dane oraz zawartość koszyka.
- Zaoferuj przynajmniej 2-3 opcje płatności; najlepiej przez wiarygodną, zabezpieczoną bramkę płatniczą.
- Pamiętaj też o tym, aby przez kolejne strony checkoutu prowadzić klienta czytelnymi, wyróżniającymi się buttonami – to szczegół, ale bardzo ważny.
Oczywiście, sama atrakcyjna i przyjazna użytkownikowi witryna nie gwarantuje sukcesu sklepu. Musisz jeszcze zadbać o jak najlepszą obsługę posprzedażową, o reklamę sklepu oraz pozycjonowanie, wreszcie – o sam asortyment i ceny. Ale to właśnie jakość projektu strony ma decydujący wpływ na to, ile osób, które już wiedzą o Twojej ofercie i są nią zainteresowani faktycznie złoży zamówienie w Twoim sklepie.