E-commerceTworzenie stron internetowych

Jak zaprojektować sklep internetowy? Krok po kroku do sukcesu w e-commerce

3 min czytania
Jak zaprojektować sklep internetowy? Krok po kroku do sukcesu w e-commerce

Konkurencja na rynku e-commerce jest ogromna, i to praktycznie w każdej niszy. Jeśli chcesz osiągnąć sukces, musisz przedstawić swoim klientom witrynę, która sama skłoni ich do złożenia zamówienia właśnie u Ciebie! O tym, na czym warto się skupić, piszemy poniżej. Zapraszamy do lektury!

Jak użytkownicy „przechodzą” przez sklepy internetowe? Krok po kroku do zakupu

Obojętnie, co i dla kogo sprzedajesz, strona Twojego sklepu musi najpierw przyciągnąć potencjalnych klientów, potem utrzymać ich zainteresowanie, by na końcu – przekonać do zakupu

Dlatego też do projektowania warto podejść etapami zgodnymi ze ścieżką zakupową, którą Twoi klienci będą poruszać się po stronie.

Krok 1: Strona główna

Gdy Twój potencjalny klient wejdzie na stronę główną sklepu, masz kilka sekund, aby zrobić na nim dobre pierwsze wrażenie. W jaki sposób?

  • Designem, który od razu podpowiada, co i gdzie kliknąć, aby znaleźć poszukiwany produkt.
  • Atrakcyjnym, graficznym banerem, który już na wejściu wzbudzi zainteresowanie i podkreśli, co wyjątkowego ma Twój sklep do zaoferowania. Może czasową promocję? Darmową dostawę albo nową, sezonową kolekcję produktów? Warto do tego dodać oczywiście chwytliwe call to action.
  • Flagowymi produktami – tymi, które najchętniej wybierają klienci… lub akurat są na promocji.

Krok 2: Katalog (kategorie) produktów

Zachęcony tym, co zobaczy na stronie głównej użytkownik prawdopodobnie albo skorzysta z wyszukiwarki, albo wybierze którąś z kategorii w menu. Tak czy inaczej, na pewno trafi na listę produktów. Na co warto zwrócić uwagę przy jej projektowaniu?

  • Na to, aby była przejrzysta – najczęściej wybiera się albo układ listy, albo tzw. grid, gdzie produkty są prezentowane w kilku kolumnach.
  • Na informacje, które pokażesz klientowi jeszcze na poziomie listy – nazwa produktu, zdjęcie i cena to podstawa, ale możesz do nich dodać też informację o dostępności czy średnią ocenę, jaką wystawiają produktowi klienci.
  • Na opcje filtrowania i sortowania produktów – warto zastanowić się, z jakich filtrów klienci faktycznie będą korzystać… tak, aby nie przesadzić z ich ilością.
Zobacz  Co to jest RSS i jak wykorzystać na stronie internetowej?

Krok 3: Strony produktowe

Zaprojektowanie strony produktowej może nie wydawać się trudne, ale o kilku rzeczach trzeba pamiętać.

  • Przede wszystkim o tym, aby dostarczyć klientowi wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji zakupowej. Wykorzystaj to, że masz przestrzeń, aby powiedzieć mu więcej, niż w fizycznym sklepie – możesz m.in. przedstawić mu dokładną specyfikację techniczną oraz recenzje innych kupujących. 
  • Zadbaj o zdjęcia – to Twoja szansa, aby zaprezentować produkt klientowi. Jeśli możesz dodać do nich wideo z demonstracją produktu – tym lepiej!
  • Stronę produktową możesz też wykorzystać do tego, aby polecić klientowi produkty komplementarne i/lub substytucyjne, które również mogłyby go zainteresować.

Krok 4: Koszyk i checkout

W wielu sklepach odsetek porzuconych koszyków wynosi nawet 70%. Nie zawsze jest to spowodowane złym designem tego krytycznego etapu procesu zakupowego… co nie zmienia faktu, że dobry projekt może ten wskaźnik znacząco obniżyć. Dlatego:

  • W koszyku muszą znaleźć się wszystkie najważniejsze informacje o zamówieniu – tak, aby klient miał 100% pewności, z czym idzie do wirtualnej kasy.
  • Na etapie podawania danych do wysyłki – zaproponuj klientowi rejestrację/logowanie w serwisie… ale również i opcję zakupu jako gość (wiele osób preferuje tę opcję).
  • Jasno przedstaw każdą z opcji dostawy – najlepiej, aby przy każdej z nich podać informację o szacowanym czasie realizacji.
  • Zanim klient przejdzie do płatności, warto, aby mógł jeszcze raz sprawdzić i potwierdzić swoje dane oraz zawartość koszyka.
  • Zaoferuj przynajmniej 2-3 opcje płatności; najlepiej przez wiarygodną, zabezpieczoną bramkę płatniczą.
  • Pamiętaj też o tym, aby przez kolejne strony checkoutu prowadzić klienta czytelnymi, wyróżniającymi się buttonami – to szczegół, ale bardzo ważny.
Zobacz  Internal Server Error – co oznacza i z czego wynika?

Oczywiście, sama atrakcyjna i przyjazna użytkownikowi witryna nie gwarantuje sukcesu sklepu. Musisz jeszcze zadbać o jak najlepszą obsługę posprzedażową, o reklamę sklepu oraz pozycjonowanie, wreszcie – o sam asortyment i ceny. Ale to właśnie jakość projektu strony ma decydujący wpływ na to, ile osób, które już wiedzą o Twojej ofercie i są nią zainteresowani faktycznie złoży zamówienie w Twoim sklepie.

Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 4

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy